معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: محصولات کشاورزی این استان پاک و سالم تولید می شوند اما بدون برند و با ارزش اقتصادی پایین به فروش می رسند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، جواد تشکری روز چهارشنبه در نشست تخصصی بانوان دهیار استان خراسان شمالی اظهار داشت: در محصولات کشاورزی این استان مصرف سموم شیمیایی حداقل است و حتی در برخی از زمین‌های زراعی دیم هیچ نوع سمی استفاده نمی‌شود اما با قیمت پایین به فروش می رسند.
وی با بیان اینکه محصولات پاک، سالم و ارگانیک حتی تا سه برابر قیمت در بازار های خاص خود به فروش می‌رسد افزود: دهیاران باید محصولات پاک و سالم حوزه خود را شناسایی و برای کددار کردن آن تلاش کنند که این امر به اقتصاد خانوارها کمک بزرگی خواهد کرد.
تشکری افزود: در عرصه‌های کشاورزی این استان به ازای هر یک هکتار ۲۶۰ گرم انواع سموم کشاورزی مصرف می‌شود این در حالی است که در کشور این میزان ۵۰۰ گرم است.
وی با بیان اینکه میانگین مصرف سموم شیمیایی در دنیا یکهزار گرم است اظهار داشت: با وجود اینکه محصولات سالمی در استان تولید می‌کنیم اما هیچ برنامه‌ای در زمینه برندسازی انجام نشده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: دهیاران واحدهای کشاورزی که محصولات سالم و با کم‌ترین سموم را تولید می‌کنند شناسایی و به هم متصل کنند تا با تشکیل یک گروه برای برند سازی و کد گواهی اقدام کنند.
وی افزود: در صورت کد گواهی ارگانیک محصولات آنان با برند مخصوص به فروش می‌رسد.
۴۵ درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ۴۵ درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی است گفت: ۲۰ درصد تولید ناخالص استان از این حوزه به دست می‌آید که قابل توسه است.
وجود واحدهای کلینیک گیاه پزشکی در استان خالی است
وی با بیان اینکه وجود واحدهای کلینیک گیاه پزشکی در استان خالی است افزود: این در حالی است که نیروی متخصص در این حوزه نیز داریم اما تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.
تشکری بر تولید گیاهان دارویی به ویژه زعفران در عرصه‌های این استان تاکید کرد و افزود: از بانوان می‌خواهیم که در حوزه داشت و برداشت مسائل بهداشتی را رعایت کنند و پس از خشک کردن بسته بندی نیز داشته باشند که این امر بسیار کمک کننده در اقتصاد خانوار است.
وی افزود: در سه هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های کشاورزی این استان زعفران کشت شده است که افزون بر ۱۷ تن گل زعفران تولید خواهد شد که بیشتر آن نیز صادراتی است و از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است.
وی بر کشت زیره سبز در اراضی این استان تاکید کرد و گفت: این محصول هم اکنون در شهرستان اسفراین تولید می‌شود که بسیار کم آب طلب است و قابلیت کشت در کل استان را دارد و از نظر اقتصادی نیز مناسب است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی گفت: ۴۵ درصد جمعیت این استان در روستا ساکن و مشغول به کار هستند.
ملیحه یغمایی با بیان اینکه در این استان ۹۰ دهیار بانو مشغول به فعالیت هستند افزود: بخش زیادی از اشتغال در روستاها توسط بانوان استان انجام می‌شود که نقش زیادی در توسعه استان نیز دارند.
وی بر توسعه مشاغل خرد در روستاها تاکید کرد و اظهار داشت: در این بخش در این سال‌ها اقداماتی انجام شده است که از دهیاران می‌خواهیم این امر را بیشتر پیگیری کنند تا بانوان با دریافت تسهیلات به کسب و کار خود رونق دهند.
خراسان شمالی با جمعیت ۸۶۳ هزار نفری ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که در این بخش افزون بر ۸۲ هزار بهره بردار مشغول به کشاورزی هستند.