محققان انگلیسی موفق به توسعه یک آزمایش ادرار ساده شده‌اند که قادر به پیش‌بینی و تشخیص نوع تهاجمی سرطان پروستات است.
به گزارش پایگاه خبری یونایتدپرس، معمولاً در مورد مبتلایان به سرطان پروستات دو گزینه وجود دارد؛ گاهی سرطان تهاجمی نیست و حتی نیاز به درمان ندارد و گاهی بسیار تهاجمی است و باید به محض تشخیص، درمان جدی آغاز شود، معمولاً تشخیص نوع سرطان ساده نیست و در صورت درمان غیر ضروری، بیمار دچار عوارض جانبی بسیار شدیدی می‌شود.
محققان انگلیسی برای حل این مشکل موفق به توسعه یک آزمایش ادرار شده‌اند که به سادگی تهاجمی بودن سرطان را تشخیص می‌دهد، این روش غیر تهاجمی بسیار دقیق‌تر و سریعتر از روش‌های موجود است و PUR نام دارد و مبنای تشخیص بیماری در آن نشانگرهای زیستی موجود در نمونه ادرار است.
در حال حاضر برای تشخیص سرطان پروستات از تست دیجیتال رکتوم، آزمایش خون، MRI، نمونه‌برداری و آنتی ژن ویژه پروستات، PSA، استفاده می‌شود. ولی به دلیل اینکه رشد سرطان بسیار آهسته است، این روش‌ها گاهی موثر نیستند. به عنوان مثال آزمون PSA گاهی در تشخیص موارد تهاجمی ناتوان است.
به گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است. گرچه میانگین سنی ابتلا بیش از ۶۰ سال است؛ ولی بروز آن در سنین قبل از ۴۰ سالگی نیز دیده شده است؛ بنابراین پزشکان معتقدند که مردان بالای ۴۰ سال باید سالی دوبار تحت غربالگری سرطان قرار گیرند.
نتایج این مطالعه در نشریه BJU International چاپ شده است.