معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: ۸۷ درصد از جمعیت جامعه هدف در استان زنجان در طرح ملی کنترل فشارخون غربالگری شده‌اند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از مهر ، محمدرضا صائینی ظهر پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل دانشگاه علوم پزشکی، با بیان اینکه بیش از ۱۵ درصد از افراد مبتلابه بیماری پرفشاری در استان زنجان شناسایی‌شده است، ادامه داد: بالا بودن مصرف نمک به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در بروز بیماری فشارخون در استان زنجان است.

صائینی متذکر شد: تحرک از دیگر عوامل مؤثر بر سلامت افراد است و باید تحرک بندی و ورزش تقویت شود و آموزش و آگاه‌سازی از اهداف اجرای طرح ملی کنترل فشارخون است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بابیان اینکه با اصل استعمال دخانیات مشکل‌داریم، افزود: در کشورهای صنعتی مصرف دخانیات کاهش‌یافته درحالی‌که میزان مصرف در کشور ایران رو به افزایش است.

صائینی بابیان اینکه در حال حاضر با روند رو به رشد در زمینه مصرف قلیان توسط خانم‌ها روبه‌رو هستیم، گفت: روند رو به رشد مصرف قلیان در بین خانم‌ها موجب نگرانی است و در حال حاضر به‌صورت میانگین بانوان زنجانی قلیان زیاد مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است، گفت: برخورد قهری و جمع‌آوری قلیان مشکلی را حال نمی‌کند بلکه باعث زیرزمینی شدن مصرف قلیان می‌شود لذا رفع چالش‌ها در این حوزه نیازمند فرهنگ‌سازی است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تأکید کرد: ممنوعیت عرضه مواد دخانی در مراکز عرضه غذا جدی است و در صورت وقوع تخلف در این مراکز برخورد انجام می‌شود.

صائینی تأکید کرد: چندین بار موضوع نحوه اعطای مجوز به مراکز عرضه قلیان در کارگروه تخصصی سلامت مطرح‌شده است ولی تاکنون نتیجه خاصی به‌دست نیامده است.