مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان ایلام گفت: اهدای کتاب، موجب ارتقای سطح کمی و کیفی منابع کتابخانه‌ها می‌شود و در صورت فراگیر شدن این فرهنگ، یقیناً شاهد افزایش سطح ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در استان خواهیم بود.

به گزارش جارچی اخبار، «سمیه حیدری» با بیان اینکه ۱۷ تا ۱۹ اسفندماه در سراسر کشور طرح کتابخانه گردی با هدف حضور در کتابخانه‌ها و آشنایی با نوع خدمت ارائه شده در آنها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در مدت مذکور، عضویت در کتابخانه‌ها به صورت رایگان انجام می‌گیرد و جریمه دیرکرد امانت کتاب‌ها نیز بخشوده می‌شود.

مدیر کل کتابخانه های استان با اشاره به اینکه با کمک و همراهی مسئولین و فعالین فرهنگی و رسانه‌ای سعی خواهیم کرد برای افزایش سرانه مطالعه و جذب کودکان و نوجوانان به کتاب و کتاب‌خوانی فضاهای مطلوبی در سطح کتابخانه‌ها ایجاد کنیم، خاطر نشان کرد: تا قبل از شیوع کرونا ۲۴ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان ایلام بود که با شیوع ویروس، این تعداد کاهش یافت که امیدواریم در این مدت اعضا افزایش یابد.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان ایلام افزود: انتظار می‌رود مردم و مسئولین به کتابخانه‌ها مراجعه کنند و در برنامه‌های این طرح شرکت کنند تا بیشتر با فضای کتابخانه‌ها و خدماتی که کتابداران در طول سال به مردم و مخاطبین ارائه می‌دهند، آشنا شوند.

حیدری تاکید کرد: تلاش ما بیشتر تبدیل کردن کتابخانه‌ها به یک پایگاه اجتماعی و فرهنگی است و در این راستا برای آشنایی جوانان و نوجوانان با فرهنگ ایرانی اسلامی برنامه های مهمی اجرا شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام اضافه کرد: در نخستین روز طرح سراسری کتابخانه گردی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)،۱٠٠ میلیون ریال کتاب و اسباب بازی برای توزیع در مناطق روستایی استان تهیه کرده است. البته در حال حاضر۶٠٠ هزار کتاب در سطح ۵۳ باب کتابخانه استان وجود دارد و مردم می‌توانند با پیوستن به پویش با «اهدای کتاب، میراث ماندگار»، کتاب‌های مازاد را برای تقویت منابع کتابخانه‌های استان اهدا کنند.

وی ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تا قبل از سال ۹۸ مبلغ یک میلیارد تومان در راستای تکمیل پنج کتابخانه به نهاد کتابخانه‌های استان ایلام کمک کرده است و همگی افتتاح شده‌اند.

حیدری با بیان اینکه در سال ۹۹ نیز مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان کمک مالی مصوب شد، افزود: برای تکمیل دو کتابخانه در شهرستان‌های دره شهر و چرداول هر کدام مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از طرف ستاد اجرایی مصوب شد و در سال جاری نیز برای کتابخانه‌های شهرستان مهران و هلیلان هر کدام مبلغ ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان برای تعمیر این کتابخانه‌ها از طرف ستاد اجرایی هزینه شده است.

وی تصریح کرد: با اهدای کتاب، منابع کتابخانه‌های استان به لحاظ کیفی و کمی ارتقا پیدا می‌کند و از طرفی اگر این پویش در سطح جامعه رونق پیدا کند به طور قطع شاهد افزایش سطح ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در استان خواهیم بود.

وی یادآوری کرد: از ۲۹ اسفندماه سال جاری تا چهارم فروردین ۱۴٠۱ کتابخانه مرکزی شهر ایلام و شهرستان‌های چرداول، دهلران و مهران بنا بر درخواست اعضا فعال است.