مالک باشگاه تراکتور پس از نتایج ضعیف این تیم بازهم بحث واگذاری مالکیت را مطرح کرده است.

تیم تراکتور این روزها همانطور که پیش بینی می‌شد حال و روز خوبی در لیگ برتر فوتبال ندارد و کسب تنها ۱۱ امتیاز از ۱۲ بازی و قرار گرفتن در رتبه سیزدهم جدول ۱۶ تیمی باعث شده سرخپوشان تبریزی در وضعیتی دیده شوند که کسی به آن عادت ندارد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  ایلنا، تراکتور و نتایج امروزش که حاصل سیاست‌های غلط چند سال اخیر مدیران باشگاه است و البته مالکیت خصوصی آن که در اختیار محمدرضا زنوزی قرار گرفته است، این روزها حسابی تحت فشار افکار عمومی و اعتراض شدید و به حق هواداران این تیم قرار گرفته است و این فشار اعتراضات بار دیگر زنوزی را به عقب نشینی واداشته و در اقدامی تکراری صحبت از واگذاری مالکیت باشگاه می‌کند، آنهم در این شرایط که کمتر کسی ریسک تحویل گرفتن چنین باشگاهی که از هیچ جهت حال و روز خوبی ندارد . به این بهانه بررسی وضعیت تراکتور و مسیری که به اینجا رسید پرداخته‌ایم:

 قصه از کجا شروع شد؟

زنوزی تراکتور را در شرایط خوبی تحویل گرفت. تیمی که چند سال جزو تیم‌های نظامی لیگ برتر بود و به دنبال آن هم هزینه‌هایش نسبت به تیم‌های مدعی دیگر لیگ کمتر بود و از طرفی یک فصل پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه بسته بود و اجازه خرید بازیکن نداشتند و به همین دلیل بدهی انباشته آنچنانی روی دست باشگاه نبود. در آن مقطع که مالکیت وقت دیگر قصد ادامه باشگاه‌داری نداشت بحث واگذاری به بخش خصوصی مطرح شد و زنوزی که باشگاه گسترش فولاد را در اختیار داشت برای خرید امتیاز تراکتور وارد عمل شد و وضعیت بهتری نسبت به رقبایش برای این موضوع داشت و در نهایت هم مالکیت باشگاه به او واگذار شد. زنوزی در ابتدای کارش وعده‌های رنگارنگی داد، از قهرمانی در ایران و سپس آسیا در یک برنامه سه ساله و تبدیل این تیم به یک ابر قدرت در قاره کهن. برای این وعده ها اقدامات خوبی هم در سال اول انجام شد که نمونه آن جذب سه کاپیتان تیم ملی بود که قدرت و اعتبار قابل توجهی به این باشگاه داد و هواداران هم به داشتن یک تیم قدرتمند مطابق وعده‌های داده شده امیدوار شدند. قصه اما به خوبی پیش نرفت.

عدم ثبات و هزینه‌های اشتباه

در مورد تغییرات زیاد و پرشمار مدیرعامل و سرمربی در تراکتور بارها صحبت شده است. تعداد جابجایی در صندلی مدیریت و البته نیمکت سرمربیگری در تراکتور در طول ۳ فصل گذشته و حدود یک نیم فصلی که از لیگ بیست و یکم پشت سر گذاشتیم دو رقمی بوده و در نوع خودش رکوردی محسوب می‌شود. وضعیت نابسامان مدیریتی در باشگاه در کنار عدم تحقق وعده‌های مالی باعث شد بازیکنان مطرح تیم یکی، یکی فراری شوند و چند بازیکنی هم که هنوز در جمع سرخپوشان تبریزی باقی ماندند هنوز قرارداد داشتند و البته تلاش خودشان را برای جدایی و رها شدن از این وضعیت به کار گرفتند و احتمالا با ادامه این روند فصل بعد قرارداد آنها هم تمام خواهد شد و جدا می‌شوند. مسئولان تراکتور که مدت طولانی به دلیل بسته بودن پنجره اجازه نقل و انتقالات نداشتند عنوان کردند در فصل جاری قصد هزینه آنچنانی ندارند و فقط به دنبال صاف کردن بدهی ها هستند. پنجره تراکتور در نهایت باز شد و بازیکنان نه چندان مطرح اضافه شدند و بعد از مدتی دوباره خبر رسید پنجره این باشگاه بسته شده است.

 سرمربی خارجی هم جواب نداد

زونیمیر سولدو در حال حاضر تنها سرمربی خارجی لیگ برتر است که چندی پیش به استخدام باشگاه تراکتور در آمد. از ابتدای حضور او اشکالاتی به رزومه وی و عدم فعالیتش در چند سال گذشته وارد شد که مسئولان باشگاه اعلام کردند در خصوص او از برانکو ایوانکوویچ تاییدیه گرفتند. به هر جهت مشکلات تراکتور به قدری زیاد بود که با آمدن سولدو برطرف نشود و تا اینجای کار حضور این تیم در بین گزینه های سقوط در پایین جدول گواه عملکرد مجموعه باشگاه و تیم تا اینجای کار بوده است. با این شرایط به نظر می‌رسد سولدو هم یک گزینه شکست خورده دیگر پس از دنیزلی، لیکنز، توشاک و… است که تراکتوری ها به استخدام خود در آورده و حتی یک نیم فصل هم روی نیمکت دوام نداشتند.

