هفتمین همایش استیل پرایس با موضوع نوآوری در تولید و فروش و با حضور اردشیر سعدمحمدی، سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، وجیه‌الله جعفری، رئیس هیئت عامل ایمیدرو، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و جمعی از دیگر مدیران عامل شرکت‌های فولادساز کشور در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش جارچی اخبار؛ در حاشیۀ این همایش، رئیس هیئت عامل ایمیدرو در جمع خبرنگاران دربارۀ تحریم فولاد مبارکه و مدیرعامل این شرکت گفت: تا به امروز بسیاری از شخصیت‌ها مورد تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند؛ بااین‌حال اصل موضوع اینجاست که ما فولاد مبارکه را شرکتی بزرگ و تأثیرگذار در اقتصاد می‌دانیم.
معاون وزیر صمت در ادامه گفت: ما به‌طورقطع به دنبال آنیم که شرکت فولاد مبارکه از کار و تلاش در حوزۀ صنعت و تأثیرگذاری اقتصادی فاصله نگیرد. مسئله این نیست که این شرکت در این شرایط اقتصادی سخت، مورد بازخواست نهادهای نظارتی قرار گرفته و البته که باید اجازه داد این نهادها به وظیفۀ خود عمل کنند؛ اما نباید با ایجاد مانع، زمینۀ تولید در این بنگاه بزرگ صنعتی را از بین برد.
مدیرعامل فولاد مبارکه:
با کمک نسل چهارم تکنولوژی، هزینه‌های تولید به یک‌ششم کاهش خواهد یافت
مدیرعامل فولاد مبارکه نیز که یکی از سخنرانان این همایش بود، درخصوص اهمیت به‌کارگیری نسل چهارم تکنولوژی در صنعت فولاد گفت: امروزه با پدیده‌های نوظهور و شگفت‌انگیزی روبه‌رو هستیم که در تمامی ابعاد زندگی مردم جهان تأثیرقابل‌توجهی گذاشته است.
حمیدرضا عظیمیان افزود: استرالیا که در گذشته سنگ‌آهن را با کشتی‌های ۶۰ و ۷۰ هزار تنی صادر می‌کرد، امروز با کشتی‌های ۶۰۰ هزار تنی، هزینۀ ارسال سنگ‌آهن خود را به ۴ دلار رسانده است؛ اما ما در ایران برای انتقال سنگ‌آهن از بافق به بندرعباس همچنان از تکنولوژی دوم استفاده می‌کنیم.
به گفتۀ وی، در ایران صنعت پتروشیمی به نسل چهارم ورود کرده است. ما امروز در جهان با انقلاب صنعتی چهارم روبه‌روییم و باشگاه فانوس دریایی نیز برای این موضوع ایجاد شده است.
به گفتۀ مدیرعامل فولاد مبارکه، اکنون بیش از بیست شرکت بزرگ به عضویت این باشگاه درآمده‌اند و در حوزۀ فولاد نیز شرکت پوسکو کرۀ جنوبی، تاتای هند و یک شرکت اروپایی در آن عضو شده‌اند. این امر نشان می‌دهد که ما نیز باید هوشیار باشیم و برای عضویت در این باشگاه تلاش کنیم. فولاد مبارکه در این زمینه طرح تحول دیجیتال را در دستور کار قرار داده که از نسل چهارم دیجیتال است.
وی افزود: طرح تحول دیجیتال از ۵ مرداد ۹۹ شروع شد و هدف غایی ما ادارۀ فولاد مبارکه به‌صورت هوشمند است، به‌طوری‌که تمام بخش‌های تولید، فروش، مالی و بازرگانی تا تحویل کالا، از صفر تا صد، هوشمند شود.
مهندس عظیمیان ادامه داد: با کمک نسل چهارم تکنولوژی، هزینۀ مالی و یا تسهیلات بانکی به یک‌ششم خواهد رسید. اگر بتوانیم به هدف هوشمندسازی فولاد مبارکه دست یابیم، سود فوق‌العاده‌ای به دست خواهیم آورد؛ اما اگر به نسل چهارم مجهز نشویم، در سال‌های آینده بازار ورق خود را از دست خواهیم داد، زیرا صنایع خودروسازی نیازمند ورق‌های سبک و ایمن‌تر است که ما آن را تولید نمی‌کنیم.
تاکنون ۴۰۰ پروژۀ کوچک و بزرگ در اختیار شرکت‌های استارتاپی قرار داده شده است
مهندس عظیمیان گفت: از مردادماه تاکنون دو رخداد برای طرح تحول دیجیتال برگزار و ۴۰۰ پروژۀ کوچک و بزرگ در اختیار شرکت‌های استارت‌آپی قرار داده شده است و تا پایان سال نیز ۱۰۰ پروژۀ دیگر را در اختیار این جوانان قرار خواهیم داد.
وی از همکاری شرکت بین‌المللی ایریسا، دانیلی و دو شرکت خارجی دیگر با فولاد مبارکه در این زمینه خبر داد و ابراز امیدواری کرد فولاد مبارکه نیز بتواند به‌عنوان یکی از اعضای باشگاه فانوس دریایی پذیرفته شود.
