سازمان فضایی آمریکا (ناسا) برای نخستین بار با اهداف مطالعاتی، از نمونه‌های سنگ و خاکی که در جریان ماموریت‌های آپولو از ماه به زمین آورده شده بود، رونمایی می‌کند.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری آسوشیتدپرس، از هزاران پوند سنگی که فضانوردان مأموریت‌های آپولوی ناسا به ماه برای زمین به ارمغان آورده‌اند، پشت درهای بسته در مرکز فضایی جانسون در هوستون آمریکا نگهداری می‌شود. حال، مسئولان این مرکز خود را آماده می‌کنند تا برخی از این نمونه‌ها را برای مطالعات بیشتر در اختیار دانشمندان قرار دهند.
۹ تیم پژوهشی از آمریکا شانس مطالعه و آزمایش بر روی غنایم گرفته شده از ماه را خواهند داشت.

اگرچه ماه آینده پنجاهمین سالگرد نخستین فرود انسان به ماه است، اما رایان زیگلر متصدی این نمونه‌ها می‌گوید که همزمانی این دو رویداد تصادفی است.
کار زیگلر نگهداری از غنائمی است که ۱۲ فضانوردی که در سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ به ماه قدم گذاشتند، ازآنجا برای زمین آوردند. مجموع وزن این نمونه‌های قمری تقریباً معادل ۳۸۱.۹۲ کیلوگرم است.
برخی از این نمونه‌های خاک و سنگ در ماه وکیوم شده بودند و هیچگاه در معرض جو زمین قرار نگرفته‌اند. نمونه‌های دیگر نیز در راه انتقال به زمین یا فریز شده و یا در مخزن گاز هلیوم انبار شدند و از آن زمان تاکنون دست نخورده باقی مانده‌اند.
بهترین این نمونه‌ها طی سال آینده میلادی در اختیار دانشمندان قرار خواهند گرفت.

متصدیان مرکز فضایی جانسون در تلاشند تا بهترین راه ممکن برای خارج کردن این نمونه‌ها را از تیوب‌ها و دیگر محفظه‌های نگهداری پیدا کنند بدون اینکه چیزی آلوده شده یا آسیب ببیند.
انبار غنایم قمری به دست آمده از مأموریت‌های آپولو، بیش از ۱۰۰ هزار نمونه است. برخی از دو هزار و ۲۰۰ نمونه اصلی برای این مطالعات به قطعات کوچک‌تر تبدیل شده‌اند