یک فعال صنفی معلمان با اشاره به نامه رئیس‌جمهور در مورد بکارگیری ۷۰ هزار معلم بازنشسته گفت: چرا وقتی نیروهای غیررسمی سال‌ها سابقه‌ی تدریس دارند، باز هم از نیروی بازنشسته استفاده می‌کنند؟

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا،  رئیس‌جمهور که ریاست شورای‌عالی آموزش و پرورش را برعهده دارد، در اولین ابلاغیه‌ی این شورا در دولت چهاردهم، مجوز جذب ۷۰ هزار معلم بازنشسته را صادر و ابلاغ کرد. ترس از تداومِ مشکلِ هر ساله‌ی کمبودِ معلم، یک ماه مانده به شروع سال تحصیلیِ جدید، موجبِ صدور چنین ابلاغیه‌ای شد.

بکارگیریِ بازنشستگان برای جبرانِ کمبودِ معلم در سال تحصیلیِ جدید، البته موضوع جدیدی نیست. وزارت آموزش و پرورش این مشکل را هرساله نه فقط با نیروی بازنشسته که با نیروهای غیررسمی‌ای که در قالبِ قرادادهای خرید خدماتی، طرح امین، پیش‌دبستانی، سرباز معلم و… مشغول کارند، حل می‌کند. مطالبه‌ی اصلیِ این نیروها یک چیز است: تبدیل وضعیت.

این نیروها سالهاست که مسئله‌ی خود را از مجلس و آموزش و پرورش پیگیری می‌کنند و به نتیجه نمی‌رسند. نتیجه‌ی پیگیریِ آن‌ها، امسال صدور دو نامه از سوی مجلس بوده است. نامه‌ای که خودشان معتقدند هیچ فایده‌ای ندارد و مانند تمامِ وعده‌های دیگر بی‌نتیجه خواهد ماند.

در این نامه‌ها که یکی خطاب به صحرایی، وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم، و دیگری خطاب به عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، نوشته شده درخواست شده که نیروها برای سال تحصیلیِ جدید به صورت حق‌التدریسِ ۲۴ساعته به کار گرفته شوند.

کوروش شریعتی، نماینده جمعی از معلمان غیر رسمی، با انتقاد از بی‌توجهیِ مسئولان به وضعیتِ معلمان غیررسمی گفت: ما به این نامه‌نگاری‌ها خوشبین نیستیم و معتقدیم نامه‌ای که برای آقای صحرایی، که تنها چند روزِ دیگر در پست وزارت هستند، نوشته شده، نمی‌تواند مشکلِ چند ساله‌ی معلمان را حل کند. ضمن اینکه در نسخه‌ی اولیه این نامه برخی از نیروها از جمله، پیش‌دبستان، برون‌سپار و سرباز معلم در نامه ذکر نشده بودند که بعد از اعتراض این گروه‌ها نیز در نامه آورده شدند.

وی ادامه داد: خوشبین نیستیم و معتقدیم حتی اگر نامه‌ای که برای آقای عارف ارسال شده است، مورد پذیرش قرار بگیرد، باز به دردِ ۸۰هزار نیروی غیر رسمی نمی‌خورد. چون در مورد برخی از نیروهای کلان‌شهرهایی مثل تهران، اصفهان و خراسان اجرا می‌شود و باقی نیروها در باقی استان‌ها به حال خود رها می‌شوند.

شریعتی با اشاره به نامه رئیس‌جمهور در مورد بکارگیری ۷۰ هزار معلم بازنشسته گفت: چرا وقتی نیروهای غیررسمی سال‌ها سابقه‌ی تدریس دارند، اما باز هم از نیروی بازنشسته استفاده می‌کنند؟ چرا از نیروهای جوانی که سال‌ها وقت خود را صرفِ آموزش کرده‌اند و تحصیل‌کرده هستند استفاده نمی‌کنند؟

وی بیان کرد: مجلس در حالی به ارسال دو نامه اشاره می‌کند و از کمک به معلمان غیررسمی می‌گوید که نامه‌ی آن‌ها با وجودِ نامه‌ی ابلاغیِ رئیس‌جمهور برای بکارگیریِ ۷۰هزار معلم بازنشسته به کار ما نمی‌آید. اگر ۷۰هزار نیروی بازنشسته بیاورند دیگر نیازی به معلمانِ غیر رسمیِ نیست.

شریعتی بیان کرد: حتی در نامه‌هایی که از طرف مجلس به وزیر آموزش و پرورش و معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شده صحبتی از تبدیل وضعیتِ نیروها نشده است. هرساله اینگونه است که بعد از شروع سال تحصیلی، معلم کم می‌آورند و از معلمانِ خرید خدماتی و سرباز معلم و طرح امین و… استفاده می‌کنند و بعد از پایان سال تحصیلی دوباره این معلمان را بلاتکلیف می‌گذارند.

وی بیان کرد: کمیسیون آموزش چندی پیش برای تعیین تکلیف وضعیت معلمان خرید خدماتی، طرح امین، سرباز معلم، حق التدریس و… جلسه‌ای برگزار کرد، آیا خروجیِ این جلسات فقط همین دو نامه است؟! همانطور که گفتم این دو نامه نتیجه‌ای برای ما در برنخواهد داشت و متأسفانه تصمیم کمیسیون آموزش و پرورش در حد همین نامه‌‎نگاریِ ساده بوده است.