سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی گفت: برای کاهش آسیب ها و پیامدهای اعتیاد، نخستین بخش اعصاب و روان، ویژه کودکان و نوجوانان دارای سوء مصرف مواد مخدر در استان راه اندازی شد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا سیداحمد هاشمی، چهارشنبه با بیان این مطلب در همایش تقدیر از فعالان حوزه مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: در وزارت بهداشت و درمان، آموزش مهارت‌های زندگی به افراد ۶ تا ۱۲ سال و ۱۵ تا ۶۵ سال، آموزش فرزندپروری و غربالگری اختلالات سو مصرف مواد مخدر در دست انجام است.

وی افزود: اقدام خوب دیگری که در این حوزه امسال انجام می‌شود، غربالگری زنان معتاد باردار و معرفی آنها به مراکز درمانی برای درمان است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: خراسان شمالی وضعیت نامطلوبی در حوزه مواد مخدر و اعتیاد دارد.

ولی الله حیاتی افزود: رتبه ششم این استان در بحث اعتیاد می‌طلبد تا با تمام توان به این حوزه وارد شویم تا آسیب‌های اجتماعی ناشی از مصرف مواد مخدر کاهش پیدا کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز در همایش گفت: در سه ماه نخست امسال، بیش از ۹۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سرهنگ محمد غلامی از دستگیری ۸۰۷ قاچاقچی، خرده‌فروش و معتاد در سه ماهه ابتدایی امسال خبر داد و اظهار داشت: با توجه به آمار دستگیری سال قبل که ۶۳۳ نفر بود، در این بخش با رشد ۲۷ درصدی دستگیری مواجه بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در بهار امسال ۳۷۸ نفر از معتادان متجاهر نیز در استان دستگیر شدند که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس هیأت اندیشه ورز خراسان شمالی نیز در این همایش گفت: از نگاه هیأت اندیشه ورز تنها راه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر آموزش‌های توانمندسازی برای اقشار درگیر است.

دکتر حسین اسکندری با بیان اینکه مطمئن‌ترین و اثربخش ترین کار در این استان، آغاز این آموزش‌ها از مدارس است و افزود: آموزش و پرورش و آموزش عالی استان باید به این مقوله به طور جدی وارد شوند.

وی گفت: آموزش دانش آموزان در مورد مواجهه با مواد مخدر، مورد غفلت واقع شده است.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری خراسان شمالی نیز با بیان اینکه ۸ درصد از معتادان خراسان شمالی را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: این زنان در مجموع سالانه ۷۸۰ مرتبه به کمپ ماده ۱۵ برای سم زدایی ارجاع می‌شوند و در حال آنکه در استان کمپ ماده ۱۶ برای نگهداری زنان دارای سو مصرف مواد مخدر نداریم.

ملیحه یغمایی افزود: ۷۰ درصد زنانی که به کمپ ماده ۱۶ ارجاع داده می‌شوند با حکم قضائی است و یعنی این زنان معتاد متجاهر هستند.

وی افزود: سن اعتیاد در استان به زیر ۳۳ سال کاهش یافته است.

در پایان این مراسم از تشکل‌ها و فعالان مبارزه با مواد مخدر تقدیر شد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.