این هفته در میان تازه‌های کتاب، نمایشنامه‌ها، بهترین کتاب‌هایی بودند که می‌توانستند آخر هفته اهالی کتاب را زیبا کنند. به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا برای خواندن این کتاب‌ها شاید کمی تاریخ، اسطوره و اندوه در ذهن‌تان جای بگیرد اما ارزشش را دارد.
تاریخ و فرشته‌هایش
فرشته تاریخ نمایشنامه‌ای از محمد رضایی‌راد و روایتی از آخرین شب زندگی زندگی والتر بنیامین، فیلسوف آلمانی را بازگو می‌کند.
بنیامین یکی از تاثیزگذارترین نظریه‌پردازان دوره مهاجرت از آلمان است، به ویژه نسب یهودی او در دوره نازیسم، موجب شد اندیشه ای در ذهنش شکل بگیرد که بر همه زوایای زیست فرهنگی، سیاسی و حتی فلسفی مردم آلمان اثرگذار بود. بنیامین پس از ترک آلمان، مدتی در فرانسه می‌ماند، سپس به اسپانیا فرار می‌کند اما در این کشور دستگیر و به گشتاپو تحویل می‌شود، او همان شب با قرص‌های مرفین خودکشی می‌کند.
نمایشنامه فرشته تاریخ، از اتفاقاتی سخن می‌گوید که منجر به مرگ چنین اندیشمندی می‌شود، فاشیسم، نازیسم و همه اتفاقات آلمان در سال های جنگ جهانی…
محمد رضایی راد متولد سال ۱۳۴۵، فیلمنامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و نویسنده ایرانی است که جوایز بسیاری برای آثارش دریافت کرده است، او نویسنده صاحب سبک و کارگردانی خلاق به شمار می‌آید که در فرشته تاریخ هم، روش تازه ای برای نوشتن برگزیده است.
تیرماه امسال گروه تئاتر خانه، فرشته تاریخ را به سرپرستی و کارگردانی محمد رضایی‌راد روی صحنه می‌برد.
فرشته تاریخ، در ۱۰۷ صفحه توسط نشر بیدگل به بازار کتاب عرضه شده است.
عروسی به رنگ مرگ

قطب‌الدین صادقی، نویسنده و کارگردان و مدرس هنر در دانشگاه است، او در سال‌های اخیر نمایش‌های بسیاری را روی صحنه برده و آثار بسیاری را هم منتشر کرده اما این روزها کار تازه ای از او وارد بازار کتاب شده که خواندنش می‌تواند برای اهالی کتاب جذاب باشد.

عروسی داریم و عروسی، چهار نمایش‌نامه در چهار گونه متفاوت ست که از تاریخ و فرهنگ ایران تاثیر گرفته است، شاید بتوان آن را الهام گرفته از شاهنامه فردوسی دانست که وقایعی از اسطوره، حماسه، تاریخ و وقایع دوران معاصر را به رشته تحریر درآورده است.

تنهایی و مرگ انسان‌های بزرگ، پیرنگ اصلی هر سه قصه به حساب می‌آید و در نهایت هم تکرارپذیر بودن تاریخ را بازنمایی می‌کند. عروسی داریم و عروسی، تازیانه بهرام، آخرین رویای رستم و مروارید، عنوان چهار نمایشنامه ای است که در این کتاب جای گرفته اند.

عروسی داریم و عروسی، مجموعه از چهار نمایش‌نامه قطب الدین صادقی است که نشر قطره در ۱۸۴ صفحه، منتشر کرده است.

تمشک‌ها، پیامی دارند

زبان تمشک‌های وحشی، نمایشنامه‌ای از نغمه ثمینی است که با موضوع طلاق نوشته شده است، او در این کتاب دغدغه‌های انسانی خودش را در ترکیبی از درام، افسانه، اسطوره و حتی تاریخ ترکیب می‌کند تا به یک سوال پاسخ بدهد، آیا ما تنهاییم؟

این نمایشنامه قصه ای از زن و شوهری را روایت می کند که برای گرفتن مدارک و شروع روند جدایی شان در راه شمال هستند، در طول مسیر آن‌ها در سال‌های زندگی‌شان رفت و برگشتی دارند که دلایل این طلاق را متوجه شوند. راوی قصه، پسربچه‌ای است که مخاطب با او آشنا نیست اما تلاش می کند زن و شوهر به هیچ وجه در جاده نمانند و شب را در هتل بابل نگذرانند.

زبان تمشک‌های وحشی، نوشته نغمه ثمینی است که نشر نی آن را در قطع جیبی در ۸۷ صفحه منتشر کرده است.