پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی ، تولیدات آثار هنری مرتبط با کودکان کار را در تغییر نگاه به آنان از آفت اجتماعی به معضل اجتماعی موثر دانست و گفت: این آثار باید در عرصه عمومی نمایش داده شود و اگر محدود به ارائه در گالریها باشد صرفا در حد یک پویشهنری باقی میماند.
به گزارش جارچی اخبار، اونیش امین الهی عضو هیأت داوران بخش پوستر دوسالانه دستان ۱ که به مناسبت هجدهمین سالگرد تأسیس انجمن حمایت از کودکان کار و با هدف حمایت از این کودکان برگزار میشود در گفت وگو با ایرنا در خصوص دغدغه های اجتماعی خود گفت: ما طراحان گرافیک تبلیغاتی معمولا براساس سفارش کار می کنیم، بنابراین طبیعی است که خیلی وقتها نتوانیم کاری که به دل خودمان می نشیند را انجام دهیم اما در مواقعی احساس می کنیم که دوست داریم خودمان سفارش دهنده کارهایمان باشیم، بنابراین موضوعات روز اجتماعی این تلنگر را میزنند که طراحان خودشان را کامل بیرون بریزند و کاری را که خودشان دوست دارند انجام دهند.
داور نخستین دوسالانه دستان درباره این رویداد اظهار کرد: برگزاری چنین رویدادهایی، قطعاً با دیدگاهی که انجمن حمایت از کودکان کار دارد، سبب دوباره دیده شدن کودکان کار خواهد شد؛ کودکانی که شاید در این روزها و در میان شلوغی اخبار بد، گم شده باشند و دیده نشوند. کودکانی که متأسفانه به عنوان آفت اجتماعی توسط مردم دیده میشوند و نه یک معضل اجتماعی. خروجی این فراخوانها باید در سطح شهر منتشر شود و مردم در بیلبوردها و محل تبلیغات شهری، آنها را ببینند و تأثیر بپذیرند نه اینکه صرفاً خروجی رویداد یک نمایشگاه هنری برای گروه خاصی باشد. در آن صورت است که میتوان مدعی شد این اتفاق نتایج مثبتی در برداشته و اگر غیر از این باشد، مثل خیلی از نمایشگاهها و فراخوانهای هنری دیگر، صرفاً در حد یک پویش هنری و بدون بازخورد عمومی باقی میماند.
وی درباره معیارهای داوری بخش پوستر در “دوسالانه دستان ۱” گفت: در فراخوانهایی که با موضوعات اجتماعی داده میشود مهمترین معیار برای من تأثیرگذاری بر مردم است. اینکه مخاطب را شکار کنیم تا پوستر را نگاه کند و چند ثانیهای در آن غرق شود. به طوری که وقتی از آن بیرون آمد نگاهش به کودکان کار، نگاهی کاملاً مثبت و کمک کننده باشد. علاوه بر آن، از نظر من آثاری موفقتر هستند که داستانی در دل خود داشته باشند و یک ایده بکر تحویل مخاطب دهند، نه آثاری که صرفاً تزئینی باشند و فقط به صورت رئال و به شکلی تکراری به موضوع بپردازند یا به عبارت دیگر توضیح واضحات دهند.
امین الهی درباره ماهیت هنر گرافیک گفت: گرافیک، حرفه ای است که ما هنرمندانه انجامش می دهیم. یعنی شما به عنوان طراح گرافیک می توانید تولیدات حرفه خود را هنرمندانه انجام دهید و هنرمندانه بفروشید و مردم هم از این هنر استفاده کنند و لذت ببرند. شاید کسی که صرفا صنعتگر است محصولی تولید کند که مصرف کننده از آن لذت نبرد و صرفا جنبه کاربردی داشته باشد. اما در مورد گرافیک علاوه بر استفاده روزمره و دائم از آن، لذت هم خواهیم برد.
وی درباره تاثیر اینترنت و فضای مجازی در سالهای اخیر نسبت به گسترش فضای طراحی و گرافیک اظهار کرد: اینترنت و رسانه های اجتماعی در ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته وضعیت هنر گرافیک را بسیار تغییر داده است. به جرات می توانم بگویم که تولیدات گرافیکی دو یا سه دهه گذشته، تا حد زیادی تحت تاثیر این فضا قرار گرفته و تغییر کرده است. امروزه طراحان گرافیک سایر کشورها متاثر از این امکانات، به خوبی می دانند که در ایران چه خبر است و یا طراحان گرافیک ما چه می کنند. حتی آنها می دانند که هنرمندان ما بر اساس چه مدل و سبکی کار می کنند و آن ها را دسته بندی و بعضا برای همکاری دعوت میکنند.
نشانهای که روایی نباشد، ارزشمند نیست
طراح نشانه های برخی از بانکها و شرکتهای بیمهای نام آشنا در خصوص شرایط ماندگاری یک نشانه عنوان کرد: یکی از شاخههای گرافیک که در وهله اول خیلی ساده به نظر می رسد، طراحی نشانه است زیرا ممکن است با تلفیق چندفرم به چیزی برسیم که شاید منحصر به فرد هم نباشد اما قابل فروش است. اما به عقیده من نشانه ای که در آن حرفی وجود نداشته باشد و به عبارتی روایی نباشد نشانه ارزشمندی نیست. از نظر من بهترین ها، نشانه هایی هستند که بتوانند هدف اصلی موضوع سفارش را به مخاطب و مصرف کننده منتقل کنند و ترجیحا محصولی که تولیدکننده عرضه می کند را در ذهن متبادر کنند.
وی با بیان اینکه در یک نشانه، طراح باید حرفی برای گفتن در آن داشته باشد تا بتواند بگوید که تفکر پشت آن نشانه چیست افزود: وقتی مسئولان یک بانک طراحی نشانه این مجموعه را به من سپردند، اعلام کردند که می خواهیم بانکداری اسلامی را رونق دهیم، ارزش بانک و مشتری یکی است و ما می خواهیم سود یکسان داشته باشیم، به همین دلیل در نشانه این بانک دو علامت مساوی می بینید که روی یکدیگر چرخیدند و به فرم شمسه که یکی از نمادهای اسلامی است بر طبق خواسته سفارش دهنده تبدیل شد.
امین الهی گفت: به نظرم مهمترین بخش یک نشانه مینیمال (سادگی) بودن آن است اما با وجود اتفاقاتی که امروزه در اینترنت و دنیای دیجیتال می افتد، آن تفکر قدیمی که نشانه حتما باید بسیار ساده و با تعداد محدود رنگ در آن باشد، از بین می رود و شما می توانید علاوه بر آن که بی نهایت رنگ در نشانه به کار ببرید، به فرم های متحرک و داینامیک و پویا نیز فکر کنید.
اونیش امین الهی متولد ۱۳۵۱ دارای مدرک کارشناسی ارشد طراحی گرافیک از دانشگاه تربیت مدرس تهران و در سالهای ۹۱ تا ۹۴ خزانه دار و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بوده است.
عضو شورای برنامه ریزی و سیاست گذاری ۲ دوره نمایشگاه سرو نقره ای، عضو شورای برنامه ریزی و سیاست گذاری تاسیس اولین موزه گرافیک ایران، عضو شورای برنامه ریزی و سیاست گذاری بیست و پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، عضو شورای سیاست گذاری سه دوره هفته گرافیک تهران به همراه برگزاری چندین نمایشگاه انفرادی و حضور در بیش از ۶۰ نمایشگاه گروهی داخلی و بین المللی بخشی از فعالیت های اونیش امین الهی است.