دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: ماری جوانا و گل دو ماده مخدری هستند که در بین جوانان و نوجوانان این استان به دلیل باورهای غلط بیشترین تقاضا را دارند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا ارسطو ترکمان منش روز چهارشنبه به مناسبت پنجم تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران افزود: باورهای غلطی وجود دارد که مواد یاد شده به دلیل ریشه گیاهی بدون خطر و اعتیادآور نیستند ومانند بوته و شاخه گل نشاط آور و شادابی به دنبال دارند.
وی بیان کرد: این درحالی است که بررسی ها نشان می دهد ضرر این مواد اعتیاد آور ۴۰۰ برابر حشیش است.
ترکمان منش گفت: با توجه به اینکه ماده گل از سال گذشته وارد استان بوشهر شده جامعه هدف و خانواده ها باید آگاهی های لازم در خصوص این ماده مخدر را داشته باشند.
وی بیان کرد: در زمان حاضر ۹۸.۵ درصد افراد استان سالم و عاری از مصرف مواد مخدر هستند که این مطلب وظیفه همه دستگاه های اجرایی را سنگین می کند و می طلبد با همکاری همدیگر و اجرای برنامه های پیشگیرانه آحاد جامعه و به خصوص افرادی که در معرض آسیب قرار دارند را از خطر مواد مخدر حفظ کنیم.
ترکمان منش گفت: میزان کشفیات مواد مخدر در سال گذشته در استان بوشهر ۲۱ تن و ۶۵۰ کیلوگرم است که با همت نیروی انتظامی، دریابانی، نیروی دریایی سپاه و سپاه امام صادق (ع) و اداره کل اطلاعات استان کشف شده است.
وی بیان کرد: دراین ارتباط ۵۲ باند کلان مواد مخدر در استان منهدم شده است و ۶۵ درصد این کشفیات در حوزه آبی و مسیر دریایی بوده که به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس و استانهای عمق کشور بارگیری شده بودند.
ترکمان منش گفت: در گذشته محموله های مواد مخدر در استان در وزن های کمتری جابه جا می شد اما امروز به دلیل تغییر مسیر ترانزیت مواد مخدر از خشکی به دریا وزن محموله ها تغییر کرده به نحوی که بیشتر محموله های کشف شده در استان کمتر ۲۰۰ کیلو گرم نیستند.
وی بیان کرد: در سه ماه نخست امسال چهار هزار و ۳۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف و۱۰ باند مواد مخدر در این مدت منهدم شده است.
ترکمان منش گفت: در این مدت ۶۴۶ نفر مرتبط با مواد مخدر دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.
وی بیان کرد: ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار عدد قرص روان گردان از کشورهای عربی در قالب پوشش محموله کالا وارد استان شد و اداره کل بنادر و دریانوردی استان آنها را شناسایی و توقیف کرد.
ترکمان منش گفت: این محموله ها بیشتر در فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان وارد می شود و تنها برای مصرف استان بوشهر نیست چون استان به این میزان ظرفیت ندارد.
وی گفت: باتوجه به باورهای غلطی که در سطح جامعه ایجاد شده قرص های روان گردان می توانند در درک مفاهیم، درک مطلب و شب بیداری موثر باشد که همزمان با آغاز امتحانات بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و مقصد آنها اماکن مجردی مانند خوابگاه ها دانشجویی، خوابگاههای کارگری و اماکن شبانه روزی و مدارس هستند.