امسال چرتکه‌بازان کشور به میزبانی سمنان در قالب فستیوال ملی محاسبات سریع ذهنی، مهارت‌ محاسبه سریع ذهنی خود را در رقابت با یکدیگر محک زدند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،  فراگیران در محاسبات سریع ذهنی(چرتکه) راهکارهای حل مساله را با تکنیک‌های کاربردی ریاضی یاد می‌گیرند و این آموزش‌ها در دوره‌های مختلف ارائه می‌شود.

امسال ششمین فستیوال ملی مهارت محاسبات سریع ذهنی به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان برگزار شد تا فراگیران چرتکه در نقاط مختلف کشور دانسته‌های خود را در مقایسه با یکدیگر محک بزنند.

دبیر ششمین فستیوال ملی محاسبات سریع ذهنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رویداد علمی به طور سالانه برگزار می‌شد که با شیوع کرونا برگزاری این مسابقات به تعویق افتاد و از سال گذشته برگزاری آن دوباره کلید خورد.

به گفته مهدی رسولی، فستیوال ملی محاسبات سریع ذهنی سال گذشته به میزبانی مشهد و امسال به میزبانی سمنان برگزار شد.

وی اضافه کرد: شرکت‌کنندگان در ششمین فستیوال ملی محاسبات سریع ذهنی در سه مرحله آزمون به رقابت با یکدیگر پرداختند.

حضور چرتکه‌بازان ۳۱ استان در ششمین فستیوال ملی محاسبات سریع ذهنی

رییس ستاد ششمین فستیوال ملی محاسبات سریع ذهنی گفت: این فستیوال با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان برنامه‌ریزی و برگزار شد.

سیدجواد صدرالسادات ادامه داد: ۲۰۰ دانش‌آموز از ۳۱ استان کشور در ششمین فستیوال ملی محاسبات سریع ذهنی حضور داشتند.

وی بیان اینکه ششمین فستیوال ملی محاسبات سریع ذهنی ۱۰۰ منتخب دارد، اضافه کرد: ۱۶ نفر دارای مقام اول، ۱۶ نفر در مقام دوم، ۱۶ نفر در مقام سوم و ۶۰ نفر منتخب در این فستیوال تجلیل می‌شوند.

به گفته وی، مدال، گواهی حضور و تندیس ششمین فستیوال ملی محاسبات سریع ذهنی به مقام‌آوران ارائه می‌شود.

رییس ستاد ششمین فستیوال ملی محاسبات سریع ذهنی گفت: مسابقات محاسبات سریع ذهنی به صورت بین‌المللی نیز برگزار می‌شود، اما حضور در این مسابقات هزینه‌بر است. اگر مسوولان حمایت مالی از خانواده‌های منتخب وجود داشته باشند، می‌توان در عرصه‌ بین‌المللی هم شرکت کرد.

وی ادامه داد: در برهه کنونی مسابقات محاسبات سریع ذهنی در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی برگزار می‌شود و مسابقات بین‌المللی به طور سالانه و در ماه‌های آذر و دی برگزار می‌شود.

سابقه تاریخی چرتکه

رییس ستاد ششمین فستیوال ملی محاسبات سریع ذهنی گفت: چرتکه پیشینه پنج هزار ساله در ایران دارد و سپس روبه فراموشی فت.

وی اضافه کرد: در روم باستان، روسیه، چین و ژاپن، چرتکه مورد توجه قرار گرفت و کشور چین چرتکه را به نام خود ثبت کرد، اما ژاپن بهره بیشتری برد و بعدها چرتکه به سبک ژاپنی را به نام خود ثبت کرد.

آموزش ریاضی هدف چرتکه نیست

وی یادآور شد: هر فرد ۱۰ هوش دارد، تنها اسباب‌بازی که هوش‌های بیشتری از یک فرد را تقویت می‌کند، چرتکه است.

وی افزود: چرتکه ۶ هوش را در فرد تقویت می‌کند و بر اساس فوایدی که این آموزش‌ها دارد، در کشور ژاپن آموزش چرتکه به کودکان از سه سالگی آغاز می‌شود.

صدرالسادات تاکید کرد: خوب گوش دادن، تقویت دقت، تمرکز و اعتماد به نفس، مدیریت زمان، یادگیری حل مساله‌های زندگی و شغلی از جمله مزایای آموزش چرتکه است.

به گفته وی، هوش جنبشی – حرکتی برای موفقیت در رشته‌های مختلف از جمله ورزش، هوش زبانی – کلامی در شغل‌هایی از جمله معلمی، هوش منطقی – ریاضی در رشته‌های مختلف از جمله پزشکی، هوش تصویری – فضایی در رشته‌هایی از جمله خلبانی و پزشکی کاربرد دارد که تمام این هوش در کار با چرتکه تقویت می‌شود.

وی اظهار کرد: فراگیران چرتکه چند برابر همسن و سالان خود در حل مسایل قویتر عمل می‌کنند.

رییس ستاد ششمین فستیوال ملی محاسبات سریع ذهنی گفت: آموزش چرتکه هدف ریاضیات نیست، بلکه از تکنیک‌های کاربردی ریاضی برای تقویت هوش‌های کاربردی و اساسی استفاده می‌شود که در تمام صنایع قابل استفاده است.

فعالیت تعاونی دانش‌بنیان

وی ابراز کرد: تعاونی دانش‌بنیان فعال در زمینه آموزش محاسبات سریع ذهنی مجوز فعالیت را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، پارک علم و فناوری زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش اخذ کرده است.

سیدزهرا شجاعی مدیر موسسه محاسبات سریع ذهنی در سمنان گفت: ۲۵ نفر از دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان این موسسه با آمادگی کامل در ششمین فستیوال ملی مهارت محاسبات سریع ذهنی شرکت کردند که با توجه به آمادگی‌شان، شانس قبولی آنان بالاست.