رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی از سهم ۳.۲۷ درصدی بخش کشاورزی این خطه در ایجاد ارزش افزوده خبر داد و گفت: رتبه سرانه ارزش افزوده استان در این بخش حدود ۲۶  است.

به گزارش جارچی اخبار، داود بهبودی روز یکشنبه در جلسه تدوین و نهایی سازی برنامه های رشد اقتصادی آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی و آب افزود: در دولت جدید رویکرد دستیابی به رشد هشت درصدی اقتصاد دنبال می شود که باید بخشی از این رشد از طریق ارتقای بهره‌وری و بخشی هم از طریق سرمایه گذاری محقق شود.

وی افزود: طبق برنامه ریزی هایی که صورت می‌گیرد ۴۰ درصد رشد هشت درصدی اقتصاد باید از محل ارتقای بهره‌وری و ۶۰ درصد هم از محل سرمایه گذاری ایجاد شود.

بهبودی تشریح کرد: دستیابی به رشد اقتصادی نمی تواند یک فرآیند یکساله باشد و در رویکردهای کوتاه مدت و یا میان مدت باید نگاه ما چندین ساله بوده و رشد مورد انتظار در سال آینده و سال های بعدی محقق شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی علاوه بر ظرفیتهای قانون بودجه اعم از اعتبارات و نیز منابع پیش بینی شده در تبصره ۱۸ بر لزوم توجه به تجهیز منابع غیردولتی همانند صندوق ها، اشکال مختلف تامین مالی جلب مشارکت بخش خصوصی و بازار سرمایه تاکید کرد. همچنبن سیاستگذاری و ارائه برنامه های نرم حمایتی و تسهیلگری و رفع موانع را مورد تاکید قرار داد.

وی اظهار کرد: جایگاه فعلی بخش  کشاورزی استان مورد نقد است و اگر می خواهیم سرعت رشد اقتصادی استان از میانگین کشور بالاتر رود، باید راه حلی پیدا کنیم که جایگاه بخش کشاورزی ارتقا یابد.

وی اضافه کرد: قدرت خلق ارزش افزوده در بخش کشاورزی به میزان قابل توجهی از متوسط خلق ارزش افزوده در سایر بخش ها پایین است، به طوری که هر متر مکعب در بخش کشاورزی برای سه نفر و در بخش صنعت برای بیش از ۸۰ نفر ایجاد اشتغال می کند.

بهبودی خاطرنشان کرد: سهم بخش کشاورزی استان در تولید ناخالص داخلی و اشتغال نشان می‌دهد بهره‌وری نیروی کار در این بخش بسیار پایین‌تر از متوسط کشوری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: اصلاح فرایندها و برخورد مطلوب با صاحبان سرمایه در جهت جلب سرمایه گذاری مهم و لازم است.

محمد کلامی اظهار کرد: یکی از راه‌های دستیابی به رشد اقتصادی در بخش کشاورزی ایجاد هلدینگ های کشاورزی است و در کنار پروژه‌هایی که صرفا وابسته به پول است به روش‌هایی مثل اصلاح فرایندها برای جلب سرمایه گذاری فکر کنیم.

وی ادامه داد: برای اینکه بحث‌های توسعه ای استان به سرانجام برسد باید نشست های ویژه ای با مدیران برگزار کنیم، از رفتارهای تک بعدی دستگاه ها خارج شویم و اقدامات عملی انجام دهیم تا استان پیشرفت کند.

در این جلسه اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز ضمن تاکید بر تفکیک ناپذیری فعالیت های آب و کشاورزی، به ارائه گزارشی در مورد پروژه‌های رشد هشت درصدی اقتصاد در این حوزه، اهمیت بخش کشاورزی و منابع طبیعی و وضعیت اراضی و سیمای کشاورزی استان پرداخت.

یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز وضعیت آبی، کشاورزی و سدهای آذربایجان‌شرقی را تشریح کرد.