نشریه ” تایمز او ایندیا” امروز (پنجشنبه) نوشت: داده های منتشر شده نشان می دهد که هند در دوره نوامبر ۲۰۱۸ تا ماه مه ۲۰۱۹ به صورت روزانه ۱۸۴ هزار بشکه از آمریکا نفت خام خریداری کرده که این حجم واردات در مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ هزار بشکه نفت خام در روز بوده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، روز گذشته پامپئو با “اس جیشانکار” وزیر امور خارجه هند در دهلی نو دیدار کرد. در این دیدار طرف هندی در مورد امنیت انرژی هند با توجه به تحریم های آمریکا علیه ایران و همچنین تنش ها در خلیج فارس با پامپئو گفت و گو کرد.

اس جیشانکار در یک جلسه مطبوعاتی گفت: ما دارای یک نظر خاص در مورد ایران هستیم؛ این نظر بر اساس موقعیت جغرافیایی هند می باشد؛ وزیر امور خارجه آمریکا نگرانی های این کشور در خصوص ایران را با من مطرح کرد.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران یا برجام در ماه مه، واشنگتن به سایر کشورها فشار وارد کرده تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند.

ایران پس از عربستان سعودی و عراق سومین کشور بزرگ صادر کننده نفت به هند است. هند از مارس سال گذشته، حدود ۲۲.۶ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است. سال گذشته این واردات ۲۷.۲ میلیون تن نفت خام بود. در طول سال مالی ۲۰۱۶-۱۷ خرید نفت ایران توسط هند ۱۱ میلیون تن افزایش داشته است.

هند علاقه مند به کاهش تنش ها میان ایران و آمریکا است و پیش از این اعلام کرده بود که واردات نفت از ایران بر اساس منافع انرژی هند انجام خواهد شد.

هند همچنین با تهران در ارتباط بوده و از هر دو کشور ایران و آمریکا درخواست کرده تا خویشن داری خود را حفظ کند.

هند بسیار نگران افزایش تنش ها در منطقه خاورمیانه است. تعداد زیادی از شهروندان هندی در کشورهای حاشیه خلیج فارس زندگی می کنند و همچنین این کشور دارای منافع اقتصادی بزرگ در این منطقه است، بنابراین حفظ صلح در خاورمیانه در استای منافع دهلی نو می باشد.