مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام از پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه آبرسانی به شهر ملکشاهی خبر داد و گفت: برای تکمیل این طرح یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گزارش جارچی اخبار نورالله تیموری روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: طرح آبرسانی به ملکشاهی شامل سه واحد ایستگاه پمپاژ، یک واحد تصفیه خانه ،۳۰ کیلومتر خط انتقال برق فشار قوی ۲۰ کیلوولت، ۹ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب و ۲۴٫۵ کیلومتر خط انتقال آب فولادی به قطر ۵۰۰ میلی متر است.

وی افزود: طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی و اجرای پروژه تصفیه خانه آب تحول بزرگی در تامین آب این شهر ایجاد می‌کند و با بهره برداری از این پروژه دیگر مشکلی در خصوص تامین آب این شهر و روستاهای اطراف وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام تاکید کرد: ایستگاه پمپاژ شماره یک بطور کامل اجرا شده و ایستگاه های پمپاژ ۲ و ۳ و تصفیه خانه آب با پیشرفت چشمگیری در حال اجراست.

تیموری یادآور شد: همچنین خط انتقال برق فشار قوی بطول ۳۰ کیلومتر بطور کامل اجرا شده و از ۲۴ کیلومتر خط انتقال آب ۱۸ کیلومتر تکمیل و از ۹ هزار متر مکعب مخزن، هفت هزار متر مکعب به اتمام رسیده است.

وی اضافه کرد: با راه اندازی تصفیه خانه آب شهر ملکشاهی و ایستگاه های پمپاژ بیش از ۱۵۵ لیتر در ثانیه آب سد ایلام تصفیه شده و به مخازن ذخیره بین راهی منتقل و از آنجا وارد مدار توزیع شهر ملکشاهی و روستاهای اطراف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای ایلام تصریح کرد: طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی و اجرای پروژه تصفیه خانه آب تحول بزرگی در تامین آب شهر ملکشاهی ایجاد می کند و با بهره برداری از این پروژه دیگر مشکلی در خصوص تامین آب این شه  و روستا های اطراف وجود نخواهد داشت.

تیموری گفت: شرکت آبفای استان با توجه به شرایط ویژه شهر ملکشاهی علیرغم اینکه با تنگناهای مالی رو به رو است، تلاش و جدیت دارد هر چه سریع تر طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی از سد ایلام را به بهره برداری برساند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام گفت: متوسط میزان مصرف آب در این استان ۱۵۰ لیتر در ثانیه است که این میزان اکنون به ۲۸۰ لیتر در ثانیه افزایش یافته است.

تیموری افزود: متوسط مصرف آب در مناطق روستایی استان ۱۲۰ لیتر در ثانیه بوده که این میزان نیز اکنون به بیش از ۳۴۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون میزان مصرف آب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به دلیل کرونا، ۳۰ درصد بیشتر است، اظهار داشت: مردم برای حفظ سلامتی خود پس از شیوع کرونا و تاکید بر شستن مرتب دست ها و وسایل خوراکی با افزایش مصرف آب مواجه شدند که اکنون در سال جاری با تداوم این مصرف آنان را با مشکل مواجه می کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام یادآور شد: امسال در استان ایلام با گرمای زودرس مواجه شدیم زیرا هر سال گرما از ابتدای خرداد ماه شروع می شد اما به دلیل کاهش نزولات جوی مردم ایلام از ابتدای اردیبهشت ماه افزایش دما را تجربه کردند.

تیموری با بیان اینکه سه شهرستان ایلام، ملکشاهی و روستاهای چوار با شرایط خاص کمبود آب مواجه اند، افزود: برای کنترل و مدیریت مصرف آب در این استان و جلوگیری از قحطی آن در طول روز، در برخی مناطق جیره بندی آب آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه آب شهر ایلام از ۲ منبع اصلی چشمه های گل گل و سد ایلام تامین می شود، گفت: سال گذشته شکستگی خطوط انتقال آب موجب هدررفت ۹۰ میلیون لیتر در ثانیه آب در شهر ایلام می شد که با تعمیر آنها اکنون آب خط لوله گل گل بدون هدررفت و دارای شرایط نرمال است.

مدیرعامل شرکت آبفای ایلام با بیان اینکه هم اینک آبرسانی به ۱۸ روستا به صورت سیار انجام می‌شود، اضافه کرد: برنامه این شرکت برای ۲ سال آینده اتمام آبرسانی سیار در تمامی روستاهای تحت پوشش است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام گفت: طی چند سال گذشته اعتباری معادل ۲۴۰ میلیارد تومان جهت توسعه زیرساخت های حوزه آبرسانی در مناطق روستایی استان هزینه شده است.

تیموری با اشاره به وضعیت پوشش آبرسانی در مناطق روستایی و شهری استان بیان داشت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب هستند که استان از این حیث در رتبه اول کشور قرار دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدیریت صحیح‌مصرف آب در این فصل از سال با توجه به بحران کم آبی گفت: به سبب کاهش ۴۵ درصدی بارش ها، در بیشتر چاه ها و سطح آب های زیرزمینی با افت شدید منابع آبی همراه است.

مدیرعامل شرکت آبفای ایلام ادامه داد: فصل تابستان و با شروع گرما حدود ۸٠ هزار کولر آبی استفاده می شود که اگر میانگین سرانه هر کولر ۲۵٠ لیتر مصرف آب باشد، در این فصل ۱۳٠ هزار نفر به شهر ایلام اضافه می شود.

وی به برخی از اقدامات انجام شده این شرکت در راستای توسعه زیرساخت های آبرسانی بویژه در مناطق روستایی استان اشاره کرد و افزود: بهسازی ۳۷ دهنه چشمه، رفع ۲ هزار و ۴٠٠ مورد شکستگی شهری و روستایی، احداث ۱۰ باب مخزن آبی، تعویض ۶ هزار کنتور خراب، اصلاح و توسعه ۷۴ کیلومتر شبکه آب از جمله اقدامات انجام شده این شرکت است.

به گفته وی، همچنین سال گذشته با نوسازی شبکه، مشکل پنج محله شهر ایلام از جمله خیابان پاسداران برطرف شده است.

مدیرعامل شرکت آبفا ایلام تاکید کرد: شهر ایلام که با تنش ۲٠ ساله آبی همراه بود با ارتقاء طرح انتقال از سد ایلام برطرف شد.

تیموری از افزایش مصرف آب در استان خبر داد و افزود: مصرف آب به ازای هر نفر در حوزه شهری در استان ایلام در شبانه روز ۱۵۰ و در حوزه روستا ۱۲۰ لیتر است که این میزان در حال حاضر در حوزه شهری ۲۸۰ لیتر و در حوزه روستایی ۳۶۰ لیتر افزایش یافته است.

تیموری با اشاره به نقش رسانه ها در فرهنگ سازی در مصرف آب تصریح کرد: با توجه به بحران آب در سالجاری، رسانه ها در اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم نسبت به مسایل مربوط به آب و اشاعه رفتار صحیح مصرف آب نقش به سزایی را ایفا می کنند.

مدیرعامل آبفای ایلام از شهروندان خواست، توصیه های شرکت آب و فاضلاب استان را جدی بگیرند و این شرکت را در ارائه خدمات مطلوب به مشترکین یاری نمایند

یکم الی هفتم تیرماه به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است