نگاه ترحم آمیزم از قطره‌های عرق پیشانی بلندش به دستان پیر و پبنه بسته‌اش سر می‌خورد، دستانی که روزی مانند دستان من و همسن و سالانم شاداب بود اما او وقتی همسن من بود بارسنگین مرد خانه بودن به روی دوشش افتاد و شد کوچک مرد بزرگ خانه.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا، میرزا علی، که معروف به باباعلی است چندین سال در قسمت سنگ شکن شرکتی مشغول به کار است و شغلش شکستن سنگ‌های بزرگ و غول پیکری است که از دل کوه و تپه جدا شده‌اند. این کوچک مرد بزرگ اکنون ۶ نوه و عروس و داماد دارد.
وقتی به او می‌گویم که از بار کار خود بکاهد و یا کمتر کار کند می‌گوید: دخترم، مگر حقوق کارگری من چقدر است که با آن جهیزیه زهرا را بخرم و من نمی‌توانم او را نا امید کنم و امید دختر، پدر و خانواده‌اش است.
باباعلی بر خلاف تمام سختی‌های زندگی و شغل جان فرسای خود همیشه شکرگزار بوده و معتقد است همین که با لقمه حلال فرزندانش را بزرگ کرده و هر یک از آنها افتخاری برای جامعه شده‌اند خوشبخت‌ترین مرد دنیا است.
او معتقد است که نان کارگر با شیره جان و عرق پیشانی بر سر سفره خانواده می‌آید و به شغل خود افتخار می‌کند و همیشه می‌گوید: خوشحالم که همنشین و همراه همیشگی من این سنگ‌های سفت و سخت هستند نه افراد چرب زبان و پرمدعا که لحظه‌ای همنشینی با آنها ممکن است به گرانی قیمت زندگی بی حاشیه‌ام تمام شود.
چای خوشرنگی که روی آتش غُل می‌زد را در یک لیوان کمر باریک برایم ریخت و به دستم داد و تیشه همیشگی‌اش را به دست گرفت تا باز هم مثل ۲۷ سال قبل به جان سنگ‌ها بیافتد و از هر تیکه آن رزق حلال خود را دریابد.
یوسف یکی دیگر از افرادی است که به تازگی مشغول به فعالیت شده و تقریباً سه ماه است که در کنار باباعلی کار می‌کند.
یوسف مردانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینکه آیا از درآمد شغل خود رضایت دارد یا نه؟ گفت: سه ماه است که در این قسمت مشغول به کار هستم اما به قدری برایم سخت و سنگین است که گویی سال‌ها کار کرده‌ام و کمری قد خمیده مانند باباعلی دارم و مقدار حقوقی که دریافت می‌کنم در برابر سختی‌های شغلم بسیار کم و ناچیز است.
وی از بیماری همسر خود سخن به میان آورده و می‌گوید: پزشکان برای درمان همسرم پیشنهاد داده‌اند تا او را به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل کنیم اما نه زمانی برای درمان همسرم دارم و نه سرمایه‌اش را چرا که به تازگی مشغول فعالیت شده و نمی‌توانم به مرخصی طولانی مدت بروم.
یوسف تصریح کرد: اکنون ۳۰ سال سن دارم و مدرک تحصیلی لیسانس معماری خود را چندین سال است که اخذ کرده‌ام اما پس از چند سال فارغ التحصیلی حدود ۳ ماه است که شاغل شده و درآمدی ناچیز دارم.
این کارگر ۳۰ ساله با وجود تمام مشکلاتی که او و همسرش را آزرده خاطر کرده است، شکرگزار خداوند بوده و معتقد است که یافتن همین شغل سخت و طاقت فرسا با حقوقی اندک و ناچیز از الطاف خداوند بزرگ است.
دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با بیان اینکه سفره کارگران خالی است و به عناوین مختلف خالی‌تر نیز می‌شود گفت: اگر دولت عزم خود را جزم کرده و کارخانه‌ها را بررسی و حمایت کند آنها به چرخه تولید باز می‌گردند.
چنگیز اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دیدار با امام جمعه، غبارروبی گلزار شهدا، شرکت در نماز جمعه، همایش شوراها و تشکلات کارگری بخشی از برنامه‌های هفته کارگر بود.
وی با اشاره به انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان رونق تولید افزود: تولید باعث می‌شود ما به کشورهای دیگر محتاج نباشیم و چرخ اقتصاد کشور بچرخد.
اصلانی با بیان اینکه مجموعه کارگری بخش قابل توجهی از کشور را تشکیل می‌دهد عنوان کرد: ۱۴ میلیون کارگر در سطح کشور در بخش‌های مختلف فعالیت دارند و میانگین سنی آنها از ۱۵ تا ۶۰ سال است.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان از افزایش ۳۶.۵ درصدی حقوق کارگر خبر داد و گفت: بر اساس تصمیمات حقوق کارگران در سال‌جاری ۳۶.۵ درصد افزایش خواهد یافت که این میزان افزایش، جوابگوی مشکلات اقتصادی خانواده‌ها نخواهد بود چرا که در شرایط اقتصادی موجود حداقل حقوق یک فرد باید ۳ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان باشد تا فرد بتواند نیازهای اولیه زندگی خود را تأمین کند.
اصلانی با اشاره به افزایش شدید قیمت‌های مواد اولیه و کاهش تولیدات در سطح کشور مطرح کرد: هر اتفاقی که در بخش اقتصادی رخ دهد دود آن اول به چشم کارگران می‌رود.
وی اضافه کرد: جمعیت کارگری استان همدان در سال ۹۶ حدود ۲۴۸ هزار نفر به ثبت رسیده که لیست سازمان تأمین اجتماعی گویای این مسئله است و همانگونه که مسئولان اعلام کردند، ۱۸ هزار و ۷۰۰ شغل در استان همدان ایجاد شده و باید جمعیت جامعه کارگری این افزایش را نشان دهد اما چنین نیست.
اصلانی اتفاقات جامعه را از دلایل رکود در بخش‌های تولیدی دانست و بیان کرد: در سال ۹۷ به علت وابستگی ارزی بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل شد که در سال‌جاری نیز در صورت ادامه روند تورم مشکلات سال گذشته تکرار خواهد شد چرا که اگر تورم نباشد می‌توان به تولید امیدوار شد.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با اشاره به اینکه وارد شدن بدون مطالعه مدیران در عرصه صنعت، رکود و مشکلات ورشکستگی را به وجود می‌آورد یادآور شد: قراردادهای موقت اساسی‌ترین مشکلاتی است که کارگران با آن مواجه هستند.
گزارش از مینا رضایی نصیر