معاون امور عتبات سازمان حج و زیارت درباره ثبت‌نام زائران اربعین در سامانه سماح توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش جارچی اخبار، «حمید محمدی» درباره اقدامات سازمان حج و زیارت در خصوص سفر اربعین گفت: سازمان حج و زیارت به عنوان کمیته ثبت‌نام در ایام اربعین فعالیت می‌کند و یکی از موضوعاتی که ما در این مدت دنبال می‌کردیم بحث انتخاب شرکت بیمه‌گر برای اربعین بود. جلساتی در این خصوص با کمیته‌ها و بیمه مرکزی انجام شد و آسیب‌شناسی نسبت به سال گذشته در این خصوص صورت گرفت و خدماتی را که مورد نیاز ما بود، در این جلسات مطرح شده و از همه شرکت‌های بیمه‌ای استعلام قیمت گرفته و در نهایت بیمه معلم مناسب‌ترین قیمت را به ما ارائه داد و ما گزارش آن را به ستاد اربعین مطرح کردیم.

وی با بیان اینکه در نهایت بیمه معلم به عنوان بیمه‌گر ایام اربعین انتخاب شد، ادامه داد: از ابتدای محرم ثبت‌نام در سامانه سماح آغاز شد و تاکید ستاد اربعین بر این است، افرادی که قصد تشرف به عتبات در ایام اربعین را دارند حتما در سامانه سماح ثبت‌نام کنند. به جهت اینکه هم این افراد تحت پوشش بیمه‌ اربعین قرار بگیرند و همچنین اگر خدایی نکرده حادثه یا بیماری اتفاق افتاد با توجه به هزینه‌هایی که در عراق است نگرانی نداشته باشند. همچنین یک جامعه آماری داشته باشیم و براساس این جامعه آماری، کمیته‌‌های مختلف که در حوزه‌های متعدد خدمات ارائه می‌دهند برآوردی داشته باشند و بتوانند آمادگی لازم را ایجاد کنند.

معاون امور عتبات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: بخش عمده آن بحث بهره‌برداری مختلف از این آمار است تا بتوانند خدمات به زائران را تسهیل کنند و از همین‌رو ستاد تاکید دارد که همه در این سامانه سماح ثبت‌نام کنند براساس مصوبه ستاد نیز خدماتی که قرار است ارائه شود باید بر مبنای سامانه سماح باشد. تا روز یکشنبه ۱۹۵ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و بسته بیمه‌ای مورد نیاز خود را انتخاب کرده و حق بیمه‌شان را نیز پرداخت کرده‌اند. براساس اعلام ستاد اربعین، سفرهای اربعین از اول صفر تا ۲۵ صفر تعریف شده است و ثبت‌نام‌های صورت گرفته در سامانه سماح برای اعزام در این بازه زمانی است. در ایام اربعین اعزام افراد به صورت کاروانی به شکلی که قبل از ایام اربعین صورت می‌گیرد نیست و در واقع می‌توان گفت اعزام‌ها در ایام اربعین به صورت سازمان‌دهی شده کاروانی نیست. قیمت سفرهای هوایی نیز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شده است.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره قیمت بسته‌های تعریف شده برای سفر به عتبات، گفت: در ایام غیراربعین زائران به صورت کاروانی اغلب اعزام می‌شوند و شرکت‌های زیارتی اقدام به ظرفیت‌سازی کرده و بسته زیارتی ایجاد می‌کنند. این بسته‌های زیارتی با توجه به خدماتی که ارائه می‌شود و همچنین باتوجه به اینکه سفر از طریق هوایی یا زمینی صورت می‌گیرد هزینه‌های متفاوتی دارد. بسته‌های زیارتی که در حال حاضر وجود دارد در سامانه عتبات مشخص شده است و افراد برای مراجعه به عتبات می‌توانند از این بسته‌ها انتخاب کرده و استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر سفر به سوریه انجام می‌شود، گفت: خیر در حال حاضر سفر به سوریه نداریم.