ئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، گفت: برای تشکل‌های مردم‌نهاد دو نقش هم فکری و دیده‌بانی قائل هستم که دو نقش مهم و اثرگذار است و می‌تواند به ما کمک کند.

«علی‌اصغر مونسان» در نشست تشکل‌های مردم‌نهاد میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: تشکل‌های مردم‌نهاد، از اهمیت بالایی برخوردار هستند و نظرات آن‌ها می‌تواند برای تدوین برنامه‌های حوزه‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به ما کمک کند.

مونسان با بیان اینکه مصوبات بسیار خوبی نیز از دولت گرفتیم، گفت: برخی از آن‌ها مصوبات حمایتی ویژه است. در مجلس نیز طرح‌ها و لوایح خوبی در حمایت از حوزه‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصویب شده است که طرح حمایت از مالکان و بهره‌برداران اماکن و بناهای فرهنگی تاریخی یکی از مهم‌ترین این طرح‌هاست که در ماه گذشته در مجلس به تصویب رسید.

معاون رئیس جمهوری در ادامه با بیان این‌که برای حل مشکلات موجود نیازمند همکاری‌های سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد هستیم، گفت: مأموریت‌های سازمان میراث‌فرهنگی دارای اهمیت بسیاری است و در اقتصاد نیز نقش ایفا می‌کند. به‌عنوان‌مثال گردشگری جایگاه بالایی در اقتصاد دارد و بنا بر آمار بانک مرکزی در سال گذشته سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی ۱۱.۸ میلیارد دلار بوده است که رقم بسیار بالایی است.

بر اساس اعلام روز یکشنبه میراث‌آریا در ادامه با اشاره به اهمیت نقش سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد گفت: دو نقش برای تشکل‌ها قائل هستم یکی نقش مشاوره و هم‌فکری و دومی نقش دیده‌بان است و در خصوص نقش دوم تشکل‌ها یعنی دیده‌بانی از ظرفیت تشکل‌ها در طول مدت مسئولیت خود در این سازمان بیشترین استفاده را کرده‌ام.

مونسان در ادامه گفت: «یکی از موضوعاتی که به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم تقویت همکاری و مشارکت با دستگاه‌های مختلف و جلب نظر آن‌ها در خصوص مأموریت‌های سه‌گانه این سازمان است کما این‌که شاهد همکاری بسیار خوب شهرداران هستیم و از طرفی نیز شاهد حمایت‌های استانداران از حوزه میراث‌فرهنگی هستیم و در استان‌های مختلف کشور شاهد ارتقای جایگاه ادارات کل هستیم.

معاون رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت نقش تشکل‌های مردم‌نهاد اشاره کرد و گفت: از پیشنهاد عضویت بدون رأی تشکل‌های مردم‌نهاد در کمیته فنی استقبال می‌کنیم و این موضوع را به‌طور حتم ابلاغ خواهم کرد تا شرایط عضویت اعضای تشکل‌ها در کمیته فنی فراهم شود.

مونسان در ادامه به موضوع ثبت‌های ملی و جهانی اشاره کرد و گفت: در حوزه ثبت‌های جهانی از سهمیه‌های خود به‌خوبی استفاده می‌کنیم و در حوزه ثبت‌های ملی نیز این حوزه رشد خوبی پیدا کرده است و شاهد افزایش آمار ثبت‌های ملی هستیم.

وی در ادامه با بیان این‌که گردشگری یک حوزه فرابخشی است افزود: با حمایت‌های بسیار خوب رئیس‌جمهوری، با دستگاه‌های مختلف برای توسعه و رونق گردشگری همکاری‌های خوبی را آغاز کرده‌ایم. به‌عنوان‌مثال با وزارت نیرو تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که بتوانیم از ظرفیت‌های آبی کشور برای رونق گردشگری استفاده کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: یکی از فعالیت‌هایی که به‌طورجدی آن را دنبال می‌کنیم موضوع طرح جامع گردشگری کشور است که روی زمین مانده بود، این طرح در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است و به‌زودی در هیئت دولت مطرح خواهد شد و با توجه به این‌که هنوز فرصت هست تشکل‌های مردم‌نهاد اگر نظراتی در این خصوص دارند، ارائه کنند.

