مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ارائه آموزش‌های مهارتی به بهره‌برداران بخش کشاورزی استان در ۹ ماه امسال از مرز ۱۸ هزار نفر روز گذشت.

به گزارش جارچی اخبار، آیت اله عبادپور روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آموزش مهارتی بهره‌برداران با هدف بهبود، ارتقاء و ترمیم مهارت های فنی شاغلان بخش و ایجاد مهارت های جدید فنی و حرفه ای برای جوانان روستایی، متقاضیان و علاقمندان به ورود به بخش کشاورزی در راستای اهداف برنامه های توسعه ای و راهبردی وزارت جهادکشاورزی می‌باشد.

وی افزود: این نوع آموزش های مهارتی از طریق تربیت نیروی انسانی ماهر، نیمه ماهر و کارآفرین در بخش بر اساس استانداردهای شغلی ارائه می شود.

وی خاطر نشان کرد: آموزش های مهارتی از اثربخش‌ترین شیوه‌های آموزشی و ترویجی برای افزایش ضریب نفوذ دانش در واحدهای تولیدی است که در کنار آموزش نظری مبانی کشاورزی نوین، به آموزش عملی و بهبود یا ایجاد مهارت در ذی‌ نفعان بخش کشاورزی نیز می‌پردازد.

عبادپور اضافه کرد: در سال جاری ارائه آموزش های مهارتی به بهره‌برداران بخش کشاورزی در قالب پروژه مهارت افزایی و ارتقاء توانمندی های اعضای تعاونی ها و تشکل های تخصصی کشاورزان از جمله تعاونی های باغبانی، زنبورداران، گلخانه‌داران و سایر تشکل ها در اولویت برنامه ‌های آموزشی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان قرار داشته است.

وی گفت: تاکنون بیش از ۲۴۰ دوره آموزش مهارتی به تعداد ۱۸ هزار و ۲۰۰ نفر روز توسط کارشناسان و مروجان مسئول پهنه ‌ها و بخش خصوصی در مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان ها برگزار شده است.

آذربایجان شرقی با ۴۵ هزار و ۴۸۱ کیلومتر مربع وسعت ( ۲.۹۷ درصد از وسعت کشور) بیش از ۲۵۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد.

وسعت اراضی کشاورزی این استان به یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۷۱۳ هکتار، معادل ۵.۹ درصد از اراضی کشاورزی کشور را شامل می شود.

از این اراضی ۹۴۰ هزار و ۸۸ هکتار به صورت دیم و ۲۴۰ هزار و ۲۸۷ هـکتار به صورت آبی کشت می شود؛ آذربایجان شرقی از لحاظ اراضی کشاورزی، سطح زیر کشت اراضی زراعی و سطـح باغات به ترتیب رده های سوم، چهارم و پنجم کشوری را در اختیار دارد و سهـم آن از ارزش افزوده کشور در بخش کشاورزی ۵.۳۴ درصد می باشد.

این استان سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن تولید محصول کشاورزی در اراضی آبی و بیش از ۳۳۰ هزار تن تولید در اراضی دیم دارد.