عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید در ماجرا تاثیر قطعی معدل در کنکور ورود میکرد چراکه در این زمینه مجلس قانون داشت و طبق فرمایش رهبر انقلاب شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید در این موضوع ورود میکرد. اما حالا که ورود کرده است و سال ۱۴۰۴، سومین سالی است که قرار است این مصوبه اجرا شود و طبیعتا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این مصوبه را اصلاح و یا لغو کند مانند مصوباتی که در این چند ماه اخیر لغو کرده است
به گزارش جارچی اخبار، احسان عظیمی راد عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دوازدهم در گفت و گو با ایلنا در واکنش به اظهارات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه برای بازنگری مصوبه تاثیر معدل باید بر اساس نظرات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، مرکز پژوهشهای مجلس و وزارت آموزش و پرورش به همراه نظرسنجی از خانوادهها، گزارشی تهیه و سپس موضوع بازنگری در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهد شد، و همچنان مصوبه در کنکور سال آینده تاثیر خواهد داشت، گفت: رهبر عزیز انقلاب یک فرمایشی دارند مبنی بر اینکه اگر مجلس در اموری ورود کند و برای آن قانونی وضع کند شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید ورودی به آن داشته باشد و برعکس آن هم اگر شورا ورود کند و حکمی داشته باشد که در شأن قانون باشد، مجلس ورودی نداشته باشد. در خصوص مصوبه تاثیر قطعی، اصل بحث مصوبه نیست بلکه اصل موضوع، بحث سنجش و پذیرش دانشجو است که در سیاستهای کلان علم و فناوری ابلاغی رهبر عزیز انقلاب این بند یکی از بندهایی است که در سیاستهای کلان وجود دارد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید در موضوعی که مجلس قانونگذاری کرده ورود کند
وی تصریح کرد: متاسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به این ماجرا ورود کرد در حالی که ما پیش از آن در سال ۱۳۹۲ و بعد اصلاحیه آن در سال ۱۳۹۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو را در مجلس شورای اسلامی داشته ایم. در این قانون دقیقا بحث معدل را در این قانون هدفگذاری کرده بودیم و اثر سوابق تحصیلی و معدل را مثبت در پایههای بچهها دیده بود و به نظر ما همه چیز به صورت عادی پیش میرفت. البته در این زمینه استدلالهایی را هم اعضای شورا دارند به ویژه دبیرخانه که در این ماجرا ورود کرده اند.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما ما تحلیلمان این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید در این ماجرا ورود میکرد چراکه در این زمینه مجلس قانون داشت و طبق فرمایش رهبر انقلاب شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید در این موضوع ورود میکرد. اما حالا که ورود کرده است و سال ۱۴۰۴، سومین سالی است که قرار است این مصوبه اجرا شود و طبیعتا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این مصوبه را اصلاح و یا لغو کند مانند مصوباتی که در این چند ماه اخیر لغو کرده است و طی یک الی دو ماه اخیر مصوبات خود را لغو و اصلاح کرده است.
عظیمی راد با تاکید بر اینکه شورا باید در این زمینه تصمیم گیری و جمعبندی داشته باشد، تصریح کرد: ما در این زمینه دو بحث با دوستان در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتهایم و حتی با رییس جمهور به عنوان رییس شورا. نامهای را هم که در این زمینه به رهبر عزیز انقلاب زدهایم ناظر بر همین موضوع است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در کارهای قانونگذاری که مربوط به مجلس است ورود نکند و شورا به ماموریتها و حیطه وظایفی که رهبر انقلاب برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ترسیم کردهاند، تمرکز داشته و در آن موارد ورود کند و خلط مبحث بین وظایف و ماموریتهای همدیگر ایجاد نشود.
