رییس دوره ای اتحادیه مجمع مجالس آسیایی گفت: با توجه به پیامدهای منفی تحولات کنونی در منطقه و جهان انتظار می رود در نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی، گام های جدی درباره بحث مهاجرت، آوارگان و تقویت بنیان های اجتماعی برداشته شود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا آسمان اردوغان روز چهارشنبه در آئین آغاز به کار نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی در هتل کوثر اصفهان افزود: در منطقه تا حدودی از صلح و ثبات فاصله داریم به همین دلیل لازم است در سوریه، فلسطین و یمن اقدامات سازنده‌ای در کنار هم داشته باشیم تا بر آسیب‌ها و آلام مردم غلبه کنیم.
وی ادامه داد: فعالیت نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی در این زمینه حائز اهمیت است.
اردوغان با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه بر اساس مداخله نکردن در امور داخلی و احترام به حس همجواری است، اظهار داشت: ما ازجهات مختلف مانند مسائل اقتصادی به هم وابسته هستیم و می‌توانیم در چارچوب هدفمند به اهداف خود برسیم.
وی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۵ میلادی نشست‌های گوناگون درباره مسائل اقتصادی برگزار شده است، اضافه کرد: سال ۲۰۱۹ نیز این نشست‌ها برگزار می‌شود و گفتگوهای سازنده‌ای در ایران برای ثبات منطقه‌ای داشته‌ایم.
اردوغان با بیان اینکه روابط ما به عنوان دارایی و ارزش ذینفع برای ۲ کشور و منطقه است، گفت: تحولات منطقه‌ای بر مردم این منطقه و سایر نقاط دنیا تأثیر دارد.
وی با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک هسته‌ای (برجام) نیز تصریح کرد: رویکردهای جدید به این برنامه هسته‌ای باعث تغییراتی در منطقه شده است اما ترکیه همچنان به آن پایبند است.
اردوغان با بیان اینکه مجلس‌ها، منتخب مردم هستند، اضافه کرد: مجلس ترکیه تلاش کرده است تا با ارتباط با همتایان خود در دنیا بتواند یک اتحادیه کارآمد در منطقه داشته باشد تا اقدامات اعتماد ساز و تبادلات مثمر ثمر با هدف حل چالش‌های پیش رو را در دستور کار قرار دهد.
وی با بیان اینکه ترکیه از کشورهای پیشرو در مجمع مجالس آسیایی است، ادامه داد: اتخاذ ساز و کارهای کارآمد برای پیشبرد اهداف این مجمع ضروری است.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی نیز گفت: ایران از اعضای فعال و متعهد این مجمع است و دبیرخانه آن برای میزبانی ایران و اصفهان جهت نشست کمیته سیاسی موافقت کرد.
محمد رضا مجیدی افزود: ما همه دیدگاه‌های مشترک داریم که از زمان برگزاری نخستین نشست کمیته در سال ۲۰۰۶ همواره تلاش کردیم تا چالش‌های سیاسی را مطرح کنیم و به آن پاسخ دهیم.
وی اظهار داشت: در این نشست‌ها، اعضای مجمع مجالس آسیایی نگرانی و دغدغه‌های خود را درباره یک جانبه گرایی برخی کشورها در روابط بین الملل، عنوان کرده‌اند و اقدامات قهرآمیز اقتصادی را مردود شمردند.
مجیدی اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این نشست‌ها و همفکری اعضای آن این دغدغه‌ها برطرف شود.

رئیس گروه مجمع مجالس آسیایی در مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین گفت: این نشست فرصتی برای عینیت بخشیدن به اثر مجمع مجالس آسیایی در امور سیاسی این قاره است.
سیده فاطمه ذوالقدر با اشاره به تغییر و تحولات اخیر در مناطق مختلف آسیا افزود: این موضوع نیازمند محیط سیاستگذاری و قوانین حمایتی است تا دولت‌ها در جهت حل چالش‌ها با تعاملات سازنده نقش مهمی در امنیت و توسعه داشته باشند.
وی تاکید کرد: مشارکت، پشتیبانی و راهنمایی مهمانان این نشست و تقویت گفتگوها در این برنامه به همگرایی ارزش‌ها و اهداف مشترک کمک می‌کند.
نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی روز چهارشنبه با حضور نمایندگانی از حدود ۲۰ کشور در هتل کوثر اصفهان آغاز شد.
مجمع مجالس آسیایی به عنوان بزرگ‌ترین مجمع بعد از IPU که بین المجالس جهانی است، در سطح منطقه‌ای و قاره‌ای است که ۵۶ پارلمان را پوشش می‌دهد و از میان آنها ۴۲ کشور به صورت عضو دائم و ۱۴ کشور عضو ناظر هستند.