اولین نشست مشترک مدیران ستادی و استانی دانشگاه فرهنگیان و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با موضوع اجرای تفاهمنامه همکاری، در سراسر کشور به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.

به گزارش جارچی اخبار،  به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، در نشست مشترک مدیران ستادی، استانی دانشگاه فرهنگیان و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان، مدیران کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌های سراسر کشور و میزبانی محمدی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، همکاران ستادی و مدیران استانی دانشگاه مذکور با هدف، بررسی فرآیندهای اجرایی تفاهم نامه همکاری، شیوه نامه اجرایی مربوطه و پاسخگویی به پرسش‌های مدیران استانی در ارتباط با موضوع جلسه، به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

در این نشست، حبیب عرفان منش، مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش، بیان داشت: ارتقای فرهنگ مهارت آموزی توسط دانشجومعلمان که می‌توانند به عنوان سفیران مهارت آموزی عمل نمایند با تحقق همکاری طرفین، اجرایی خواهد شد.

وی افزود: از ظرفیت معلمان مهارت آموخته می‌توان به عنوان مربیان افتخاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در مناطق محروم، روستایی و عشایری استفاده کرد که در این صورت دانشجومعلمان ضمن فراگیری دوره‌های خودیاری فنی در حوزه‌های نرم، سخت و فناوری اطلاعات، باید دوره‌های کوتاه مدتی چون آگاه‌سازی در حوزه فرهنگ‌سازی مهارتی را نیز بگذرانند.

عرفان منش بیان کرد: معلمان در جایگاه معلمی می‌توانند نقش مهمی در آگاه‌سازی دانش آموزان برای تعیین مسیر شغلی و زندگیشان داشته باشند. کما اینکه ما با طرح ایران مهارت برای دوره اول متوسطه موفق بوده‌ایم و در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ شاهد آن هستیم که جمعیت دانش آموزان در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

در ادامه این نشست، علی محمدی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، گفت: با انعقاد تفاهم نامه مذکور، اهداف تربیت حرفه‌ای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محقق خواهد شد و ما انتظار داریم دانشجومعلمان پس از گذراندن دوران تحصیلی علاوه بر توانمندی در حوزه‌های تربیتی و آموزشی در حوزه تربیت حرفه‌ای و مهارتی نیز توانمند شوند.

در ادامه جلسه مدیران استانی دانشگاه فرهنگیان و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به طرح پرسش‌های خود در زمینه تفاهم نامه همکاری و شیوه نامه مربوطه پرداختند که در پایان مدیران ستادی به آن پاسخ دادند.

احصاء نیازهای مهارتی بومی هر منطقه برای دانشجو معلمان، راهکارهای ایجاد انگیزه و تشویق دانشجو معلمان برای حضور در دوره‌های مهارتی، تطابق دوره‌های مهارتی با دوره‌های ضمن خدمت آموزش و پرورش، برنامه ریزی آموزش‌ها به صورت مجازی، بهره گیری اساتید و کارکنان دانشگاه از دوره‌های مهارتی تدوین استانداردهای مزیت مهارتی و تربیت کارآفرینانه معلمان… ازجمله پیشنهادات جلسه مزبور بود.