«میخائیل اولیانوف» سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز (شنبه) به ادعای اخیر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا درباره ظرفیت تولید اورانیوم ایران برای ساخت سلاح‌ هسته‌ای واکنش نشان داد.

به گزارش جارچی اخبار،  میخائیل اولیانوف در صفحه خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: این ادعا که «ایران یک یا دو هفته با… فاصله دارد» در ۲۰ سال گذشته بارها مورد استفاده قرار گرفته و در سال‌های پیش رو نیز مانند همیشه، برای اهداف تبلیغاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آنتونی بلینکن روز گذشته (جمعه) در انجمن امنیتی آسپن ضمن تاکید بر اینکه ایران سلاح هسته‌ای تولید نکرده است، با تکرار ادعاهای پیشین آمریکا گفت: ایران به جای اینکه حداقل یک سال با ظرفیت تولید اورانیوم برای یک سلاح هسته‌ای فاصله داشته باشد، اکنون احتمالاً یک یا دو هفته تا انجام این کار فاصله دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، اما همچنان راه دیپلماتیک را برای جلوگیری از این امر ترجیح می‌دهد.

بلینکن ضمن انتقاد از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام مدعی شد: زمانی که دولت جو بایدن آغاز به کار کرد، ما سعی کردیم دوباره دیپلماسی هسته‌ای را با ایران دنبال کنیم، زیرا اگر حداقل یک مشکل حذف شود یعنی اینکه ایران دارای سلاح هسته‌ای نباشد، این اصولا امر خوبی است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی (RT) روسیه و در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز مناسبات ایران و آمریکا در دولت‌های جدید دو کشور یادآور شد:‌ دولت آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز سیاست خصمانه و مداخله‌جویانه‌ای در ارتباط با ملت ایران در پیش گرفته است.

وی مسوولیت وضعیت کنونی روابط تهران و واشنگتن را بر عهده دولت آمریکا دانست و گفت: با این وجود، ایران به رفتار منطقی و درست و به رفتار احترام‌آمیز پاسخ متناسب خواهد داد و در این راستا، انتظار است که آمریکا به برجام بازگردد.