پیری دوره ای از زندگی یک انسان سالم است که با کلیشه های منفی بسیاری همراه است؛ ناتوانی، زوال عقل، تنهایی، از دست دادن نیروی بدنی و وابستگی به دیگران در انجام امروز روزمره بخشی از این کلیشه هاست اما وقت آن رسیده که واقع بین باشید حتی اگر آمارها بگویند ۹۴ درصد از بزرگسالان بالای ۶۰ سال حداقل یک بیماری مزمن دارند و حدود ۸۰ درصد هم با حداقل دو بیماری درگیر هستند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، این واقعیت را نباید دور از ذهن داشت که با افزایش سن، بروز برخی پدیده ها اجتناب ناپذیر است مثل تحلیل رفتن ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و پوست؛ لوئیجی فروچی مدیر علمی مؤسسه ملی پیری در آمریکا بر این باور است که باید از میانسالی خود را برای یک دوره پیری مناسب آماده کرد و آموخت زیرا می‌تواند به شما کمک کند «به خوبی زندگی کنید، کاملاً عملکردی داشته باشید و از یک زندگی فوق‌العاده لذت ببرید».

تحلیل رفتن ماهیچه‌هاق استخوان‌ها و پوست

به تازگی وبگاه «وب‌مد» در گزارشی به بررسی یک دوره پیری خوب و عادی پرداخته است؛ طبق این گزارش این یک امر طبیعی است که به دلیل افزایش سن مقداری توده عضلانی و قدرت خود را از دست بدهید که پزشکان به آن سارکوپنی می گویند. این روند خیلی زودتر از چیزی که فکرش را می کنید شروع می شود یعنی در اواسط ۳۰ سالگی به آرامی شروع می شود و در زنان بعد از ۶۵ سالگی و در مردان بعد از ۷۰ سالگی سرعت خود را افزایش می دهد.

اما حتی اگر نمی‌توانید این روند را کاملاً متوقف کنید، می‌توانید قدرت خود را در هر سنی بهبود ببخشید. به همین دلیل است که تمرینات قدرتی بسیار مهم است. می تواند در این جنبه از پیری ترمز کند و به محافظت در برابر افتادن، یکی از تهدیدات اصلی سلامت در افراد مسن کمک کند. تمرینات قدرتی همچنین ممکن است، به کاهش تراکم استخوانی که فروچی اشاره کرد کمک کند. اگر تراکم معدنی استخوان شما خیلی کم شود، به آن پوکی استخوان می گویند که احتمال شکستگی و شکستگی استخوان ها را بسیار بیشتر می کند.

اگرچه پوکی استخوان در زنان مسن بیشتر شایع است، اما ممکن است با افزایش سن مردان نیز اتفاق بیفتد. زنان باید در سن ۶۵ سالگی یا در صورت خطر بالا، آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان را انجام دهند. اگرچه غربالگری معمول برای مردان توصیه نمی شود، اما افرادی که در معرض خطر هستند باید با پزشک خود در مورد آن صحبت کنند. در صورت ابتلا به پوکی استخوان، مصرف دارو، ورزش‌های تحمل وزن، تغذیه خوب، سیگار نکشیدن و محدود کردن الکل بسیار مهم است.

فروچی خاطرنشان می‌کند که افزایش سن باعث می شود که پوست شما خاصیت ارتجاعی کمتری داشته باشد. این ممکن است به دلیل گرانش و همچنین آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید در طی سالیان متمادی باشد. ممکن است متوجه شوید که پوست شما نیز خشک می شود و نمی‌توانید آسیب‌های ناشی از نور خورشید را از سال‌های قبل جبران کنید، می‌توانید از کرم ضد آفتاب، کلاه و لباس محافظ استفاده کنید و زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید تا از آسیب‌های خورشیدی در آینده جلوگیری کنید.

مشکلات بینایی و کاهش آستانه شنوایی

آیا شروع کرده اید که همیشه عینک مطالعه را در دست داشته باشید؟ این نیز یکی از تغییرات طبیعی است که با افزایش سن به وجود می آید. معاینات منظم چشمی در این دوره بسیار مهم است تا پزشک شرایطی را که می تواند بر بینایی شما تأثیر بگذارد، مانند آب سیاه، دژنراسیون ماکولا یا آب مروارید را مورد بررسی قرار دهد.

افزایش سن یک علت احتمالی برای کاهش شنوایی است که به تدریج اتفاق می افتد و با گذشت زمان، شنیدن اطلاعات مهم، اجتماعی شدن و ایمن ماندن سخت‌تر می‌شود. اگر مرتباً نیاز دارید که از افراد بخواهید آنچه را که می‌گویند تکرار کنند، در هنگام شنیدن صدای پس‌زمینه مشکل دارید، یا وقتی تلویزیون تماشا می‌کنید یا به رادیو گوش می‌دهید، صدا را بلندتر می‌کنید، وقت آن است که شنوایی خود را بررسی کنید.