وی ادامه داد: همانطور که مجلس در وظایف شورا ورود نمیکند شورا هم در وظایف مجلس نباید ورود کند و این اولین مطلبی است که ما به علت اثرات تاثیر قطعی معدل و حتی برخی از موارد دیگر مانند سن دانشگاه فرهنگیان و موارد مشابه دیگر ما این درخواست را کردهایم و همچنان مصر هستیم که شورا بازنگری در رویکردهای خود داشته باشد و برگردد به اصل ماموریتها و وظایفی که رهبر عزیز انقلاب برای شورا سیاستگذاری کردهاند و شاید خلاصه آن هم این باشد که رهبر انقلاب فرمودهاند که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید سیاست گذار و یا تعیین کننده خط مشی برای فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و مسائل فرهنگی جامعه باشد به طور مثال نقشه مهندسی فرهنگی کشورمان واقعا جای کار جدی و نظارت جدی دارد در حالی که شورا در این زمینه مدتی است که ورودی ندارد و یا مصوبات کمی دارد و یا حداقل رسانهای نمیشود.
سقوط دو پلهای رتبه علمی کشور در دنیا
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امسال فضای علمی ما در دنیا سقوط کرده است و رتبه علمی کشور از ۱۵ به ۱۷ نزول کرده است و ما دو پله سقوط علمی داشتهایم و در اینجا وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به معنای بُعد نظارت سیاستهای کلان آموزش و پژوهش ورود کند و ارزیابی و بررسی کند که چرا این مشکل ایجاد شده است و برای آن چارهاندیشی کند اما متاسفانه میبینیم که به این موضوعات کلان که هم در موضوع فرهنگ و هم در حوزه آموزش و پژوهش است تقریبا توجهی نمیشود و از آن طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوعات بسیار سادهای که نیازمند کارشناسی است یعنی حتما باید مجلس و کمیسیون آموزش و در کنار آن وزارت خانه ورود کرده و ارزیابی و بررسی کنند و با یک نگاه کارشناسی درباره آن تصمیم گیری کنند، به این شکل ورود کرده است.
عظیمی راد تاکید کرد: شورا باید در ابتدا خودش این مصوبه را اصلاح کند البته با تمام پیگیریهای جدی که در این سه الی چهارماه اخیر داشتهایم و در رسانه ملی برنامه گذاشتهایم و حتی در این زمینه مناظره هم برگزار کردهایم همه این موارد باعث شده که دوستان شورا به این نتیجه برسند که این مصوبه دارای ایرادات جدی است و طبیعتا باید این ایرادات را بررسی و رفع کنند و به دنبال این هم هستند که این ایرادات را رفع کنند. از همین رو نامهای را به کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس ارسال کردهاند که کمیسیون هم در این زمینه نظرات خود را اعلام کند.
وی با اشاره به جلسه اخیر هیات رییسه کمیسیون آموزش مجلس گفت: در این جلسه بنا شد موضوع اصلی کمیسیون همین موضوع مصوبه قطعی تاثیر معدل باشد که انشاالله با حضور عزیزانی از سازمان سنجش و وزارت خانه آموزش و پرورش و مرکز پژوهشها انشاءالله این موضوع و مصوبه و اثرات آن و مسائل پیرامونی آن مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و در نهایت نظر کمیسیون به معنای نظر رسمی و حقوقی به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود و در واقع به این صورت جمعبندی نظر کمیسیون آموزش اعلام خواهد شد.
نباید حق دانش آموزان در کنکور ۱۴۰۴ تضییع شود
این عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره تاثیر این مصوبه در کنکور سال ۱۴۰۴ تصریح کرد: ما نظرمان را در باب مصوبه قطعی اعلام میکنیم و قاعدتا این اظهارنظر ما باید در صحن شورا مورد بررسی و جمعبندی قرار بگیرد. اما آنچه که مسجل است این است که ما نظرمان این است که برای ۱۴۰۴ نیز این اتفاق بیفتد چراکه در حال حاضر برای کنکور ۱۴۰۴ مبنای دوستان در شورای عالی انقلاب فرهنگی هر دو پایه یازدهم و دوازدهم است ما نگاهمان در اصلاح این مصوبه پایه یازدهم نیست یعنی پایه یازدهم را نظری داریم که تاثیر قطعی نداشته باشد و حالا اینکه اثر مثبت باشد یا اصلا پایه یازدهم دیده نشود باید در جلسات مورد بررسی قرار بگیرد و مشخص خواهد شد و در نهایت شورا تصمیم میگیرد متاسفانه. اما آنچه که ما میخواهیم به شورا منتقل شود این است که اگر بنا بر اصلاح باشد این اصلاحات باید برای کنکور ۱۴۰۴ نیز اعمال شود تا بچههای ما آسیب نبینند یعنی اگر فرض را بر این بگذاریم که قرار است از سال ۱۴۰۵ پایه یازدهم نباشد و یا اثر مثبت صرفا داشته باشد باید برای سال ۱۴۰۴ هم همین کار را انجام دهیم چراکه عملا حق داوطلبانی که برای ۱۴۰۴ تلاش میکنند تضییع خواهد شد و آسیب خواهند دید و نباید اجازه دهیم که حق آنها تضییع شود.
