به گزارش جارچی اخبار؛محمد اعتدادی در نشست خبری که با اصحاب رسانه و به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم برگزار شد، اظهار کرد: سال های گذشته برنامه های متنوعی در استان داشتیم، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان بخش زیادی از برنامه هایمان به صورت حضوری میسر نیست اما با این وجود برنامه های زیادی پیش بینی کرده ایم که در طول هفته آینده برگزار می شود.

وی با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش طی دو ماهی که از شیوع ویروس کرونا می گذرد، گفت: این ویروس زندگی دانش آموزان، معلمان و والدین را در دنیا دستخوش تغییر کرد، به طوریکه بیش از ۹۰۰ هزار دانش آموز در استان اصفهان یادگیری را در خانه پیگیری کردند.

اعتدادی با اشاره به اهمیت سلامت، افزود: باید به یاد داشته باشیم که این وضعیت اثرات بلندمدتی می تواند بر یادگیری دانش آموزان داشته باشد و در بیشتر کشورهای دنیا نیز این اتفاق می افتد، چراکه کسی پیش بینی این مدت تعطیلی را نمی کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: شرایط به وجود آمده فرصت هایی هم ایجاد کرده که برخی از این فرصت ها بازاندیشی در برنامه درسی و نحوه یادگیری و ارزیابی، شناسایی قابلیت های دانش آموزان و خانواده ها و تقویت برخی مهارت ها و انگیزه دانش آموزان است.

وی در ادامه گفت: بازگشایی مدارس همچنان در ابهام است و براساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا تعین تکلیف خواهد شد کرد.

اعتدادی در ادامه تصریح کرد: در طول دوره ای که مدارس تعطیل بود باید تصمیماتی گرفته می شد تا پیوند خانواده ها و مدرسه در این شرایط تقویت شود، این درحالی است که شاید در هیچ دوره ای از تاریخ فعالیت آموزش و پرورش چنین پیوندی وجود نداشته و این موضوع یکی از فرصت های پیش آمده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به هجوم گسترده به سمت ابزارهای دیجیتال و فناوری که در کشور ما و شاید بسیاری از کشورها اتفاق افتاد، گفت: هنوز این آمادگی برای آموزش آنلاین وجود نداشت، اما همه تلاش خود را انجام داده ایم تا در آموزش دانش آموزان وقفه ای ایجاد نشود.

وی استمرار یادگیری در خارج از مدرسه را مستلزم اقداماتی دانست و تصریح کرد: از جمله این اقدامات فراهم کردن تجهیزات دیجیتالی برای دانش آموزان و آشنایی دانش آموزان با روش های استفاده از آن است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد محتوای آموزشی باقی مانده در فضای مجازی در حال آموزش است، تصریح کرد: در کنار آن سامانه تخصصی ای آر پی که از سال گذشته راه اندازی شده بود مورد بهره برداری آموزشی قرار گرفت و ساعت ها فیلم آموزشی در استدیوی تجهیز شده، ضبط و در سامانه بارگذاری شد.

اعتدادی ادامه داد: باتوجه به اینکه آموزش باید به شکل نظام مندی تحقق پیدا می کرد، آموزش و پرورش به فکر ایجاد بستری به نام شبکه آموزشی دانش آموز یا همان شاد افتاد که این سامانه به همه استان ها ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، کوچ آموزشی از فضای فیزیکی به فضای مجازی اتفاق افتاد، گفت: کوچ دوم از فضای مجازی به فضای شاد بود که اتفاق خوبی است تا سال تحصیلی با موفقیت به پایان برسد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اعلام اینکه هم اکنون تقریبا ۹۹ درصد معلمان ابتدایی و ۹۷ درصد معلمان دوره متوسطه در سامانه شاد عضو شده اند، گفت: بیش از ۵۸ دانش آموزان استان در سامانه اعلام حضور کرده اند، همچنین ۷۵ درصد کلاس ها در حوزه ابتدایی و ۹۱ درصد کلاس ها در حوزه متوسطه تشکیل شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: دانش آموزان به مرور در سامانه شاد عضو شده اند و آنهایی که امکان استفاده از ابزار دیجیتالی را ندارند از طریق تلویزیون آموزش می بینند و آنها که به تلویزیون هم دسترسی ندارند از طریق بسته های آموزشی که از طریق راهبران آموزشی در اختیار آنها قرار می گیرد آموزش می بینند.

اعتدادی افزود: هر سال دوماه قبل از برگزاری امتحانات خرداد، برنامه ای به دانش آموزان داده می شد تا برای آمادگی امتحانات برنامه ریزی کنند، امسال هم یک ماه و نیم فرصت هست تا دانش آموزان خود را برای امتحانات پایان سال آماده کنند، درحالیکه در حوزه ابتدایی این کار به صورت توصیفی انجام خواهد شد.

وی همچنین درخصوص بازگشت شهریه مدارس غیرانتفاعی به والدین، گفت: باتوجه به استمرار آموزش ها، بازگشت شهریه مصوب موضوعیتی ندارد، ولی شهریه ای که برای هزینه های جانبی اخذ شده مقرر شده پس از پایان سال تحصیلی و براساس ابلاغ وزارت آموزش و پرورش تعیین تکلیف شود.

۲۵ درصد دانش آموزان استان از آموزش مجازی محرومند

معاون آموزش دوره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به محرومیت حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد دانش آموزان استان اصفهان از آموزش های مجازی، گفت: عدالت آموزشی این است که ۷۵ درصد دانش آموزانی که می توانند تحت آموزش مجازی قرار بگیرند و برای ۲۵ درصد باقی مانده راهکارهای جایگزین پیش بینی کنیم.

