مرضیه فرشاد مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از افتتاح دو هزار و ۳۲۲ پروژه در هفته بهزیستی در اصفهان خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار؛ مرضیه فرشاد در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شعار هفته بهزیستی ” شفافیت، تحول خدمت، ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده” است که در حوزه‌های تخصصی کمی و کیفی ناچار به افزایش و تنوع خدمات هستیم که درصد بسیاری از این خدمات ارائه شده هم با کمک و همت خیران است.
وی با اشاره به فعالیت ۱۵۰ خیریه تحت پوشش بهزیستی افزود: بهزیستی و کمیته امداد دو نهاد حمایتی است که کمتر پیش می‌آید مددجویی از هر دوی این نهادها کمک بگیرد و همپوشانی این دو نهاد حداقلی است و تنها مددجویان کمیته امداد به دلیل گرفتن خدمات توانبخشی به بهزیستی وارد می‌شوند.
فرشاد در خصوص مراکز اختلالات روانی کودکان و نوجوانان گفت: در روانشناسی اعتقاد بر این است که نباید کودکان زیر ۱۸ سال را مارک دار کرد و برچسب‌های مختلف به آنها نسبت داد اما از سال ۹۶ به دلیل نیاز به چنین مرکزی مکاتباتی با سازمان برای راه اندازی مرکز اختلالات روانی کودکان در اصفهان شد که دو مرکز اختلالات مزمن روانی کودکان زیر ۱۸ سال به طور جداگانه مختص دختران و پسران در مرحله صدور مجوز هستند و در آینده نزدیک در اصفهان افتتاح خواهند شد.
وی در خصوص مناسب سازی معابر اظهار کرد: در جشنواره شهید رجایی موضوع مناسب سازی ادارات ۳۰ امتیاز دارد که در سال ۹۵ حدود ۸۰ مکان و در سال ۹۶ هم یک هزار و ۱۱۳ مکان و در سال ۹۷ هم یک هزار و ۵۰۰ مکان اداری از لحاظ مناسب سازی در استان مورد بازدید قرار گرفتند که در طول سال‌های ۹۶ تا ۹۷ مجموعاً ۲۰ درصد وضعیت ادارات از نظر تردد معلولان بهبود یافته است.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: بیشترین مشکل مناسب سازی معابر در شهرستان‌هاست که اعتبارات کمتری دارند و در کل استان هم موضوع آسانسور بیشترین کمبود و مشکل را در مناسب سازی داشته و در سطح شهر اصفهان هم با همکاری خوب شهرداری اصفهان ۶۰ درصد معابر شامل مناسب سازی پیاده روها، پارک‌ها، همسطح سازی، جدول سازی‌ها انجام شده است.
وی با تاکید بر اهمیت موضوع توانمندسازی در بهزیستی گفت: توانمندسازی مهمترین موضوع همه بخش‌های بهزیستی است که در هر کدام به اشکال مختلف در حال پیگیری است برای مثال در موضوع زنان سرپرست خانوار توانمندسازی اقتصادی و در بخش توانبخشی توانمندسازی فیزیکی، فردی و اجتماعی دنبال می‌شود.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص پروژه‌های در دست افتتاح در هفته بهزیستی، افزود: در هفته پیش رو در سراسر استان دو هزار و ۳۲۲ عنوان افتتاح خواهیم داشت که از آن جمله افتتاح ۱۳ مرکز مشاوره و دو مهدکودک، دو خیریه و دو کلینیک مددکاری به صورت آنلاین است همچنین برای دو هزار و ۲۴۵ مددجو پروژه اشتغال ایجاد می‌شود که این افراد در سال گذشته تسهیلات اشتغال دریافت کرده‌اند علاوه بر آن فردا در دهاقان هم کلنگ ایجاد ۵۵ واحد مسکونی برای مددجویان فاقد مسکن به زمین می‌خورد.
کرونا جان ۸ نفر از مددجویان بهزیستی را گرفت
معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: غربالگری‌های بینایی و شنوایی در کاهش این نوع معلولیت‌ها تأثیر داشته اما بیماران جسمی حرکتی، معلولان ذهنی و نخاعی به دلیل حوادث جاده‌ای و حوادث شغلی افزایش داشته است همچنین در مراکز بهزیستی استان جمعاً ۸ مورد بیمار مبتلا به کرونا فوت شدند.