عظیمی راد با بیان اینکه زمان را از دست دادهایم، گفت: الان آبان ماه است و تا این جلسات بخواهد برگزار شود و به نتیجه برسیم ما کلی زمان را از دست دادهایم در حالی که ما در این سه الی چهارماه گذشته تلاشهای بسیاری کردیم تا این دوستان بفهمند و سریعتر به ماجرا ورود کنند و سریعتر تصمیم بگیرند و بهانه اینکه زمان از دست دادهاند را نداشته باشند اما به هر صورت با همه این پیگیریها الان به این نتیجه رسیدهاند و پیگیری میکنند. ما امیدواریم این موضوع در کنکور ۱۴۰۴ هم اعمال شود چراکه اگر تغییر جدی باشد حق بچهها تضییع میشود و این خودش یک نوع ناعدالتی است ولیکن حالا به نظرم پیش دستی و پیش بینی نکنیم و ببینیم در آینده نزدیک چه میشود و انشاالله جلسه هفته آینده کمیسیون برگزار شود و نتیجه را هم اعلام میکنیم و انشاالله شورای عالی هم جلسه را زودتر بعد از جلسه کمیسیون برگزار کنند و به آنچه که درست است در اصلاح مصوبه برسیم.
ترمیم معدل استرس مضاعف به دانش آموزان وارد میکند
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره ترمیم معدل نیز گفت: موضوع ترمیم معدل در صورت وجود تاثیر قطعی است یعنی اگر موضوع تاثیر قطعی در هر کدام از پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم وجود داشته باشد طبیعتا فرصت ترمیم برای این است که دانش آموزان بتوانند آزمونهای نهایی آن پایه را مجددا شرکت کنند و معدلشان را از معدلی که سال قبل کسب کردهاند بهبود ببخشند برای اینکه معدل بتواند اثر خودش را در کنکور بگذارد اما همین موضوع هم محل اشکال است و میتواند استرسهای زیادی را برای دانش آموزان ایجاد کند اگر بنا باشد که تاثیر قطعی معدل باقی بماند به طور مثال در پایه دوازدهم یا یازدهم، حتما لازم است فرصت ترمیم معدل بیشتری به بچهها داده شود چراکه به هر حال این موضوع میتواند آرامشی را ایجاد کند از این جهت که داوطلبان بدانند که فرصتی برای اصلاح دارند.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: الان اتفاقی که افتاده این است که ما هم اثر قطعی را داریم و هم فرصت ترمیم کم گذاشتهایم برای بچهها و این استرس را مضاعف میکند لذا ما در جلسات از نظر علمی این موضوع را بررسی میکنیم و هیچ موضوع سیاسی و جناحی نداریم بحث ما کاملا علمی است و کمیسیون به شکل کاملا علمی و تخصصی این موضوع را بررسی میکند کما اینکه چند ماهی است که این موضوع را بررسی کرده است اما مدت کوتاهی است که از کمیسیون خواسته شده است که نظر خود را در این زمینه به صورت رسمی اعلام کند لذا به هر حال این نظر را رسمی کمیسیون اعلام میکند و امیدواریم اتفاق خوبی بیفتد. این موضوع ترمیم معدل هم در دل این بررسی است و قاعدتا متناسب با پیشنهاداتی که مصوب میشود اثر ترمیم معدل هم در نظر گرفته خواهد شد