مدیرعامل شرکت گاز استان یزد گفت: در حال حاضر ۹۲ درصد روستاهای استان یزد از نعمت گاز بهره مند هستند و گازرسانی به ۱۲۵ روستا نیز در دست انجام است

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار  از یزد، « علی‌اکبر میدانشاهی»  در نشست خبری برخط با رسانه های استان یزد با اشاره به طرح های صرفه جویی گاز در استان گفت: اجرای طرح « اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری استان» به عنوان یکی از طرح های رایگان شرکت گاز استان است که با اجرای آن تا ۱۰ درصد از مصرف گاز در استان کاهش پیدا می کند.

مدیر عامل شرکت گاز استان با اشاره به اینکه اجرای این طرح در استان رایگان است گفت : اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها هزینه بالایی را برای شرکت گاز در پی خواهد داشت ولی با در نظر گرفتن صرفه جویی حاصله از اجرای این طرح، ضمن افزایش راندمان تاسیسات موتورخانه ها ، نقش بسزایی در توزیع منطقی و مصرف صحیح گاز در سایر بخش ها را به دنبال خواهد داشت.

 

میدان شاهی افزود:  در حال حاضر اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها شامل اصلاح و ترمیم عایق گاز، تنظیم مشعل و نصب و رسوب گیر به عنوان سه اقدام مهم و اساسی در این طرح است.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۹۹درصد جمعیت شهری و روستایی استان از گاز طبیعی بهره مند هستند که از این میزان ،جمعیت شهری ۱۰۰ درصد و جمعیت روستایی نیز ۹۲درصد به شبکه گاز طبیعی وصل شده اند و امید است با اتصال بخش باقی مانده استان به شبکه گاز طبیعی، به استان سبز تبدیل شویم .

 

میدان‌شاهی یادآور شد: علاوه بر گازرسانی خانگی، گازرسانی به واحدهای صنعتی نیز در دستور کار است و تاکنون ۸ هزار صنعت کوچک و بزرگ در شهرهای مختلف استان یزد از نعمت گاز بهره مند شده‌اند.

 

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد  در مورد میزان بدهی مشترکان خانگی و صنعتی استان یزد به شرکت گاز بیان کرد: رقم قابل توجه است اما ۲۶ درصد مطالبات شرکت گاز استان مربوط به وزارت نیرو، ۱۶ درصد خانگی، چهار درصد صنایع فولادی و هشت درصد نیز کشاورزی است.

 

میدان‌شاهی با درخواست از مردم استان یزد برای پرداخت قبوض گاز عنوان کرد: هرچه وصول مطالبات کندتر انجام شود، سرعت اجرای طرح‌ها و گازرسانی به مناطق دیگر استان، کاهش می‌یابد زیرا بخشی از منابع طرح‌ها از این طریق تأمین می‌شود.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه ۱۱ طرح گازرسانی هم اکنون در سطح استان در حال اجراست، عنوان کرد: با توجه به کاهش بودجه، برای اجرای این طرح‌ها نیاز به وصول قبوض است

مدیرعامل شرکت گاز افزود: یزد از نظر میزان مصرف گاز در بین استان‌های کشور، رتبه دهم را دارد که در بخش مصارف کشاورزی و صنعتی به ترتیب در جایگاه‌های سوم و ششم کشور است.

 

میدانشاهی گفت: ۱۰ هزار و ۵۱۰ کیلومتر شبکه گازرسانی و نصب ۲۵۱ هزار و ۴۰۶ انشعاب به عنوان مهمترین دستاوردهای شرکت گاز در استان است که علاوه بر اتصال ۴۷ جایگاه CNG به شبکه گاز طبیعی، تاکنون هفت هزار و ۸۰۷ واحد صنعتی عمده و جزء استان شامل یک‌هزار و ۴۹۱ واحد صنعتی عمده و شش هزار و ۳۱۶ واحد صنعتی  جزء، سه هزار و ۲۱۵ گلخانه و ۲۹۵ کوره‌ی استان به شبکه گاز متصل شده‌اند.

 

وی با اشاره به طرح های در دست اقدام گفت: هم‌اکنون در مجموع ۲۲ طرح گازرسانی با اعتبار ۳۵۲۵ میلیارد ریال در استان در دست اقدام است.

 

میدانشاهی  ادامه داد: سه اقدام اساسی ما در استان طرح اصلاح موتورخانه‌ها شامل اصلاح و ترمیم عایق کاری، تنظیم مشعل و نصب رسوب‌گیراست که در این طرح ها مشترکان خانگی و تجاری دارای سیستم گرمایشی موتورخانه می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت ملی گاز ایران به نشانی www.nigc.ir و نیز  شرکت گاز استان یزد به آدرس www.nigc-yazd.ir جهت ثبت درخواست خود اقدام کنند.