مهندس عظیمیان ادامه داد: علاوه‌بر اقدامات یادشده، قراردادی با دانشگاه اصفهان بسته شده و در حال حاضر حدود ۱۵۰ مدیر در زمینۀ طرح تحول دیجیتال آموزش می‌بینند.
مدیرعامل فولاد مبارکه در پایان گفت: امیدواریم نگاه جدید فولاد مبارکه در زمینۀ طرح تحول دیجیتال و حرکت به سمت هوشمندسازی برای همۀ شرکت‌ها در کشورمان الگو شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه در جلسۀ هم‌اندیشی مدیران مراکز خدماتی تصریح کرد:
راهبرد فولاد مبارکه توسعۀ سبد محصولات و حمایت از صنایع مختلف
جلسۀ هم‌اندیشی مدیران مراکز خدماتی فولاد مبارکه روز چهارشنبه ۱۵ بهمن‌ماه هم‌زمان با سالروز خجستۀ میلاد حضرت فاطمۀ زهرا (س) و با حضور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، معاونان و مدیران حوزۀ فروش و بازاریابی و جمعی از مدیران این مراکز در محل برگزاری همایش‌های مجموعۀ فرهنگی ورزشی فردوس فولاد مبارکه برگزار شد.

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در این جلسه گفت: راهبرد فولاد مبارکه توسعۀ سبد محصولات و حمایت از صنایع مختلف و تولیدکنندگان کشور بوده است. به همین منظور، سبد محصولات خود را در طول سال‌های گذشته، ازنظر کمی و کیفی توسعه داده و حتی به دنبال راه‌اندازی خطوط جدید برای تأمین پایدار و کامل ورق‌های فولادی موردنیاز صنایع است.
وی تأکید کرد: در همین خصوص، مراکز خدماتی فولاد مبارکه نیز باید با استراتژی‌های فولاد مبارکه در جهت حمایت از صنایع خرد همگام باشند و برنامه‌ها و اهداف خود را در همین راستا تدوین و اجرا کنند.
به گفتۀ مدیرعامل فولاد مبارکه، مأموریت اصلی مراکز خدماتی این شرکت تأمین کالای موردنیاز شرکت‌های کوچک کشور و ارائۀ خدمات موردنیاز به مشتریان در اقصی نقاط میهن اسلامی است.
مهندس عظیمیان با اشاره به تحریم خود و شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه جزو معدود شرکت‌هایی است که در ایران تاکنون سه مرتبه از طرف آمریکا مورد تحریم‌های ثانویه قرار گرفته و خوشبختانه علی‌رغم این تحریم‌ها توانسته با تمام توان به تولید و افزایش ظرفیت خود ادامه دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به صندوق دولت را یکی دیگر دستاوردهای فولاد مبارکه در شرایط تحریم دانست و اظهار امیدواری کرد این شرکت در آینده نیز بتواند به‌منظور خدمت به کشور و حمایت از دولت، پرتوان‌تر از همیشه به کار تولید و صادرات همت گمارد.
این گزارش حاکی است در ادامۀ این جلسه، مدیران هلدینگ آتیه و متیل و برخی شرکت‌های مراکز خصوصی به ارائۀ دیدگاه‌های خود و چالش‌های پیش روی بازار به‌ویژه مشکلات موجود برای خرده‌فروشی و تأمین نیاز شرکت‌های کوچک و تولیدکنندگان خرد پرداختند.
بیشتر مشکلات به توزیع نامناسب کالا، محدودیت در بازار و عدم تکمیل ظرفیت تولید سایر شرکت‌های تولیدکننده ورق‌های فولادی مربوط است
در ادامه، طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر تقریبا ظرفیت تولید ورق‌های فولادی و میزان تقاضا در کشور ما برابر است و کمبود آن‌چنانی ندارد.
وی بیشتر مشکل موجود را شیوۀ توزیع کالا و محدودیت در بازار و عدم تکمیل ظرفیت تولید سایر شرکت‌های تولیدکنندۀ ورق‌های فولادی در کشور دانست و تصریح کرد: جهت رفع این مشکلات لازم است موانع موجود بر سر راه تولید با حداکثر توان در شرکت‌های تولیدکنندۀ ورق فولادی برطرف شود و امکان عرضۀ مستقیم و حذف موانع موجود فراهم آید.
وی گفت: با پیگیری مکرر و همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت، مشکلات و چالش‌های موجود برطرف شده و ان‌شاءالله در آیندۀ نزدیک، سایر مشکلات نیز با همکاری و همدلی برطرف خواهد شد. درعین‌حال نیاز است مراکز خدماتی بیش‌ازپیش جهت شناسایی مصرف‌کنندگان خرد تمامی نقاط کشور و تأمین نیاز این کارگاه‌ها و شرکت‌ها با حداکثر توان اقدام کنند. ضمن اینکه فولاد مبارکه و به‌طور مشخص معاونت فروش و بازاریابی شرکت این آمادگی را دارد که تا حد امکان با توجه به شرایط و دستورالعمل‌های اعلام‌شده، نیاز این شرکت‌ها را تأمین کند.
در بخش پایانی این جلسه و پس از تحلیل وضعیت بازار، با توجه به چالش‌های مطرح‌شده، راهکارهای بهینه‌سازی شرایط موجود از سوی حاضران مورد بررسی قرار گرفت.