حمله یمنی‌ها به تل آویو در شرایطی صورت گرفت که رژیم اشغالگر قدس ادعاهای مختلفی را در مورد قریب الوقوع بودن حمله‌ای سراسری و گسترده به لبنان و جنگ با حزب الله مطرح می‌کرد. انصارالله به صورت ضمنی این پیام را به اسرائیل رساند که ماجراجویی‌های تازه آن، صورت‌های حساب‌های تازه و سنگینی را روی دستش قرار خواهند داد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، روند تحولات و درگیری‌ها در سطح منطقه غرب آسیا، در روزهای اخیر و همزمان با حمله پهپادی غافلگیرکننده مقاومت اسلامی یمن به شهر راهبردی تل آویو در عمق اراضی اشغالی، ابعاد و جلوه‌های تازه‌ای را به خود گرفته است. در این راستا، انصارالله یمن با یک پهپاد جدید و پیشرفته خود به تل آویو حمله کرده است. حمله‌ای که به هلاکت رسیدن یک صهیونیست و زخمی شدن هشت دیگر انجامیده و بازتاب‌های گسترده‌ای را پیدا کرده است.در عین حال، رژیم اشغالگر قدس اندکی پس از این حمله، به برخی تاسیسات نفتی یمن در بندر الحدیده حمله کرده است. حمله‌ای که انصارالله وعده داده به آن پاسخ درخور خواهد داد و حتی رسانه‌های یمنی گفته‌اند که رژیم اشغالگر قدس با این حمله، دروازه‌های جهنم را به روی خود باز کرده است.

«محمود حسن» نویسنده و تحلیلگر مصری مسائل خاورمیانه، در گفت وگویی به واکاوی چند علامت سوال مهم با محوریت اوج گیری تنش و درگیری‌ها در سطح منطقه و به طور خاص یمان مقاومت اسلامی یمن و اشغالگران اسرائیلی پرداخته است.

مشروح گفتگو با محمود حسن را در ادامه می‌خوانید.

به تازگی شاهد حمله پهپادی قابل توجه نیروهای یمنی به تل آویو بودیم. حمله‌ای که با بازتاب‌های گسترده منطقه‌ای و بین المللی همراه شد. به نظر شما ویژگی‌های خاص این اقدام یمنی‌ها چه بودند؟

عملیات اخیر یمنی‌ها علیه تل اویو، ابعاد مختلفی داشت که هر کدام در نوع خود قابل توجه به نظر می‌رسند. به عنوان مثال، انصارالله یمن در جراین حمله پهپادی به یمن از پهپادی مدرن و پیشرفته به نام یافا استفاده کرد که پیشتر از آن در حمله به اراضی اشغالی استفاده نکرده بود. در عین حال، این حمله در زمان معناداری صورت گرفت. حمله یمنی‌ها به تل آویو در شرایطی صورت گرفت که رژیم اشغالگر قدس ادعاهای مختلفی را در مورد قریب‌الوقوع بودن حمله‌ای سراسری و گسترده به لبنان و جنگ با حزب الله مطرح می‌کرد.

انصارالله به صورت ضمنی این پیام را به اسرائیل رساند که ماجراجویی‌های تازه آن، صورت حساب‌های تازه و سنگینی را روی دستش قرار خواهند داد. جدای از همه اینها، انصارالله یمن با حمله به تل آویو عملا به صهیونیست‌ها این نکته را یادآور شد که آن‌ها در توهم و رویا سیر می‌کنند و اینکه فکر کنند مراکز حساس و حیاتی آن‌ها از آتش نیروهای مقاومت در امان است، تفکری کاملا پوچ و بی‌اساس است.

از یاد نبریم که رژیم اشغالگر قدس سال‌هاست که ادعا دارد از پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافندی بهره می‌برد. با این حال، پهپاد یمنی توانست در قالب حمله اخیر انصارالله، تمامی این سامانه‌ها را دور بزند و مستقیما به هدف خود اصابت کند. موضوعی که در نوع خود یک ضربه سنگین به اقتدار نظامی ادعایی صهیونیست‌ها نیز محسوب می‌شود.