تغییرات در مغز در کمین است

واقعیت این است که افزایش سن سبب تغییراتی در مغز می شود اگرچه مشکلاتی چون آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل بخش های طبیعی پیری نیستند. کوچک شدن کمی در برخی از قسمت های مغز طبیعی است که در نحوه ارتباط نورون‌های مغز شما با یکدیگر در سیناپس‌ها وجود دارد که می تواند باعث بروز مشکلات فکر جزئی شود به طوری که مجبور باشید زمان بیشتری برای یادگیری بگذارید.

کارشناسان معتقدند این کاهش عملکرد مغز که به صورت طبیعی رخ می دهد، بسیار تدریجی است؛ دیوید روبن، استاد پزشکی و رئیس بخش طب سالمندان در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، می‌گوید: از برخی جهات، به طرز قابل توجهی خوش‌خیم است. بخش بزرگی از زیست شناسی پیری این است که ما کندتر می شویم. اما همه چیز در مورد پیر شدن خوش خیم نیست.

مشکلات حرکتی سالمندان

یکی از مشکلاتی که در دوره پیری پیش می آید، مشکلات حرکتی و از دست دادن استقلال عمل در انجام کارهای روزانه است؛ از خود بپرسید آیا مشکل جدیدی در حرکت دارید؟ آیا نشستن و برخاستن از تخت، نشستن روی صندلی یا بلند شدن از روی یک صندلی سخت‌تر شده است؟ ریچارد ماروتولی متخصص طب سالمندان و استاد پزشکی در دانشکده پزشکی ییل می‌گوید باید توجه کنید که آیا مشکل فیزیکی اساسی وجود دارد یا نه؛ از اواخر دهه ۶۰، ۷۰ و سپس ۸۰ سالگی شما کسی را می خواهید که مشکلات شما را جدی بگیرد برای همین از گفتن مشکلات خود با پزشک و یا شریک زندگی تان غافل نشوید زیرا برخی از این تغییرات بسیار ظریف و به تدریج رخ می دهد اما وقتی به یک آستانه بحرانی می رسد، شخص دیگری متوجه آن می شود و آنگاه رسیدگی به آن مشکل خواهد بود.

از آزمایش‌های دوره‌ای غافل نشوید

آیا نتایج آزمایش شما تغییر کرده است؟ باید آزمایش های دوره ای را مرتب انجام دهید تا پزشک فشار خون، کلسترول و قند خون شما را در طول زمان بررسی کند یا به صورت مقطعی آزمایش‌های خاصی را برای بررسی میزان عملکرد قلب و سایر سیستم‌های بدن را تجویز کنند.

متخصص طب سالمندان می گوید: باید مواردی که قابل درمان هستند را به طور دقیق رصد کرده و مانع از بروز مشکل شویم مثل فشار خون که شورای ملی سالمندی آمریکا معتقد است این بیماری با افزایش سن شایع‌تر می‌شود.

در صورت درمان نشدن فشار خون بالا، احتمال سکته مغزی، حمله قلبی یا بیماری کلیوی نیز افزایش می یابد؛ مشکلاتی که با اصلاح سبک زندگی در طول زمان ورزش، تغذیه، حفظ وزن سالم و سیگار نکشیدن قابل پیشگیری است.

افسردگی در دوره پیری را جدی بگیرید

تغییرات فیزیکی تنها چیزی نیست که باید در دوره پیری به آن توجه کرد؛ این یک بخش طبیعی از پیری نیست، اما بسیاری از سالمندان افسرده یا تنها می شوند. اگر این اتفاق افتاد، به پزشک خود اطلاع دهید و با یک مشاور بهداشت روان دارای مجوز صحبت کنید.

افراد مسن اغلب نگران تغییرات در حافظه یا مهارت های تفکر هستند اما کارشناسان می گویند مردم نباید نگران وقفه های گاه به گاه در حافظه مانند فراموش کردن نام، یا کلمه یا جایی که کلیدهای خود را می گذارید، باشند اما باید مراقب مسائل جدی‌تر بود مانند ناتوانی در حل مشکلات رایج، ناتوانی در انجام یک مکالمه عادی، یا رفتاری خارج از هنجارهای اجتماعی و حتی گم کردن خانه در هنگام رانندگی.

به عقیده کارشناسان، دوران پیری به طور حتم متفاوت از دوره جوانی و حتی میانسالی است اما باید برای این دوره برنامه ریزی داشت و برای بروز مشکلات احتمالی آموزش دید و آمادگی داشت تا دوره ای شاد و لذت بخش را پشت سر گذاشت.