محمدرضا ناظم زاده در ادامه این نشست گفت: حدود ۸۰ درصد محتوای آموزشی تا اسفندماه به صورت حضوری در مدارس ارائه و ۲۰ درصد با روش های غیرحضوری انجام شد که در راستای برقراری عدالت آموزشی مقرر شده که آزمون ها از ۸۰ درصد محتوای ارائه شده به صورت حضوری گرفته شود و ۲۰ درصد باقی مانده اختیاری باشد.

وی درباره تعداد حوزه‌های امتحانی پایه دوازدهم و چگونگی رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی در آنها افزود: هر جا لازم باشد تعداد حوزه‌ها را افزایش می‌دهیم و شاید برخی حوزه‌ها را به ورزشگاه‌ها منتقل کنیم که بستگی به شرایط ناحیه و منطقه دارد. تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت خواهیم کرد تا دانش‌آموزان در نهایت سلامت در امتحانات شرکت کنند و والدین نگرانی نداشته باشند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: برای پایه‌های هفتم تا دوازدهم هنوز چیزی به صورت رسمی به استان‌ها اعلام نشده اما پیشنهاد غالب این است که دانش‌آموزان نمرات خود را از معلمان هر کلاس و با توجه به شناخت معلم در طول آموزش حضوری و مجازی و آزمون‌های آنلاین دریافت کنند.

معاون آموزش دوره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان شبکه شاد را شبکه امنی برای دانش آموزان عنوان کرد و افزود: شاید برخی معلمان تمایلی به استفاده از وسایل شخصی خود برای حضور در این شبکه نداشته باشند، به همین خاطر ما امکان استفاده از وسایل مدرسه را در اختیار آنها قرار داده ایم و می توانند با استفاده از وسایل و تجهیزات مدارس در این شبکه حضور و فعالیت داشته باشند.

وی با اعلام اینکه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد دانش آموزان استان از آموزش های مجازی محروم هستند، گفت: عدالت آموزشی ایجاب می کند که ۷۵ درصدی که امکان استفاده از این شبکه را دارند تحت آموزش مجازی قرار بگیرند و برای ۲۵ درصد باقی مانده راهکارهای جایگزین پیش بینی کنیم تا بتوانند از آموزش ها بهره مند شوند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان نیز در ادامه این نشست، با اشاره به اینکه ارزشیابی در دوره ابتدایی به شکل کیفی-توصیفی رقم می خورد، اظهار کرد: معلمان متناسب با آموزش هایی که ارائه کرده اند ارزیابی ها را انجام می دهند و گزارش پیشرفت تحصیلی براساس روندی است که دانش آموز در طول دوره سال تحصیلی طی کرده.

شهین جوانی درخصوص فعالیت راهبران آموزشی گفت: در استان ۵۵ راهبر آموزشی داریم که به صورت آنلاین در کلاس ها حضور پیدا کرده و فعالیت معلمان را رصد می کنند و آموزش های لازم را به آنها می دهند، همچنین در مناطقی که دسترسی به آموزش های مجازی وجود نداشته باشد حضور پیدا کرده و درسنامه ها را به دانش آموزان ارائه می دهند و بازخورد آن را دریافت می کنند.

وی با اشاره به ارائه بسته های آموزشی به دانش آموزان مناطق محروم استان توسط راهبران آموزشی، افزود: در برخی مناطق عشایری نیز آموزش در ساعات کم و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی راهبران آموزشی صورت می گیرد.

به گفته جوانی، راهبران آموزشی با ارتباطی که با مسئولان مناطق مختلف برقرار کرده اند از خرید موبایل تا بسته های اینترنتی برای دانش آموزان را دنبال کرده اند.

وی با بیان اینکه هیچ چیز جای حضور حقیقی دانش‌آموزان در فضای فیزیکی مدرسه را نمی‌گیرد، اضافه کرد: اما بهترین اقدام در این شرایط همین آموزش آنلاین بود. مدیران و مسئولان اداره‌کل آموزش و پرورش استان با برقراری تماس تلفنی با مدیران مدارس و اولیا روند این آموزش را رصد می‌کنند و هر جا لازم بود ورود پیدا کردیم..

وی با بیان اینکه وضعیت آموزشی تک تک مدارس، دسترسی دانش آموزان به آموزش های مجازی و ارائه آموزش به آنها را رصد شده، گفت: هرجا نیاز بوده ورود پیدا کرده ایم و خوشبختانه آموزش ها در دوره ابتدایی به خوبی عملیاتی شده و نقاط ضعف برطرف شده است.

جوانی با بیان اینکه یکی از مواردی که بر روی آن تأمل بیشتری می کنیم ارتقا سواد رسانه ای در ذینفعان است تا آموزش ها به بهترین نحو انجام شود، گفت: در شرایط فعلی والدین باید مراقب شرایط روحی و روانی کودکانشان باشند و فضای امیدبخش را در خانواده حاکم کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان در پایان خاطرنشان کرد: ۱۵ اردیبهشت قرار است دستورالعمل ثبت نام مدارس ابلاغ شود و پس از آن ثبت نام ها شروع می شود.

همچنین علیرضا محمودی، رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با گرامیداشت مقام شهید مطهری و تبریک هفته معلم اظهار داشت: در مدارس غیردولتی علاوه بر شهریه مصوب، شهریه خدمات جانبی نیز اخذ می‌شود. طبق ابلاغ وزارت آموزش و پرورش و با توجه به اینکه امر آموزش تعطیل نشده است، بازگرداندن شهریه مصوب موضوعیتی ندارد، اما درباره شهریه خدمات جانبی مقرر شد پس از اعلام پایان سال تحصیلی از سوی وزارتخانه، کمیته‌ای تخصصی در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در این خصوص نظر دهد و این موضوع درباره پیش‌دبستانی‌ها نیز صدق می‌کند.