سمنان با بهره‌مندی از ۳۲۵ روز آفتابی از ۳۶۵ روز سال برای استفاده از ظرفیت خدادادی با توسعه نیروگاه خورشیدی و رفع نیاز برق بخش صنعتی و خانگی نیازمند تسهیلات و تامین اعتبار ملی از بخش‌های مختلف از جمله محل مالیات بر ارزش افزوده از سوی صنایع است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،  تولید برق با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی برگ برنده‌ای است که تولیدش نیازمند آب و سوخت فسیلی نیست و آلودگی هم ندارد، اما ارتقای رضایت اجتماعی و رونق صنعت به واسطه پایداری شبکه توزیع برق را به همراه دارد.

توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در سمنان می‌تواند به صورت طرحی عامل المنفعه در قالب طرحی دولتی با تامین اعتبار از محل‌های مختلف از جمله پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از سوی صنایع برای پایداری توزیع برق صنایع مورد توجه قرار بگیرد.

طبق قانون، بخشی از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها بابت روستاهای فاقد دهیاری پرداخت می‌شود، اگر بخشی از این پرداختی‌ها برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی تخصیص یابد بدون شک موجب تقویت سرمایه‌اجتماعی و رضایت‌مندی در بخش صنعت و خانگی و ترویج فرهنگ پرداخت مالیات خواهد شد.

بسیاری از واحدهای صنعتی ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس برای تامین برق واحد تولید خود را خواستار هستند، اما گرانی تجهیزات سد راه آنان در تحقق این هدف محسوب می‌شود.

در نظر گرفتن وام با خط اعتباری ویژه در این بخش می‌تواند کمک‌کننده به صنعت در تامین انرژی پایدار است.

برای تامین اعتبار پرداخت وام به واحدهای تولیدی به منظور ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس می‌توان از محل مالیات بر ارزش افزوده پرداختی از سوی صنایع، بخش اعتباری در نظر گرفت.

سمنان با داشتن ۲۵ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ منطقه ویژه اقتصادی و فعالیت بیش از ۲ هزار و ۱۰۱ واحد دارای پروانه بهره‌برداری داخل و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی به عنوان قطب صنعتی شرق کشور محسوب می‌شود که اکنون قطعیِ برنامه‌ریزی شده برق در نواحی و شهرک‌های صنعتی این استان خسارت‌هایی را به بدنه تولید وارد کرده است.

این وضعیت در شرایطی گزارش می‌شود که سمنان از ۳۶۵ روز سال ۳۲۵ روز سال هوای آفتابی دارد به عبارتی این استان در حدود سه هزار کیلووات ساعت بر مترمربع در سال از هوای آفتابی بهره‌مند است که این داده‌ها بیانگر ظرفیت مناسب سمنان برای توسعه انرژی خورشیدی است.

این مقدار تابش نور خورشید در استان سمنان در حالی است که میزان تابش خورشید در ایران بین یکهزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال تخمین زده می‌شود که بالاتر از میزان متوسط جهانی و به طور متوسط سالانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی برای کشور گزارش شده است.

بر این پایه، استان سمنان از بهترین منطقه‌های کشور برای تولید برق از انرژی خورشیدی است و تخصیص بخشی از مالیات بر ارزش افزوده پرداختی از سوی واحدهای صنعتی می‌تواند تامین کننده اعتبار احداث نیروگاه خورشیدی باشد.

بارها در نشست‌های مختلف فعالان بخش خصوصی سمنان از تصمیم‌گیری‌های ملی در زمینه قطعی برنامه‌ریزی شده برق صنایع گلایه و اذعان کردند قطعی برق به ضرر صنعت و آسیب‌زاست.

طبق بررسی‌ها واحدهای کوچک و متوسط سمنان حدود ۲ روز و نیم طی هفته برق ندارند و این میزان قطعی برق به صنعت این استان ضربه می‌زند.

صنعتگران معتقدند که باید مدیریت مصرف برق در زمان اوج بار بین همه بخش‌های مصرفی توزیع شود و نباید مدیریت مصرف برق منجر به واردشدن خسارت و آسیب به بخش صنعت شود.

هر کیلووات سامانه خورشیدی می‌تواند سالانه یکهزار و ۸۰۰ کیلووات ساعت در اقلیم استان سمنان برق تولید کند که امید است روند تغییر نگاه مردم و سرمایه‌گذاران به حوزه انرژی خورشیدی در استان سمنان روز به روز متفاوت تر و بهتر شود تا با ورود به این حوزه، بسیاری از نیازهای استان در حوزه انرژی مرتفع شود.

طبق آخرین گزارش‌ها سهم انرژی تجدیدپذیر در تولید برق استان سمنان کمتر از سه‌درصد است و هدفگذاری افزایش سهم انرژی برق سمنان از انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی به میزان سه درصد در اولویت قرار دارد.

سهم ناچیز انرژی خورشیدی در تولید برق سمنان نشان می‌دهد مقوله تولید برق از انرژی خورشیدی در این استان مورد کم‌توجهی قرار گرفته است و انتظار می‌رود استفاده از این ظرفیت در راستای پایداری شبکه توزیع برق بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

برآیند داده‌ها نشان می‌دهد موضوع انرژی و توسعه انرژی پاک در برهه کنونی از حالت بخشی خارج شده و یک مساله فرابخشی است. به طوری که برای تحقق اهداف در این حوزه همه مسوول هستند و باید یک نگاه هم‌افزا برای استفاده از این ظرفیت خداددای در نقاط مختلف کشور و به طور خاص در سمنان شکل بگیرد

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.