فوق تخصص ریه دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: بیماری کرونا را جدی بگیرید و از قوانین بهداشتی تبعیت کنید.

به گزارش جارچی اخبار از کاشان،فوق تخصص ریه دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: بیماری ناشی از ویروس کرونا در ابتدا یک بیماری تنفسی است که با توجه به حجم ویروس حمله کننده و پاسخ ایمنی فرد مبتلا میتواند محدود به راههای هوایی فوقانی مثل بینی و گلو باقی بماند و یا پیشرفت کرده و مجاری تنفسی تحتانی و بافت ریه را نیز درگیر کند، هنگامی که ریه ها دچار یک عفونت ویروسی می شوند، این ارگان سعی می کند ویروس را از طریق فعال کردن سیستم ایمنی مهار کند، با حمله ویروس به سلولهای ریه و واکنش سیستم ایمنی برای مقابله با آن التهاب شدیدی در بافت ریه اتفاق میافتد، پس از ایجاد التهاب ،ریه توانایی خود را برای اکسیژن رسانی به خون و کاهش کربن دی اکسید که وظیفه اصلی ریه است را از دست می دهد.

دکتر جعفری افزود: این مسئله منجر به تنگی نفس در بیمار و احتیاج بیمار به دم های عمیق جهت افزایش اکسیژن خون می شود، وگاها به شکل کاهش توانایی فرد برای انجام کارهایی است که قبلا به راحتی انجام می گرفت.

وی تصریح کرد: در صورت درگیر شدن بافت ریه که لزوما در همه بیماران مبتلا رخ نمیدهد تصویربرداری از ریه بیمار آسیب به قسمت هایی از ریه را نشان می دهد، این آسیب می تواند از موارد خفیف تا شدید متغیر باشد و گاهی به حدی زیاد باشد که بیمار به تهویه کمکی جهت تنفس احتیاج داشته باشد.

دکتر جعفری ادامه داد: طبق عکس برداری انجام شده آسیب وارد شده به ریه اشکال بسیار متفاوتی دارد و از یک منطقه محدود تا چندین منطقه وسیع در هردو ریه را دربر می گیرد، و در مجموع جدای از فاکتورهای خطر پیش بینی کننده مثل سن بالا ، دیابت ، بیماریهای مزمن ریوی قلبی و مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی ، رفتار ویروس اصلا قابل پیش بینی نیست و از ابتدا نمیتوان گفت که بیماری محدود خواهد ماند و یا پیشرفت خواهد کرد.
وی یادآور شد: هنگامی که آسیب بافت ریه با وسعت زیاد رخ دهد، ترمیم ریه به زمانی طولانی احتیاج دارد و حتما برای جلوگیری از آسیبهای ماندگار نیاز به پیگیری دارند.
وی تاکید کرد: به همین دلیل مردم باید این بیماری را جدی گرفته و از قوانین پیروی کنند؛ چرا که در این مورد (چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ هزینه) به مراتب ساده تر و ارزان تر از درمان است.