رئیس انجمن سینماداران با اشاره به وضعیت فروش فیلم‌ها در شهرستان‌ها گفت: وضعیت فروش فیلم‌ها در شهرستان‌ها بد نیست البته بعضی فیلم‌ها فروش خوبی دارند و برخی دیگر فروش خوبی ندارند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، محمدقاصد اشرفی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی سینماها در شهرستان‌ها گرفتن حواله اکران فیلم‌ها از پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان است و بعد از دیجیتال شدن سیستم پخش در سالن‌های سینما این مساله بدتر شده و تهیه فیلم برای صاحبان سالن‌های سینما در شهرستان‌ها بسیار مشکل‌تر از قبل شده است.

وی ادامه داد: زمانی که یک فیلم پروانه نمایش می‌گیرد وزارت ارشاد برای هر فیلم تعداد محدودی حواله اکران و نمایش صادر می‌کند و پخش‌کننده می‌تواند انتخاب کند که فیلمش در چه سینماهایی اکران شود و بیشتر پخش‌کنندگان تمایل دارند که آثارشان در همه سینماهای تهران به نمایش دربیاید تا شهرستان‌ها.

اشرفی افزود: به صورت مرتب از طریق تماس‌های تلفنی که روسای سینماها از شهرستان‌ها با ما دارند به این مساله معترض هستند و دائم تقاضا دارند تا فیلم‌های روز برای نمایش به شهرستان‌ها ارسال شود و ما نیز با پخش‌کنندگان دائم در حال چانه‌زنی برای نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه حتی وزارت ارشاد نیز طی مکاتباتی با پخش‌کنندگان از آنها خواسته بود که به سینماهای شهرستان توجه بیشتری کنند، گفت: بعد از اتفاقاتی که برای فیلم ما همه باهم هستیم در کرمان، شبی که ماه کامل شد در سیستان و بلوچستان و دختر شیطان در قم به وجود آمد، تاثیر مستقیمی بر تمایل پخش‌کنندگان برای نمایش فیلم‌شان در شهرستان‌ها گذاشته است و علاقه آنها به نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها بسیار کمتر از قبل شده است.

وی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد باید با مذاکره با مقامات بالادستی این مشکلات را حل کند، گفت: وقتی فیلمی در یک شهر و یا دو شهر امکان نمایش پیدا نمی‌کند به صورت غیرمستقیم در نمایش آن در سایر شهرستان‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و مسئولان آن شهرستان‌ها با حساسیت بیشتری نمایش فیلم‌ها را پیگیری می‌کنند و به ضرر سینما می‌شود.

وی ادامه داد: سینماهای شهرستان‌ها به دلایل مختلف همچون تک سالنه بودن و قدرت اقتصادی مردم تمایل دارند تا فیلم‌های پرفروش و پرمخاطب را اکران کنند و تمایلی به اکران فیلم های کم‌فروش ندارند اما صاحبان فیلم‌های پرفروش نیز می‌خواهند از حواله خود ابتدا برای سینماهای تهران استفاده کنند و در صورت مازاد بودن آن را به شهرستان بدهند.

اشرفی همچنین با اشاره به اجرای طرح‌های فرهنگی از طرف صنوف مختلف در سینماهای شهرستان‌ها گفت: یکی از طرح‌هایی که اخیرا توسط کانون کارگردانان سینما در سینمای شهرستان‌ها اجرا شد نمایش فیلمی به یادبود عباس کیارستمی همزمان با سالروز تولدش در همه سینماهای شهرستان‌ها بود که سینماداران مخاطبان از این مساله استقبال کردند و امیدواریم این حرکت ادامه داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به فروش خوب فیلم‌های تابستانی گفت: یکی از نگرانی‌های ما این است که در نیمه دوم سال و در پاییز و زمستان فیلم خوبی که بتواند فروش‌های نیمه اول سال را تکرار کند، وجود ندارد و باید برای این مساله راهکاری اندیشید.