معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ابراز تاسف از اینکه عده‌ای مردم هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند ، گفت: شهروندان برای اطمینان از سالم بودن خود در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت‌نام و اطلاعات خود را در آن وارد کنند.
به گزارش جارچی اخبار، عباسعلی درستی روز یکشنبه با بیان اینکه متاسفانه این بیماری به شدت در حال شیوع است و اگر همه در سطح ملی به وظیفه خود عمل نکنیم، خسارت جبران ناپذیری خواهیم داشت، اظهار کرد: به جز موارد ضروری به هیچ وجه مردم از منازل خود خارج نشوند.
وی افزود: این بیماری هم اکنون در حال شعله‌ور شدن در استان ماست، بنابراین خواهش می کنم دست در دست هم بدهیم و بدانیم که به خاطر کشور از منافع شخصی خودمان بگذریم.
درستی با تاکید بر اینکه نباید منافع ملی را فدای منافع فردی کنیم، خاطرنشان کرد: بر این اساس باید از ترددهای غیرضروری بکاهیم و شهر را هم برای خود و هم ساید شهروندان ایمن نگه داریم.
وی با اشاره به ایجاد سامانه ای تحت عنوان درگاه سلامت با آدرس salamat.gov.ir گفت: خانواده ها برای اطلاع از سالم بودن خود در این سامانه ثبت نام کرده و مشخصات و سوالات خود را وارد کنند تا همکاران ما در اسرع وقت اطلاعات دریافتی از آنان را پایش کرده و از سلامت شهروندان مطمئن شوند.
درستی خاطرنشان کرد: برای افراد سالم که هیچ گونه علایم مشکوک به کرونا ندارند، لزومی به مراجعه به مراکز درمانی نیست و فقط افرادی که علائمی نظیر عطسه، سرفه، تنگی نفس و گاهی بی حالی عمومی و اسهال دارند به مراکز درمانی مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه همه شهرهای آذربایجانشرقی هم اکنون آلوده به این ویروس است، گفت: مردم فکر نکنند شهری سالم است و چون علائم مثبتی اعلام نشده، بنابراین می توانند آزادانه تردد کند؛ بلکه همه شهروندان در تمام شهرستان های استان باید موارد ضروری را رعایت کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد افرادی که مشکوک به کرونا هستند و یا علایم مثبت دارند، توصیه کرد: این افراد که نیازی به بستری در بیمارستان ندارند، باید در اتاق جداگانه و ایزوله شده در منازل خودشان استراحت کنند و تا حد امکان با سایر افراد منزل ارتباط نداشته باشند و یک فرد مشخصی نیازها و مایحتاج آنها را برطرف و غذای او را در پشت در بگذارد.
وی تاکید کرد: این افراد باید موارد بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند و تمام وسایل منزل و جاهایی که بیمار رفت و آمد می‌کند باید به طور مرتب ضدعفونی شود و در صورت لزوم از سرویس بهداشتی جداگانه برای افراد بیمار استفاده شود.
تاکنون در آذربایجان شرقی ۳۷۴ نفر مبتلای قطعی به کرونا شناسایی شده و ۲۹ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.