رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: محرومیت‌ها در بسیاری از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد شدید است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا، غلام‌رضا تاجگردون عصر روز پنجشنبه، پنجم اردیبهشت ماه در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد که با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: تلفیق این دو نشست واقعیت‌های اجرایی استان را در مقیاس کشوری نشان داد .
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی استان‌های کمترتوسعه‌یافته‌ای مانند کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: چنین استان‌هایی ۶۰ درصد درآمد سرانه کشور را دارند، نسبت سپرده‌های بانک‌ها کمتر از یک درصد و نسبت تسهیلات به سپرده‌ها حدود ۱.۵ درصد است .
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امسال در قانون مصوب شد که تا زمانی که فعالین بخش خصوصی صورت وضعیت را نگیرند مالیات بر ارزش افزوده را ندهند که این موضوع سبب دعوای سنگینی بین دولت و مجلس شد .
تاجگردون با اشاره به ظرفیت تهاتر بدهی‌های دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: سال گذشته ۳۴ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های بخش خصوصی تهاتر شد و امسال تهاتر ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر را در دستور کار داریم .
وی با بیان اینکه فعالین بخش خصوصی باید با تیزهوشی بتوانند از قوانینی مانند تهاتر بدهی‌ها استفاده کنند، ادامه داد: برخی استان‌ها از ظرفیت تهاتر به خوبی استفاده کردند اما وقتی تنها دو میلیارد تهاتر در یک استان انجام شود چه انتظاری دارید که توسعه اتفاق بیفتد .
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با مقایسه بودجه دو استان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: وسعت استان اصفهان ۶ برابر کهگیلویه و بویراحمد است این در حالی است که بودجه عمرانی آن دو تا دو و نیم برابر است و علت توسعه یافتگی استان اصفهان این است که مکانیسم استفاده از قوانین را بهتر رعایت می‌کند .
تاجگردون با بیان اینکه قوانین در بسیاری از مناطق کشور ضعیف اجرا می‌شود، بیان کرد: بانک‌ها، سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی می‌توانند در رفع مشکلات اقتصادی تسهیل‌کننده باشند .
وی ادامه داد: ترکیب شاغلین در بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد یکی از نرمال‌ترین توزیع‌های اشتغال در دنیا است .
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خطاب به اعضای کمیسون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: شما در سفر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد اگرچه از بخش‌های مختلف بازدید کردید اما نتوانستید عمق محرومیت این استان را ببینید، این استان تنها گچساران و یاسوج و این زیبایی‌ها نیست، عمق محرومیت شدیدی در مناطق مختلف مانند سیلاب و کلوار بویراحمد، پیچاب باشت و توگبری چرام دارد .
تاجگردون با بیان اینکه خاص‌ترین ویدئوهای مربوط به محرومیت از این استان در فضای مجازی منتشر می‌شود، اضافه کرد: درست است که بخش‌هایی از این ویدئوها سیاه‌نمایی است اما محرومیت‌هایی هم وجود دارد .
وی از اعضای کمیسون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خواست که کهگیلویه و بویراحمد را در مقیاس استان‌هایی ببینند که با وجود ظرفیت‌های بالقوه بالایی که دارد محرومیت‌ها در بسیاری از مناطق آن شدید است.