وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی کمتر از یک درصد است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در تولید علم، جایگاه شانزدهم را در دنیا دارد اما شرایط مطلوبی در حوزه پژوهش نداریم.

به گزارش جارچی اخبار، علیرضا کاظمی روز شنبه در مراسم تجلیل از دانش‌آموزان و معلمان پژوهشگر اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری حوزه آموزش در پژوهش نیز پایین است؛ در سال ۱۳۹۲ با ۱۲.۵ میلیون دانش‌آموز سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت ۱۰.۵ درصد بود و امسال با ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز نیز همین گونه است.

کاظمی تصریح کرد: زمانی می‌توانیم کشور را به قله‌های پیشرفت و توسعه برسانیم که آموزش و پژوهش اولویت نخست در کشور باشد.

ضرورت حل مسائل کلان آموزش و پرورش مبتنی بر پژوهش

وی یادآورشد: توسعه پژوهش در این وزارتخانه باید مدنظر باشد، حل مسائل کلان آموزش و پرورش مبتنی بر پژوهش و ایجاد نگرش پژوهشی میان معلمان و دانش آموزان وظیفه ما محسوب می‌شود و به میزانی که در برابر آموزش مسئولیت داریم، در حوزه پژوهش هم مسئول هستیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از دلایلی که دائم دچار آزمون و خطا هستیم این است که از پژوهش به درستی استفاده نمی‌کنیم و با تجاربی که اکنون در این حوزه داریم، قانون وضع می‌کنیم و بعد متوجه می‌شویم که چه اشتباهی مرتکب شده‌ایم.

در تربیت معلم و دانش‌آموز پژوهشگر موفقیتی نداشتیم

کاظمی با تاکید بر اینکه در تربیت معلم و دانش‌آموز پژوهشگر موفقیتی نداشتیم، توضیح داد: یکی از دلایل آن برنامه درسی است؛ زمانی می‌توانیم معلم پژوهشگر تربیت کنیم که ساختار برنامه درسی مدرسه، تألیف کتب درسی و روش‌های تدریس بر این مبنا باشد و در این حوزه کاستی‌های بسیاری داریم و امیدوارم در بازبینی کتاب‌های درسی به این مولفه توجه اساسی داشته باشند.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش و توجه به بودجه پژوهشی در استان‌ها و مناطق، خاطر نشان کرد: بدون آشنایی با روش‌ها و مهارت‌های پژوهشی در حوزه معلمان و دانش‌آموزان نمی‌توانیم موفق باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر امکانات پژوهشی در مدارس ادامه داد: اکنون پژوهش سراها ایجاد شده است اما نمی‌دانم که آیا به نیازهای دانش‌آموزان پاسخ می‌دهد یا نه.