رئیس صندوق توسعه ملی گفت: ۶۰ هزار میلیارد تومان از سال ۹۴ تاکنون از سوی این صندوق به صورت ریالی در اختیار طرح‌های کشاورزی، صنعت و معدن، دانش بنیان و تولیدی کشور قرار گرفته است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، مرتضی شهید زاده روز چهارشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی البرز افزود: این صندوق بر اساس نامه و نظر مقام معظم رهبری و با هدف تبدیل بخشی از منابع به ثروت‌های ماندگار، حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و حمایت از طرح‌هایی که بتوانند در توسعه فزاینده کشور سهیم باشند، ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: بر مبنای قانون مصوب سال ۹۴ و طی بررسی مجلس این امکان وجود داد که برخی از بنگاه‌ها نتوانند از منابع ارزی استفاه کنند، به همین منظور طبق اساسنامه صندوق و نظام بانکی، بانک‌های عامل باید نسبت به بررسی این طرح‌ها اقدام کنند.
شهید زاده گفت: پس از بررسی این طرح‌ها و تائید آنها از سوی بانک‌ها، منابع اعتباری در اختیار بانک‌ها قرار داده می‌شود تا از طریق آنها به پروژه‌ها پرداخت شود.
وی ادامه داد: در شرایطی که امروز کشور با مسائلی از جمله تحریم مواجه است، بخش خصوصی باید بتواند با بالندگی رو به جلو حرکت کند و در واقع چالش‌های این بخش باید کمتر شود.
رئیس صندوق توسعه ملی اظهار داشت: مشکلی با بخش خصوصی نداریم، پشت آنها با تأمین مالی ایستاده ایم.
شهید زاده با بیان اینکه با توجه‌ای که ریاست جمهوری برای توسعه ناوگان خودرو سازی دارد سال گذشته یک میلیارد دلار مصوب از هیأت امنا صندوق به این امر اختصاص یافت خاطر نشان کرد: همچنین با هدف توسعه بخش گردشگری، موافقت نامه‌هایی با سازمان گردشگری برای احداث و تجهیز هتل‌ها منعقد شده است.
شهید زاده گفت: چهار هزار میلیارد تومان طی ۲ سال گذشته در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته که در برخی استان‌ها اقدامات خوبی از محل این اعتبارات انجام شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از عملکرد استاندار البرز اظهار داشت: از زمانی که به این استان آمده اند از خدمات رسانی به مردم و بخش خصوصی چیزی کم نگذاشته اند و ما نیز باید به ایشان برای توسعه هر چه بیشتر البرز کمک کنیم.
رئیس صندوق توسعه ملی با اشاره به ظرفیت‌های البرز افزود: این استان از مشخصه‌های زیادی برخوردار است که کمتر کسی به آن پرداخته، با وجود مراکز بزرگ تحقیقاتی در این استان، پس از تهران البرز می‌تواند مرکز محصولات دانش بنیان باشد و اگر این استن نتواند در این مساله پیشتاز باشد، هیچ استانی نمی‌تواند.