دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: با درخواست تاسیس سه حزب و تمدید پروانه سه تشکل اقلیت‌های دینی موافقت شده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا، حمید ملانوری در نشست خبری امروز (چهارشنبه) خود با اشاره به برگزاری دومین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در سال ۹۸ اظهار کرد: در این جلسه با تقاضای اولیه تاسیس جمعیت سفیران پیشرفت و امید ایران اسلامی برای فعالیت در سطح ملی موافقت شد و این تشکل باید اساسنامه، مرامنامه و گزارش مجمع خود را به کمیسیون ماده ۱۰ ارائه کند. همچنین با تقاضای اولیه جمعیت شاکرین انقلاب اسلامی استان تهران و جمعیت توسعه و همبستگی استان مازندران که فعالیت استانی دارند، موافقت شد.
وی ادامه داد: گزارش مجمع عمومی جمعیت فداییان اسلام مورد تصویب قرار گرفت اما بررسی گزارش مجمع عمومی حزب مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان به دلیل نواقص مدارک به جلسه بعد موکول شد.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور همچنین با اشاره به چهار تقاضای تمدید پروانه برای تشکل‌های اقلیت‌های دینی ادامه داد: تصویب تمدید پروانه انجمن زرتشتیان اصفهان، انجمن فرهنگ‌دوستان ارامنه پریا و انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران مورد تصویب قرار گرفت. همچنین تمدید پروانه انجمن ملی فرهنگی ارامنه تهران به دلیل نقص در مدارک به جلسه بعدی موکول شد. اصلاح اساسنامه شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال هم مورد تصویب قرار گرفت.
وی با بیان اینکه پروانه فعالیت جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان امروز صادر شد، خاطر نشان کرد: احزابی که برای تطبیق با قانون جدید احزاب نقص مدارک دارند تا نیمه خرداد این فرصت را دارند تا مدارک خود را تکمیل کنند. از نیمه خرداد ما فقط تقاضای تأسیس جدید می‌پذیریم.
وی در پاسخ به این پرسش که استعلام از مراجع مربوطه برای صدور پروانه احزاب چه مدت به طول می‌انجامد، گفت: پاسخ استعلام‌ها معمولاً در یک دوره دو ماهه واصل می‌شود.
ملانوری در مورد تأسیس حزب مستقلین عمل‌گرا نیز خاطر نشان کرد: متقاضیان مراجعه داشته‌اند و ما هم آن‌ها را راهنمایی کرده و مدارک و فرم‌ها را به آن‌ها داده‌ایم اما هنوز رسماً تقاضایی برای تشکیل این حزب به ما نرسیده است.
دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در ادامه درباره شرایط تشکیل ائتلاف‌ها و جبهه‌ها بیان کرد: جبهه یا ائتلاف براساس قانون از مجموع چند حزب در زمان مشخص و موضوع مشخص تشکیل می‌شود. ما برای تشکیل جبهه مجوز نمی‌دهیم اما تشکیل جبهه باید با اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ باشد. اگر این اتفاق نیفتاد کسانی که اقدام به تشکیل جبهه کرده‌اند با مشکل مواجه می‌شوند. ما اگر نظر ارشادی یا تذکری داشته باشیم به جبهه‌ها اعلام می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه فعالیت احزاب در سراسر کشور رصد می‌شود، گفت: اگر گزارش‌هایی در مورد تخلف به ما برسد با آن برخورد خواهیم کرد. فعالیت سیاسی در قالب تشکل نیاز به پروانه دارد و کسانی که پروانه حزب ندارند نمی‌توانند با نام و نشان حزبی فعالیت کنند. اگر این اتفاق بیفتد با آن‌ها برخورد می‌شود.