به گزارش جارچی اخبار و به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان اصفهان، علیرضا قاری قرآن اذعان داشت: اهمیت پروژه آزاده اصفهان- شیراز در اتصال این دو شهر گردشگرپذیر به یکدیگر خلاصه نمیشود، مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور از خط اتصال این دو کلانشهر به هم میگذرد و بهره برداری از این آزادراه میتواند علاوه بر کوتاه کردن مسیر سفر از شمال به جنوب کشور، صرفهجویی بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریالی را با کاهش در”مصرف سوخت، استهلاک خودروها، تولید آلایندههای زیستمحیطی و سوانح رانندگی” به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه آزاد راه اصفهان-شیراز بخشی از کریدور آزادراهی شمال- جنوب است، گفت: افزایش ایمنی و کاهش خسارات جانی به میزان تقریبی ۵درصد، همچنین کاهش خسارت سالانه ناشی از سوانح به میزان تقریبی ۱۸۷ میلیارد ریال از دیگر ویژگیها و مزایای تکمیل این مسیر آزادراهی است.
علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه ساخت آزاد راه اصفهان –شیراز موجب می شود زمان سفر در این مسیر به سه ساعت و ۴۰ دقیقه کاهش یابد اظهار داشت: فاصله اصفهان(سه راهی مبارکه) تا شیراز از مسیر بزرگراهی کنونی ۴۵۹ کیلومتر است و در حال حاضر زمان سفر در این مسیر ۵ ساعت ونیم به طول می انجامد. اما با احداث آزاد راه اصفهان شیرازطول مسیر به ۳۷۲ کیلومتر کاهش می یابد.
وی ادامه داد: با کوتاه شدن مسیر، کاهش زمان سفر برای وسایل نقلیه سواری ۱۱۰ دقیقه، برای اتوبوس ۱۱۵ دقیقه و برای وسایل نقلیه باری ۱۴۰ دقیقه خواهد بود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر ترافیک عبوری خودروها از محور موجود روزانه ۱۷ هزار خودرو است عنوان کرد: کوتاه شدن فاصله به میزان ۸۷ کیلومتر بین این دو شهر تاریخی و توریستی سبب می شود مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر کاهش یابد.
او همچنین اذعان داشت: تصادف های جاده ای برون شهری، خسارت های سنگین مالی بر سیستم اقتصادی کشور (به طور اعم) و بر مصدومین و افرادی که به نحوی با تصادف در ارتباط بوده اند (به طور اخص) وارد می سازد. که همین موضوع لزوم احداث راه ایمن را نشان می دهد و در همین راستا ساخت آزاد راه اصفهان-شیراز موجب کاهش تصادفات در مسیر کریدور شمال به جنوب می شود.
قاری قرآن بیان کرد: آزاد راه اصفهان – شیراز در محدوده استان اصفهان (سه راهی مبارکه تا ایزدخواست) با برآورد ۸۱۰۰ میلیارد ریال، مجوز هیئت وزیران با مشارکت ۷۰ درصدی بخش خصوصی را اخذ کرد و در حال مطالعه و انتخاب سرمایه گذار است. طول این قطعه از آزادراه ۱۱۴.۵ کیلومتر است و در حال حاضر این فاصله بزرگراهی ۱۲۶ کیلومتر بوده که با تکمیل آزادراه علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش تصادفات، فاصله این دو نقطه نسبت به مسیر فعلی ۱۳ کیلومتر کاهش می یابد.
وی ادامه داد: از نظر فنی تعداد پل های بزرگ این قطعه ۱۵ دستگاه، تعداد تونل ها ۲ دستگاه، طول کل پل ها ۴۰۳ متر وحداکثر شیب طولی ۵درصد است. مطالعات فازهای ۱ و ۲ مسیر بر اساس شرح خدمات همسان و مطالعات زیست محیطی و پدافند غیر عامل این قطعه توسط مهندسین مشاور فربر صورت پذیرفته است و در حال انتخاب سرمایه گذار توسط شرکت ساخت وتوسعه زیر بناهای حمل ونقل کشوربا مشارکت ۷۰در۱د بخش خصوصی است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان در پایان گفت: شهرهای اصفهان و شیراز دو مقصد مهم گردشگری برای هموطنان و گردشگران خارجی محسوب میشوند و احداث آزادراه اصفهان – شیراز علاوه بر مزیتهای یک راه ایمن، مسیر را کوتاه کرده و مسیر این دو شهر را با داشتن جاذبههای باستانی و طبیعی به مقصد گردشگری تبدیل خواهد کرد.