نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: آقای محجوب با فاصله‌ی معناداری برای پُست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نسبت به دیگران ارجحیت دارد. ایشان شخصیت کاریزماتیک دارد و در بین جامعه مخاطب اقبال قابل قبولی دارد.

به گزارش جارچی اخبار، علیرضا حیدری، نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در رابطه با خصوصیات وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی توانمند گفت: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی قبل‌تر، وزارت کار و امور اجتماعی بود. اساسا این وزارتخانه در همه‌ی کشورها به مسائل مربوط به نیروی کار، به خصوص مسائل اجتماعیِ آن می‌پردازد. در قانون کار نیز به مسائل اجتماعیِ نیروی کار بسیار پرداخته شده است.

وی ادامه داد: اجرای کامل قانون کار و نظارت بر حسن اجرای این قانون مهم‌ترین وظیفه‌ی وزارت کار است. این دستگاه باید بداند که رسالت و وظیفه‌ی حراست و حفاظت از نیروی کار را برعهده دارد. به همین جهت کسی که در رأس این وزارتخانه قرا می‌گیرد، باید این تفکر در او نهادینه شده باشد و بداند که چه وظایفی برعهده دارد و چه برنامه‌هایی را باید پیگیری کند.

حیدری گفت: تاکنون وزرای مختلفی از سوی دولتهای مختلف معرفی شده‌اند که با بررسیِ عملکرد و کارکرد آن‌ها می‌توان متوجه شد که تفاوتهای معنی‌داری بین آن‌ها و عملکردشان وجود دارد. بررسی این عملکرد به ما نشان می‌دهد که چه کسانی متناسب با رسالت و وظیفه‌ی این دستگاه کار کرده‌اند. برخی از وظایفِ خود فاصله گرفته‌اند و نگاه آن‌ها اصلا نگاه حفاظت از نیروی کار نبوده است. نگاه آن‌ها بیشتر لیبرالی و متمرکز بر حفظ و نگهداشتِ منافع صاحبان سرمایه بوده که وظیفه‌ی وزارت کار این نیست.

این فعال کارگری بیان کرد: وقتی از نیروی کار می‌گوییم و قوانین آمرانه برای آن تعریف می‌کنیم، باید این قوانین در محیط کار و فضای اقتصادی حاکم باشد. نیروی کار باید هم در نگاه ملی و هم نگاه بین‌المللی از طریق نهادها مورد حفاظت قرار بگیرد.

حیدری گفت: باید ببینیم وضعیت جامعه کارگری و بازنشستگی در حال حاضر چگونه است؟ یعنی وضعیت معیشتیِ آن‌ها، امنیت شغلی‌شان، بهداشت و ایمنی کارشان، درمان، وضع مسکن و مهارت‌آموزی، وضعیت کودکان کار، زنان کارگر و سایر اعضای جامعه هدف وزارت کار چگونه است. نباید از این مسائل به سادگی گذشت.

نایب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: کسی که مسئولیت این وزارتخانه را برعهده می‌گیرد، باید این دغدغه‌ها را داشته باشد و برای بهبودِ شرایط اقدام کند. صرفا به گفتار و نوشتار اکتفا نکند. وزیر کار باید با پوست و استخوان مشکلاتِ جامعه‌ی هدف را لمس کرده باشد و و از دغدغه‌ی آن‌ها خبر داشته باشد. باید بر اساس این مشکلات، تیم مدیریتیِ توانمند منطبق با نیازها بچیند؛ تیمی که مدل‌های مختلفی برای رسیدن به حقوق نیروی کار و حفاظت از نیروی کار داشته باشد.

حیدری بیان کرد: طبیعی است کسانی که در بطن جامعه کارگری بوده‌اند و سال‌های سال با آن زندگی کرده‌‎اند و مسائل و مشکلاتِ آن‌ها را می‌دانند، بهتر از دیگران می‌توانند مسائل و مشکلات جامعه هدف را رفع کنند. کسانی که علاوه بر اینکه به شکل فیزیکی در بین کارگران زندگی کرده‌اند، علم و دانش چگونگی حل مشکلات آن‌ها را هم دارند. افرادی که هم دانش نظری و هم دانش عملی در حوزه‌ی مربوطه دارند.

وی گفت: با کنارِ هم گذاشتن تمام این مولفه‌ها باید بگویم که از بین گزینه‌هایی که مطرح می‌شود، آقای محجوب شاید از همه صلاحیت بیشتری برای سکان‌داریِ وزارت کار داشته باشند. با توجه به اینکه این وزارتخانه هم وزارت کار و امور اجتماعی است و هم بخش تعاون و رفاه را شامل می‌شود، در نتیجه جامعه هدفِ بسیار بزرگی دارد و باید برای آن‌ها هم تصمیماتِ درستی بگیرد. به طور مثال فردی باید روی کار بیاید که مسائل و مشکلاتِ کمیته امداد و بهزیستی را بشناسد و از چگونگیِ مدیریتِ آن‌ها خبر داشته باشد.

این کارشناس حوزه رفاه و تأمین اجتماعی به مشکلاتِ صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: کسی باید سکانداری این وزارتخانه را برعهده بگیرد که درک درستی از صندوق‌های بازنشستگی و مسائل این صندوق‌ها داشته باشد و بتواند راه حل مناسب برای حل مشکلاتِ اساسیِ صندوق‌ها و رساندنِ آن‌ها به پایداریِ مالی ارائه دهد. وزیر کار باید مسائل و مشکلاتِ مستمری‌بگیران و نیازهای آن‌ها را بشناسد و در جهت رفع آنها اقدام کند.

حیدری تاکید کرد: وزیر کار باید تصمیماتِ لازم برای جبران ضایعات ناشی از سیاستهای اقتصادی‌ای که روی گروه‌های آسیب‌پذیر اثر تخریبی می‌گذارد، بگیرد. او باید بتواند در دولت و مجلس زبان گویایی داشته باشد و طرح و لایحه ببرد و با تصمیماتش جامعه را به سمت جامعه پایدار و عادلانه سوق دهد.

وی گفت: به نظرم آقای محجوب با فاصله‌ی معناداری برای پُست وزارت کار نسبت به دیگران ارجحیت دارد. از طرفی ایشان شخصیت کاریزماتیک دارد و در بین جامعه مخاطب اقبال قابل قبولی دارد. آقای پزشکیان می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند و مشکلات کارگران را با هزینه‌ی بسیار کمتری برطرف کند.