مونسان در ادامه به حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که به‌صورت جدی در طول مسئولیتم در سازمان میراث‌فرهنگی حمایت کردم، حوزه صنایع‌دستی است. در طول این مدت با ارائه طرح‌های مختلف به‌دنبال حمایت از این حوزه هستم که در همین ارتباط طرح تجاری‌سازی را مطرح کردم که تاکنون پیشرفت خوبی داشته‌ایم. در طرح تجاری‌سازی، برندسازی و بسته‌بندی را به‌طورجدی پیگیری می‌کنیم. نشستی را با وزیر صمت نیز برگزار کردیم که به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صمت با هدف حمایت هرچه بیشتر از هنرمندان و صنعتگران امضا خواهیم کرد.»

سین هشتم، فعالیت برجسته سمن‌ها

حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس سازمان میراث‌فرهنگی نیز در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد گفت: در حوزه صنایع‌دستی ۷۰ تشکل، در حوزه میراث‌فرهنگی ۱۶۵ تشکل و در حوزه گردشگری ۱۶۶ تشکل مردم‌نهاد داریم.

وی افزود: اجرای طرح سین هشتم یکی از مهم‌ترین طرح‌های مرتبط با سمن‌ها است که توانسته‌ایم با همکاری سمن‌ها، برنامه‌های نوروزی را به‌خوبی اجرا کنیم.

اربابی افزود: در پایان سال گذشته فراخوان‌هایی را برای شناسایی تشکل‌های سراسر کشور اعلام شد که تشکل‌های مردم‌نهاد توانمند شناسایی شدند و موضوع آموزش تشکل‌ها، از سازمان میراث‌فرهنگی اخذ و به تشکل‌های مردم‌نهاد توانمند سپرده شد.

میراث فرهنگی نیازمند همکاری با سمن ها است

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی نیز در این نشست با اشاره به افزایش همکاری دستگاه‌های مختلف ازجمله شهرداری‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی گفت: این تقویت مشارکت به‌خاطر فعالیت‌های بسیار خوب سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد است.

وی افزود: موضوع میراث‌فرهنگی یک موضوع مردمی است و در این میان به‌طور حتم نیازمند همکاری‌های بیشتر با سمن‌ها هستیم و باید از ظرفیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد به‌خوبی استفاده کرد.

طالبیان افزود: برای صیانت از میراث‌فرهنگی به‌طور حتم نیازمند مشارکت سمن‌ها هستیم و در برخی از استان‌ها و شهرها شاهد فعالیت‌های بسیار خوب سمن‌ها هستیم. فعالیت‌های سمن‌ها باعث شده تا تخریب‌های عمدی کمتر از ۲ درصد باشد و این بسیار اهمیت دارد.

درخواست احداث خانه تشکل‌ها

این نشست همچنین منوچهر لطفی مدیرعامل انجمن مجموعه‌داران ایران و دبیرکل شبکه سمن‌های میراثی در سخنانی با قدردانی از برگزاری این نشست و تأکید بر ضرورت حمایت و تقویت از سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد گفت: یکی از شاخصه‌های مهم توسعه در جامعه وجود سمن‌ها است و باید بتوانیم از این سمن‌ها حمایت کنیم تا بتوانند در فعالیت‌های حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مشارکت بیشتری داشته باشند.

وی گفت: تشکیل خانه تشکل‌ها، یکی از مهم‌ترین درخواست‌های ماست و انتظار داریم این موضوع را در دستور کار خود قرار گیرد و خانه تشکل‌ها به‌صورت ملی در تهران احداث شود تا شاهد افزایش مشارکت سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد باشیم.

در این نشست همچنین ۱۰ نفر از اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد و سمن‌های حوزه‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سخنانی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرداختند.