مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره از آغاز آزمایش و راه‌اندازی نیروگاه منطقه عملیاتی قشم و افزایش ۲۵ مگاواتی ظرفیت تولید برق این شرکت خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از وزارت نفت، شهرام متوسل امروز، پنجشنبه ۱۵ شهریور گفت: طرح نصب و راه‌اندازی پنج دستگاه توربوژنراتور سولار تاروس (T-۶۰) و تاسیسات زیربنایی Utility نیروگاه قشم با هدف تولید برق به ظرفیت ۲۵ مگاوات برای تامین برق تاسیسات نفتی منطقه قشم و پالایشگاه تازه‌ساخت گاز میدان هنگام در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع در منطقه گورزین جزیره قشم از سوی یکی از شرکت‌های داخلی ساخته شده است.

وی افزود: این طرح شامل هزار و ۸۰۰ مترمربع ساختمان‌های اتاق برق و کنترل و دفاتر اداری و یک سوله محل نصب توربین‌ها به مساحت ۲ هزار و ۱۰۰ مترمربع است. از پنج دستگاه توربوژنراتورهای سولار تاروس (T-۶۰) خریداری شده توسط کارفرما با توان نامی پنج مگاوات برای هر دستگاه، سه دستگاه توربوژنراتور در سوله تجهیزات طرح هم‌اکنون نصب شده‌اند.

متوسل ادامه داد: توربوژنراتورها به‌صورت دوگانه‌سوز (سوخت گاز و گازوئیل) توسط پکیج گاز با ظرفیت ۳۰ میلیون فوت‌مکعب گاز و پکیج گازوئیل مشتمل بر تانک ذخیره، مخازن ذخیره روزانه گازوئیل، پمپ‌های انتقال و دیگر تجهیزات کنترل و ابزار دقیق مربوطه قابلیت راه‌اندازی دارند.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان اینکه در مرحله نخست این طرح، پست و تابلوهای برق به منظور تامین نیازهای منطقه قشم در سال ۹۶ راه‌اندازی شده، اضافه کرد: ترانسفورموتورهای برق، پکیج هوای فشرده، باطری و UPS، Filed Instruments، پکیج تهویه مطبوع (HVAC)، سیستم کنترل (DCS/ESD/F&G/PMS)، اویل‌کولرهای هوایی و Air Intake از دیگر تجهیزات این طرح است.

متوسل افزود: هم‌اکنون سه دستگاه از توربوژنراتورهای سولار تاروس (T-۶۰) آماده راه‌اندازی و تامین ۱۵ مگاوات توان نامی برق برای تغذیه مصارف موردنظر در منطقه قشم است که ظرفیت اضافه شده، اطمینان و پایداری تامین برق تاسیسات منطقه قشم شرکت نفت فلات قاره ایران را بهبود خواهد بخشید.

وی گفت: این طرح با تکیه بر توان پیمانکاران و سازندگان داخلی و همکاری همه واحدهای ستادی و عملیاتی شرکت نفت فلات قاره به‌ویژه منطقه عملیاتی قشم، مدیریت تدارکات و امور کالا و با حمایت مدیریت ارشد شرکت به سرانجام رسیده و هم‌اکنون مرحله آزمایش و راه‌اندازی توربین‌ها درحال انجام است.