پژمان پورشبانان در ادامه این نشست خبری با اشاره به عملکرد خوب بهزیستی استان در جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: همه خدمات آموزشی به صورت آنلاین یا به صورت محدود با جمعیت اندک انجام می‌شود در مورد خدمات ویزیت در منزل هم با پروتکل‌های جدید به صورت محدودتر و سختگیرانه‌تر عمل می‌شود.
وی با بیان اینکه پذیرش جدید در مراکز شبانه‌روزی به صورت محدود انجام می‌شود، افزود: اولویت پذیرش در این مراکز با مددجویانی است که قبلاً به مرخصی رفته‌اند همچنین تمام آزمایشات هپاتیت B و C برای پذیرش افراد انجام می‌شود علاوه بر آن دو هفته اول در قرنطینه نگهداری می‌شوند تا از انتشار بیماری در دیگر بخش‌های مراکز جلوگیری شود.
معاون پیشگیری و دبیر کمیته کرونای بهزیستی استان اصفهان، با اشاره به انجام آنلاین همه بازدیدها از مراکز در خصوص آمار فوتی‌های کرونا در مراکز بهزیستی، گفت: در مراکز سالمندان دو سالمند، در مراکز اعصاب و روان سه بیمار و در مراکز معلولان ذهنی هم سه نفر از بیماری کرونا فوت شدند که برخی از افراد همگی دارای بیماری‌های زمینه‌ای دیگری همچون هپاتیت B و C بودند.
وی با تاکید بر اینکه ۱۰ درصد هر جامعه‌ای را معلولان تشکیل می‌دهند، افزود: تعداد ۱۲۳ هزار معلول در سامانه بهزیستی استان اصفهان ثبت شده‌اند که از جمعیت پنج میلیونی استان اصفهان ۵۰۰ هزار نفر از معلولان هستند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان سهم تصادفات را در معلولیت سال‌های اخیر مهم دانست و اظهار کرد: غربالگری‌های بینایی و شنوایی در کاهش این نوع معلولیت‌ها تأثیر داشته اما بیماران جسمی حرکتی، معلولان ذهنی و نخاعی به دلیل حوادث جاده‌ای و حوادث شغلی افزایش داشته است.
در ادامه این نشست علی اصغر شاهزیدی معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان اصفهان، اظهار کرد: پس از ۱۶ سال از تصویب قانون حمایت از معلولان فعالیت صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان در هیئت دولت با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان تصویب شد.
وی افزود: بازپرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی بهزیستی از پنج سال به هفت سال افزایش داشته است که برای کارفرمایانی که تا پنج معلول را به کار بگیرند به ازای هر نفر ۵۰ میلیون تومان و در مجموع ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.
معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی اصفهان تصریح کرد: کمک هزینه مسکن خانواده‌های دارای سه عضو معلول در مناطق روستایی از ۱۸ میلیون به ۳۶ میلیون تومان افزایش داشته و در مناطق شهری از ۴۰ به ۵۰ میلیون با بازپرداخت ۱۲ ساله افزایش یافته است.
وی در ادامه به تعداد مددجویان مستأجر و حمایت از آنها اشاره کرد وگفت: پنج هزار خانواده از مددجویان بهزیستی مستأجر هستند و در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند که ماهانه ۵۰۰ هزار تومان تا سقف شش میلیون تومان به این خانواده‌ها پرداخت می‌شود و برای رهن مسکن در شهر اصفهان ای خدمات غیردولتی بهزیستی است که این مرکز با هدف برون سپاری خدمات بهزیستی و کوچک سازی بدنه دولت ایجاد می‌شود که در فراخوان این مراکز در استان اصفهان حدود ۴۸۸ نفر ثبت نام داشتند که ۹۴ مرکز از این مراکز در هفته جاری افتتاح می‌شود.
وی در خصوص ارائه سه هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی گفت: این واحدها از طریق ۳۰ میلیون کمک بلاعوض دولت، ۱۰ میلیون تومان از طریق بهزیستی و ۵۰ میلیون هم از طرف بنیاد مسکن که جمعاً ۹۰ میلیون تسهیلات خواهد بود به مددجویان بهزیستی اختصاص می‌یابد که مقرر شد سه هزار خانوار از مددجویان بهزیستی تا پایان سال ۹۹ دارای مسکن شوند.