«اشکان اردیبهشت» مسئول کمیته پزشکی و ضد دوپینگ فدراسیون دوومیدانی گفت: رییس، کمیته روابط بین الملل و کمیته پزشکی فدراسیون دوو میدانی درحمایت از «حسین کیهانی» همه کار کردند و اینکه عنوان می شود کمکی به این ورزشکار صورت نگرفته، مصداق بی انصافی است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا تست دوپینگ حسین کیهانی دونده سه هزار متر با مانع کشورمان که در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ قطر شرکت کرده بود، پس از مشاهده مستندات این ورزشکار قطعی اعلام شد و با حکم سازمان مبارزه با دوپینگ فدراسیون جهانی، کیهانی به دلیل استفاده از ماده ممنوعه EPO به طور رسمی به مدت چهار سال از فعالیت در این رشته محروم شد.
کیهانی پس از قطعی شدن دوپینگش در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی به شرافت خود قسم خورد و تاکید کرد از مواد ممنوعه استفاده نکرده است.
وی در ادامه این مطلب نوشت: کلیه من این ماده را بیش از حد معمول تولید می‌کند و حاضرم در هر کجایی که بخواهند آزمایش دهم.
ما نکته قابل توجه بخش پایانی این مطلب است، جایی که دونده سه هزار متر با مانع کشورمان آورده است: متأسفانه هیج کس کمکم نکرد تا این موضوع را ثابت کنم و …!
دکتر اشکان اردیبهشت در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه ما هر کاری از دستمان بر می‌آمد، برای این ورزشکار انجام دادیم از این رو گلایه این ورزشکار بی مورد است، افزود: رئیس فدراسیون از زمانی که در جریان اتهام دوپینگ این ورزشکار قرار گرفت به مسئولان مربوطه دستور داد که از وی حمایت کامل صورت گیرد. در همین راستا با هماهنگی او این کار انجام و به طور شخصی نیز نزدیک به ۷۲ ساعت در این بارهبه کیهانی مشاوره پزشکی دادم.
وی افزود: پس از جمع آوری مستندات و دلایل کیهانی، گزارش علمی از آنچه که ایشان مدعی بودند، به کمیته پزشکی فدارسیون جهانی دوو میدانی ارسال کردیم اما این مستندات اعضای این کمیته را قانع نکرد و این ورزشکار برای چهار سال محروم شد.
مسئول کمیته پزشکی و ضد دوپینگ فدراسیون دوومیدانی در پاسخ به ادعای کیهانی مبنی بر اینکه کلیه این ورزشکار بیش از حد مجاز این ماده را تولید می‌کند، نیز اظهارداشت: درست است و این ماده در بدن تمامی انسان‌ها تولید می‌شود اما کمیته ضد دوپینگ فدراسیون جهانی مدعی است میزان این ماده در بدن کیهانی بیش از حد معمول بوده و منشأ خارجی دارد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مشخص شد چه مقدار از این ماده در آزمایش کیهانی موجود بوده است، گفت: میزان این ماده در بدن دونده سه هزار متر با مانع کشورمان را اعلام نکرده و از آن بی اطلاعیم.
اردیبهشت ادامه داد: البته تلاش‌های ما برای اقناع کمیته پزشکی فدراسیون جهانی دو و میدانی همچنان ادامه دارد تا حقی از این ورزشکار ضایع نشود.
مسئول کمیته پزشکی و ضد دوپینگ فدراسیون دوو میدانی در پاسخ به این سوال که اقدامات بعدی برای رفع این محرومیت از چه زمانی آغاز می‌شود و آیا به تغییر این رأی امیدوار هستید، عنوان کرد: به طور قطع باید محرومیت این ورزشکار آغاز شود تا بتوانیم مستندات تازه را جمع آوری کنیم. در مورد امیدواری به برگشت رأی نیز باید بگویم هر آنچه که از دستمان برآید را انجام خواهیم داد اما باید بپذیریم ما با گروه پزشکی رو در رو گفت و گو نمی‌کنیم و آنها بر اساس مدارک و مستندات علمی و ماده قانون‌های کمیته پزشکی تصمیم گیری می‌کنند و این موضوع کار را قدری سخت‌تر از قبل می‌کند.
اردیبهشت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه امکان تست گیری دوباره از این ورزشکار وجود دارد یا نه، پاسخ داد: اینکه دوباره از این ورزشکار تست گرفته شود اقدام معمولی نیست. از طرفی هنگامی که از ورزشکار تست اول گرفته می‌شود از او سوال می‌شود آیا می‌خواهد تست B نیز از او گرفته شود یا خیر.
به گفته وی گرفتن تست B از آنجا که بسیار هزینه بر است، به سادگی امکان پذیر نیست.