رژیم صهیونیستی به تلافی عملات پیروزمندانه نیروهای یمنی، اقدام به بمباران برخی تاسیسات نفتی به ویژه در بندر الحدید یمن کرده است. تحلیل شما از این اقدام آن‌ها چیست؟

صهیونیست‌ها در حمله اخیر خود به یمن از ۱۲ جنگنده اف ۳۵ استفاده کرده اند. آن‌ها برخی سیلوهای ذخیره نفت و سوخت را در بندر الحدیده هدف قرار داده‌اند. نکته‌ای که در رابطه با این اقدام رژیم اشغالگر قدس باید مد نظر داشت این است که این حمله از سرِ انفعال از سوی صهیونیست‌ها انجام گرفته است. در حقیقت، آن‌ها در موقعیتی نبوده‌اند که بخواهند در قالب این عملیات قدرت‌نمایی کنند. به بیان ساده‌تر، رژیم اشغالگر قدس مجبور بوده برای اینکه از انتقادات فزاینده داخلی علیه خود فرار کند و در عین حال تا حدی آبروی بین المللی‌اش را هم بازیابد، دست به عملیات اخیر علیه خاک یمن بزند. با این حال، به نظر می‌رسد این حمله صهیونیست‌ها آغاز چالش‌های بیشتر برایشان خواهد بود. کما اینکه در مدت اخیر شاهد بوده‌ایم که برخی منابع از آماده شدن رزمندگان یمنی برای حمله به تاسیسات انرژی اراضی اشغالی خبر می‌دهند. موضوعی که در صورت تحقق می‌تواند بحران‌های جدی را برای اسرائیل ایجاد کند. یمنی‌ها نشان داده‌اند که در حوزه جنگ و تاکتیک‌های نظامی، از ابتکارات پیشرفته و قابل توجهی سود می‌برند و می‌توانند ضربات جدی و سنگینی را به دشمن اسرائیلی وارد کنند.

اساسا به همین دلیل است که از همین حالا می‌بینیم در اراضی اشغالی نگرانی‌های جدی به وجود آمده که پاسخ و واکنش یمنی‌ها در روزهای آتی چه خواهد بود. یمن از ابتدای آغاز حملات خود به عمق اراضی اشغالی نشان داده که هیچ باکی از اقدامات صهیونیست‌ها علیه خود ندارد و تا زمانی که جنایات اسرائیل علیه غزه متوقف نشود، یمنی‌ها نیز اعلام کرده‌اند که در میدان حضور دارند.

جالب است که عملیات‌های یمنی‌ها علیه بندر ایلات در اراضی اشغالی، این بندر را به ورشکستگی کشانده است.

انصارالله یمن در ماه‌های گذشته با هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی و یا کشتی‌هایی که عازم بنادر اراضی اشغالی و به طور خصا بندر ایلات می‌شوند و باید از دریای سرخ و تنگه باب المندب عبور کنند، بندر ایلات اشغالی را ورشکسته کرده‌اند. موضوعی که به تازگی مقام‌های ارشد اسرائیلی به صراحت به ان اعتراف کرده‌اند. بر اساس آمارهای صهیونیست‌ها، ترافیک دریایی به بندر ایلات اشغالی تا ۹۰ درصد مختل شده و این بندر درآمدزایی لازم برای پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارد و گزارش‌های مختلف حاکی از این هستند که مقام‌های حوزه مدیریتی این بندر از دولت نتانیاهو خواسته‌اند تا به آن‌ها کمک کنند و مانع از تعطیلی دائم این بندر شوند. بندر ایلات تنها بندر صهیونیست‌ها است که مشرف بر دریای سرخ است و از نظر راهبردی، در بحث تجارت رژیم اشغالگر قدس با آسیا و آفریقا از اهمیت زیادی برخوردار است. تحرکات یمنی‌ها در فلج کردن این بندر، تاثیر بسزایی در تضعیف موقعیت تجاری و اقتصادی رژیم اشغالگر قدس داشته است.

آینده تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و مقاومت اسلامی یمن را چگونه می‌بینید؟

یمن نشان داده در حمایت از مردم غزه عزمی استوار دارد. از این رو، اینطور به نظر می‌رسد که مقاومت اسلامی یمن در ادامه راه بر شدت حملات خود به اراضی اشغالی و به طور خاص مراکز حساس صهیونیست‌ها بیفزاید. یکی از نکات مهم که در ماه‌های اخیر جلوه‌های مختلف خود را به نمایش گذاشته این بوده که گروه‌های مختلف در قالب محور مقاومت توانسته‌اند به مراکز حساس صهیونیست‌ها با استفاده از حملات موشکی و پهپادی نفوذ کنند و ضربات سختی را به رژیم صهیونیستی وارد سازند. ضرباتی که البته مدیریت شده بوده‌اند و مقاومت در منطقه سعی داشته به صهیونیست‌ها پیام‌های هشدار خاصی را بفرستد. با این حال، اگر رژیم اشغالگر قدس بخواهد همچنان به رفتارهای قلدورمابانه خود ادامه دهد، هیچ بعید نیست که شاهد گسترش تنش و درگیری‌ها در سطح منطقه باشیم. درگیریهایی که در نوع خود شگفتانه‌های بیشتری را برای رژیم اشغالگر قدس به همراه خواهند داشت.