رئیس آب و فاضلاب شهرستان بستان آباد با تکذیب خبر قطعی های مکرر آب در این شهرستان گفت: به دلیل جاری شدن سیل و سوختن دینام پمپ آب، مشکلی در توزیع به وجود آمده بود که بعد از تمیزکاری و تعمیر دینام، این مشکل برطرف شد.

به گزارش جارچی اخبار، غلامرضا ابراهیمی با بیان اینکه این شرکت به ۱۲ هزار مشترک خانگی در بستان آباد خدمات ارایه می کند، اظهار کرد: تولید و مصرف آب در بستان آباد در نقطه سر به سر قرار دارد و آب تولیدی ۱۱۰ تا ۱۱۵ لیتر بر ثانیه (روزانه ۹ هزار و ۵۰۰ مترمکعب) در شهرستان مصرف می شود.

وی نیاز آب آشامیدنی شهرستان بستان آباد را ۱۲۵ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: برای رفع این کمبود حفر یک حلقه چاه و ایجاد خط انتقال در دستور کار قرار گرفته است که با ۶۰ تا ۷۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا خواهد شد و تا تابستان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و این مشکل رفع خواهد شد.

ابراهیمی با بیان اینکه برای پایدار ماندن آب در شبکه، مجبور به قطع آب در ساعاتی از شب هستیم، گفت: مصرف بهینه آب و رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان، این شرکت را در ارایه خدمات مستمر و پایدار کمک خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر آب آشامیدنی مشترکان بستان آبادی از ۱۳ چاه و سه گالری تامین می شود و سدهای موجود در شهرستان سهمی در تامین آب شرب مشترکان این شهرستان ندارند.

ابراهیمی ادامه داد: البته طرح انتقال آب از سد کلقان به بستان آباد که ردیف بودجه آن نیز تعیین شده است، طبق گفته فرماندار شهرستان در صورت تامین اعتبار تا اواخر امسال کلنگ زنی می شود که با بهره برداری از این طرح، مشکل آب آشامیدنی بستان آباد تا سال ها برطرف خواهد شد.

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر قطعی های مکرر آب در بستان آباد در فضای مجازی دست به دست می شد که با پیگیری مشخص شد که این مشکل تا حدودی کاهش یافته و به ساعات پایانی شب

چهار طرح برای تامین آب پایدار بستان آباد در دست اجراست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز بر ضرورت اجرای طرح‌های آبرسانی در بازه‌های زمانی کوتاه‌ مدت و میان مدت در بستان آباد جهت رفع مشکلات آبی آن تاکید کرد.

محمد خانی با بیان اینکه چهار طرح در راستای تامین آب شرب پایدار شهر بستان آباد تعریف شده است، گفت: اجرای ۶ کیلومتر خط انتقال آب با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال، حفر و تجهیز چاه و گالری با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال، احداث مخزن یکهزار مترمکعبی با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال و افزایش ظرفیت پمپاژ خیرآباد با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال از جمله طرح‌های تامین آب پایدار برنامه‌ریزی شده برای شهر بستان آباد هستند.

وی افزود: میزان کمبود آب در زمان اوج مصرف این شهر ۱۰ لیتر در ثانیه است که ضرورت دارد طرح‌های آبرسانی در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و میان مدت اجرا شوند.

البته چندین سد در این شهرستان وجود دارد که بیشتر در خدمت تامین آب بخش کشاورزی است اما با برنامه ریزی می توان بخشی از آب مخزن این سدها را از طریق خط انتقال به تصفیه خانه بستان آباد هدایت کرد تا مشکل کم آبی در این شهرستان برطرف شود.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی هم وضعیت آبی سدهای کلقان و کُردکندی در بستان آباد را برخلاف دیگر سدهای یازده گانه استان نامطلوب اعلام کرد و گفت: این ۲ سد با کاهش ورودی آب مواجه هستند.

یوسف غفارزاده ادامه داد: سدهای کلقان و کردکندی که مهم ترین منابع تامین آب کشاورزی در این شهرستان هستند در مقایسه با دیگر سدهای استان وضعیت خوبی ندارند و حجم مخزن و آب ورودی به آنها کاهشی است.

وی گفت: حجم کل در تراز نرمال سد کلقان ۲۲ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر ۱۷.۴۲ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد کمتر شده است.

غفارزاده حجم آب ورودی به سد کردکندی در این شهرستان را منفی اعلام کرد و گفت: حجم آب ورودی به این سد در سال آبی گذشته ۵.۵ میلیون مترمکعب بود که امسال با ۳۸ درصد کاهش در حدود ۳.۴ میلیون مترمکعب آب دارد.