نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و پارلمان جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع مشترک و بلند مدت در حوزه های مختلف و تحقق امنیت و صلح عادلانه در آسیا آماده همکاری با تمام کشورهاست.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا مسعود پزشکیان روز چهارشنبه در نشست افتتاحیه کمیته دائمی امور سیاسی مجمع مجالس آسیایی ( APA) در اصفهان افزود : باتوجه به تغییر و تحولات، نقش آفرینی پارلمان‌های آسیایی به عنوان تبلور صدای مردم آسیا از طریق تعاملات بین پارلمانی کشورهای عضو در چارچوب مجمع مجالس آسیایی بطورقوی پیگیری می‌شود.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران، مشارکت و ارتباط عمیق و طولانی با این اتحادیه داشته و در جهت اعتلای آن از هیچ کوششی دریغ نکرده است و در آینده نیز حمایت خود را از این مجمع ادامه خواهد داد.
پزشکیان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به آینده مجمع مجالس آسیایی( APA) خوشبین است و توصیه می‌کنیم که این مجمع را با نیروی فکر و عزم و اراده خود و دولتها، به گونه‌ای پیش ببریم که شایسته ملت‌های خودمان در قاره پهناور و مهم آسیا باشد.
وی اضافه کرد:تقویت( APA ) و پیشبرد روند تشکیل پارلمان آسیایی در چارچوب آن، ارج نهادن به تلاش و کمک‌های مجالس عضو و تلاش‌های مستمر دبیرخانه و تجارب آن در دوره حیات این مجمع و ترسیم یک نقشه راه مشخص و واقع بینانه و پرهیز از هرگونه اقدام شتابزده، غیر علمی و غیر اصولی منطقی و سریع‌ترین راه ممکن برای دستیابی به اهداف مد نظر این مجمع است.
پزشکیان تصریح کرد: بررسی و مطالعه دقیق، همکاری و تعامل سازنده میان اعضا کلید رفع مشکلات و برآورده کردن انتظارات مجمع مجالس آسیایی است.
وی خاطرنشان کرد: معتقدم این اقدام مسیری مناسب برای شکل گیری پارلمان آسیایی ایجاد می‌کند و نقطه آرمانی و یک هدف ایده آل است و در دستور کار این نشست قرار دارد.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط خاص حاکم بر آسیا، مفهوم سازی و نهادینه شدن پارلمان آسیا به عنوان گسترده‌ترین پارلمان منطقه‌ای در جهان، یک پروسه طولانی مدت و پیچیده است و چالش‌های زیادی برای رسیدن به این امر مهم باید رفع شود.
پزشکیان افزود: یکی از موانع و چالش‌های عمده در گسترش و ارتقا همکاری‌ها در حوزه‌های بین المللی، یکجانبه گرایی و اقدامات قهری یکجانبه برخی از دولت‌های خاص، اتخاذ سیاست‌های تحریمی ظالمانه و پرورش حمایت مخفی و علنی برخی قدرت‌ها از تروریسم و بهره برداری از آن برای بی ثبات کردن کشورها و مناطقی است که اهمیت اساسی دارند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تعرض پهباد جاسوسی دولت آمریکا به حریم هوایی کشورمان نمونه اخیر آن بود که البته با واکنش متناسب جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.
وی افزود: به باور ما، این نوع چالش‌ها از طریق تشریک مساعی و توسل به چند جانبه گرایی قابل حل و فصل هستند و بایستی این رویکرد در دستور کار پارلمان‌های کشورهای عضو قرار گیرد.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امید است هدایت اقدامات سیاسی دولت‌های آسیایی در مسیر تقویت همکاری‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و ایجاد ظرفیت لازم برای نهادینه شدن حاکمیت قانون و مقابله با اقدامات قهری یکجانبه و سیاست‌های ضد بشری باشد که حیات و توسعه ملت‌های آسیایی را مورد تهدید قرار می‌دهد.
وی اضافه کرد: برای اینکه مجمع مجالس آسیایی در ایجاد ظرفیت پارلمان‌های ملی نقش فعالی را ایفا کند بایستی همکاری‌ها، سمت و سوی هدفمند پیدا کرده و پیشرفت‌هایی در برخی از مسائل انجام شود.
