وی با بیان اینکه توسعه پایدار شهری بر اساس توسعه شاخصهای زیستبومی شکل میگیرد، افزود: این توسعه باید با منطق توسعه فرهنگی انجام میگرفت که در ارتباط با شهروندان به فرهنگ نگاه محوری داشته باشد.
معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به در پیش گرفتن دو رویکرد در حوزه توسعه پایدار شهری ادامه داد: رویکرد اول این بود که در این فرآیند کودکان را موضوع توسعه پایدار بدانیم و رویکرد دوم هم اشاره داشت که به جز اینکه کودکان موضوع توسعه پایدار باشند، کودکان نیز میتوانند کارگزاران توسعه پایدار باشند؛ به این معنی که برای ساختن این جهان نیاز به تخیل کودکان داریم همانطور که به تجربه سالمندان نیازمندیم.
عیدی اضافه کرد: یکی از مباحث مهم در فرآیند توسعه پایدار منابعی است که ما را به توسعه پایدار میرساند و سرمایههای انسانی یکی از این منابع است. این در حالی است که برای رسیدن به توسعه پایدار هیچگاه بر روی ظرفیتهای کودکانه سرمایهگذاری نمیشود چون آنها موضوع توسعه پایدار تلقی میشوند، نه کارگزاران آن.
وی تأکید کرد در رویکرد جدید شهری کارگزاران توسعه پایدار کودکانی هستند که مدیریت شهری باید سخن آنها را بشنود و برنامهریزیهای شهری را با آنها به پیش ببرد.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه موضوع شهروند مطالبهگر در سند شهروندی فرهنگی اختصاص به کودکان نیز دارد، گفت: شهروند اخلاقمدار، سالم و هویتمدار نیز شامل کودکان میشود. بنابراین بر اساس این رویکرد شهرداری را بهعنوان نهادی خدماتی تلقی نکردیم، بلکه شهرداری را نهاد اجتماعی مهارتافزا و توانافزا دیدیم که تسهیلگر ظرفیتهای مدنی برای تحقق توسعه پایدار از جمله در حوزه کودکان بود. در این راستا بخشهای تخصصی سازمان جه در حوزه کودک و نوجوان و چه در حوزههای اجتماعی، ورزشی و تفریحی در خدمت پروسه شهر دوستدار کودک قرار گرفت.
عیدی با اشاره به اجرای طرح «کلاس شهر» با تحت پوشش قرار دادن ۷۰ هزار کودک پایههای اول و ششم ابتدایی تصریح کرد: این طرح به مهارتافزایی کودکانی میپردازد که قرار است شهروند کنشگرِ فعال باشند و بتوانند در فرآیند توسعه و برنامهریزی شهری مداخله کرده و مدیران سخنان آنها را بشنوند. همچنین در بخش فرهنگی برنامه «به وقت نوجوانی» را اجرا کردیم که در آن ۱۵۰۰ نوجوان به مهارتهای تخصصی برای انجام فعالیتهای فرهنگی دست پیدا کردند و صفر تا صد ساخت برنامه تخصصی «همودو» توسط این نوجوانان انجام شد.
وی با بیان اینکه تسهیلگر فرآیند ارتباطی کودکان شهر اصفهان و کودکان سایر شهرها و کشورها شدیم، گفت: کودکان اصفهانی برای نخستین بار با تسهیلگری شهرداری در جشنواره شهرهای صلحجوی ژاپن و جشنواره جاده ابریشم چین شرکت کردند و دارای رتبه شدند.
تخیل کودکان مبنای خلاقیت فرهنگی و هنری در شهر است
معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به چاپ کتابهای مهارتی برای کودکان و نوجوانان افزود: حوزه کودک سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در حال طراحی بازیهای تخصصی برای مهارتافزایی کودکان است تا زمینه شنیدن زبان کودکان از سوی مدیریت شهری را فراهم کند چون تخیل کودکان، مبنای خلاقیت فرهنگی و هنری در شهر است.
عیدی با اشاره به اجرای ۱۶۰ عنوان برنامه متناسب با اهداف شهر دوستدار کودک اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ عنوان برنامه دیگر نیز در راستای این اهداف در حوزههای فرهنگی برای رسیدن به گامهای اولیه اجرا شد. امیدوارم بتوانیم در برنامههای آینده خود این ادعا را به صورت کارشناسیتر محقق کنیم که کودکان میتوانند کارگزاران توسعه پایدار شهری باشد و حتی در خلق نمادهای شهری سخن و مهارت آنها را نیز دریافت کرده و دستمایه و درسنامه پروژههای شهری قرار دهیم.
وی با اشاره به اجرای طرح همپیوندی شهر اصفهان و شهر بنت سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: نتیجه الگویی که در حال اجرا در شهر بنت است، پایداری اجتماعی در یکی از محرومترین نقاط ایران بهخصوص برای کودکان است و شهرداری زاهدان پیشنهاد داد طرحهای خود را برای پایداری اجتماعی کودکان شهر زاهدان در اختیار آنها قرار دهیم که با موافقت شهردار اصفهان روبرو شد.