بازی با پرسپولیس، آخرین فرصت سولدو؟!

نتایج ضعیف تراکتور باعث شده تا کنون ۴ بار میان مسئولان باشگاه و کادرفنی جلسه گذاشته شود و اگرچه مفاد آن دوستانه عنوان شده ولی بدیهی است که نسبت به شرایط بد تیم به او اولتیماتوم داده شده است. اگرچه خود تراکتوری‌ها ترجیح می‌دهند تا نیم فصل حضور سولدو در تراکتور ادامه داشته باشد و پس از آن تیم را با نظر وی تقویت کنند و وارد نیم فصل دوم شوند، ولی شدت اعتراضات و ضعیف بودن نتایج تیم بیش از حد تصور باعث شده این وضعیت مطالبق میلشان پیش نرود. از گوشه و کنار خبر می‌رسد به سولدو اولتیماتوم نهایی داده شده و چه بسا دیدار حساس و دشوار مقابل پرسپولیس در هفته جاری آخرین فرصت او باشد و اگر در این بازی تراکتوری ها شکست بخورند شاید تصمیمات دیگری گرفته شود.

 بحث تکراری واگذاری مالکیت

در این شرایط زنوزی در واکنش به فشار اعتراضات و البته انباشت بدهی‌های سنگین سعی در شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیتش داشته و بازهم بحث تکراری واگذاری مالکیت را عنوان کرده است. اتفاقی که پیش از این و قبل از شروع فصل شاهدش بودیم. جایی که هواداران معترض خواستار رها کردن تراکتور از سمت زنوزی بودند و او با اعلام اینکه باشگاه را تحویل هیات فوتبال داده، پایان کارش در این باشگاه را اعلام کرد ولی بعد مشخص شد این یک ترفند برای آرام کردن جو صورت گرفته و زنوزی بعد از آرام شدن اوضاع به محل کار خود برگشت. حالا بعد از شکست اخیر مقابل ذوب آهن زنوزی بازهم عنوان کرد باشگاه تحویل هیات فوتبال داده شده است.

واکنش هیات فوتبال

جواد ششگلانی، رئیس هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی عنوان کرده که این نهاد توانایی و امکان در اختیار گرفتن مالکیت باشگاه و مسئولیت آن را ندارد و بحث واگذاری باید به شکل دیگری انجام شود. در این شرایط که دیگر مشتری های چند ماه قبل هم برای تراکتور وجود ندارد و اگر پیش فصل امکان این بود که با تغییرات این چنینی تیم خوبی بسته شود و اوضاع تراکتور بهتر شود ولی حالا که یک نیم فصل گذشته و تیم در آستانه سقوط قرار دارد کمتر کسی ریسک در اختیار گرفتن باشگاه در این اوضاع را به جان می‌خرد.

 

بدهی های کمر شکن

تراکتور در شرایطی که پنجره اش بابت شکایت حمزاوی بسته شده است، یک پرونده سنگین در پیش دارد که مربوط به کوین فورچونه است. ظاهراً بدهی سنگین به او و جرایمی که روی دیرکرد آن صورت گرفته مبلغی بالغ بر ۱ میلیون دلار هزینه روی دست تراکتور گذاشته و نوتیس آن به باشگاه رسیده و فرصتی ۴۵ روزه برای تسویه آن در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب اگر این بدهی ۳۰-۴۰ میلیاردی تسویه نشود در پنجره زمستانی هم تراکتوری ها به مشکل می‌خورند. علاوه بر این چند پرونده باز دیگر هم در مورد تراکتور وجود دارد که به زودی آنها هم از راه خواهند رسید.

 مس سونگون همچنان زیر بار نمی‌رود

با مطرح شدن بحث واگذاری بار دیگر همه توجهات به سمت مجموعه مس سونگون رفت. مجموعه قدرتمند و با پشتوانه مالی خوب که می‌تواند تراکتور را از این شرایط نجات دهد ولی مسئولان شرکت ملی مس در دو مقطع قبلی که بحث مالکیتشان پیش آمده بود عنوان کردند علاقه ای به سرمایه گذاری در این مورد و ورود به فوتبال و لیگ برتر را ندارند. با این وجود اوضاع نابسمان تراکتور عده‌ای از مسئولان استانی را برآن داشته تا رضایت مسی ها را برای گرفتن مالکیت تراکتور جلب کنند ولی این موضوع تا این لحظه اتفاق نیافتاده و تا زمان صاف نشدن بدهی های تراکتور در خصوص آن صحبت نخواهد شد.

پایان تلخ یک مالک خصوصی دیگر؟

تجربه نشان داده در فوتبال ایران مالکیت خصوصی جواب نمی‌دهد و اوضاع سایر تیم‌هایی که در این دسته حضور داشته یا دارند هم گواه این مدعا است. زنوزی هم در حال حاضر با تراکتور به آخر خط رسیده و چه مالکیت از او گرفته و واگذار شود یا به هر شکل زیر نظر او ادامه پیدا کند فرقی در این ماجرا حاصل نخواهد شد و چیزی که در این میان از بین رفته اعتماد مردمی است که عشقشان تیم شهر و دیارشان است و جز ناراحتی عایدی برایشان نداشته است.