پزشکیان گفت: بعد از بیش از یک دهه فعالیت APA، زمان آن فرا رسیده است که از دبیر کل آن بخواهیم با بررسی موضوعات و مسائل مطرح شده در قطعنامه‌های کمیته مختلف، موضوعاتی که قابلیت اجرایی – هرچند محدود دارند را احصا و از پارلمان‌های عضو بخواهند گزارشی از نحوه اجرای موضوعات به جلسه بعدی کمیته‌ها ارائه کنند.
وی اظهار داشت: این گام رو به جلو برای تصمیم گیری و اراده جمعی این مجمع و قانونگذاری مشترک باز می‌کند؛ شروع به قانونگذاری مشترک حتی در موضوعاتی که وفاق و همفکری زیادی حول آن مسائل وجود دارد می‌تواند نقطه شروع خوبی برای تقویت همکاری بین پارلمان‌های عضو باشد.
پزشکیان افزود: قاره آسیا با وجود چالش‌های موجود، روند رو به رشد و بازگشت شایسته در راستای ایفای نقش سرنوشت ساز خود در نظام بین المللی را آغاز کرده به دلیل برخورداری از قالب مؤلفه‌های قدرت، برای نقش آفرینی و تأثیرگذاری بیشتر نیازمند تمهید مقدمات و ایجاد زیرساخت‌هایی است تا اهداف دسته‌جمعی کشورهای آسیایی برآورده شود.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ائتلاف‌های چندگانه و نهادهای منطقه‌ای و تقویت آنها با تکیه بر گفتمان چند جانبه گرایی که امروزه به شدت از سوی اقدامات برخی کشور تهدید می‌شود چارچوب و فضای مناسبی برای نقش‌آفرینی بیشتر در عرصه‌های مختلف ایجاد می‌کند که یکی از مصادیق برجسته آن شکل گیری جامعه پارلمانی، همچون مجمع مجالس آسیایی است.
پزشکیان خاطرنشان کرد: با وجود برخی محدودیت‌ها برای پارلمان‌ها و مجامع پارلمانی به دلیل شرایط و مقتضیات خاص آنها هر روز به نقش پارلمان‌ها و طراحان دیپلماسی پارلمانی در مسائل مختلف بین المللیافزوده می‌شود.
به گفته نایب رئیس مجلس، پیچیدگی و درهم تنیدگی مسائل داخلی کشورها با مسائل خارجی و بینالمللی و نیز تغییر و تحولات در روند بین‌الملل به اهمیت پارلمان‌ها در امور بین المللی و نقش آنها در تصمیم گیری و تصمیم‌سازی در حوزه سیاسی افزوده می‌شود و علاوه بر این روند رو به رشدی را در دیپلماسی پارلمانی و نقش مؤثر آن در امور مختلف به ویژه امور سیاسی شاهد هستیم.
پزشکیان اظهار داشت: نقش آفرین پارلمان‌های آسیایی به عنوان تبلوری از صدای مردم آسیا از طریق تعاملات بین پارلمانی کشورهای عضو در چارچوب مجمع مجالس آسیایی بطور قوی پیگیری شود تا گام‌های بیشتر و بهتری برداشته شود تا شرایط مناسبی برای همکاری با دیگر کشورها شکل گیرد.
وی ابراز امیدواری کرد: این نشست گام مؤثری در راستای تقویت همکاری و همدلی میان پارلمان‌های عضو مجمع مجالس آسیایی در امور سیاسی باشد و زمینه‌ای هدفمند برای ایجاد و تقویت همکاری‌های در قاره پهناور و رو به رشد آسیا برای مقابله با چالش‌ها و دستیابی به صلح و امنیت پایدار و همه جانبه ایجاد کند.
کمیته سیاسی بین المجالس آسیا از مهم‌ترین کمیته‌های مجمع است و قطعنامه‌های مختلفی را درباره مسائل آسیا از جمله تقویت صلح، حکمرانی خوب، شیوه‌های پارلمانی مؤثر و ایجاد رفاه از طریق دوستی و همکاری در این نشست در دستور کار قرار دارد.
اتحادیه بین‌المجالس (IPU) یک مؤسسه بین پارلمانی است در سال ۱۸۸۹ توسط فردریک پسی فرانسوی ورندال کرمر انگلیسی تأسیس شد.
مجالس ملی ۱۷۸ کشور عضو این اتحادیه و ۱۲ مجمع پارلمانی منطقه‌ای نیز اعضای وابسته هستند. این نهاد یک عضو ناظر ثابت در مجمع عمومی سازمان ملل دارا است.