رپرست اداره کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان گفت : آب بندان ها از ظرفیت های بالقوه اما مغفول مانده در توسعه اقتصادی استان هستند که باید از این سرمایه ها بهره وری بیشتری انجام گیرد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، یونس رنجکش عصر پنجشنبه در جلسه هماهنگی و بررسی تدوین طرح الگوی بهره‌برداری از ظرفیت آب بندان های استان گیلان افزود: با توجه به اقدامات ارزشمند استانداری گیلان در تدوین شیوه نامه ساماندهی آب بندان ها و تالاب‌های استان باید بتوانیم با ارائه مدل‌های قابل اجرا از سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه حمایت شود.

وی اظهار داشت: در این شیوه نامه وظایف دستگاه‌های اجرایی با توجه به قوانین و ضوابط به خوبی مشخص شده و تمام تلاش‌ها باید به سمت ایجاد همگرایی‌های لازم بین دستگاه‌ها و متولیان و ارائه الگوهای قابل اجرا در مسیر بهره مندی از ظرفیت‌های متنوع و چندگانه آب بندان ها شود.

رنجکش یادآور شد: بخشی نگری سازمان‌های مسئول از مهمترین مشکلات و چالش‌ها در این زمینه است که برگزاری جلسات هماهنگی در راستای همسان سازی سیاست‌ها با توجه به قوانین می‌تواند در زمینه بهره وری بیشتر از این ظرفیت‌ها مؤثر باشد.

وی ادامه داد: بیش از یک هزار و ۸۰۰ قطعه به مساحت ۰ ۹ هزار هکتار آب بندان با ظرفیت تولید ۴۰۰ میلیون مترمکعب جهت استفاده نیاز ۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در گیلان وجود دارد که می‌تواند در کنار استفاده در زمینه تأمین آب کشاورزی در بخش‌های گردشگری تولید محصولات شیلاتی و تفریحات ورزشی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی افزود: باید بتوانیم با سرمایه‌گذاری صحیح ضمن رعایت قوانین حفظ و صیانت از این پهنه‌های آبی نسبت به تولید ارزش افزوده و استفاده اقتصادی‌تر از این ظرفیت‌ها از آنها بهره وری بیشتری داشت.

رنجکش هم افزایی دستگاه‌های اجرایی برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری را از مهمترین اولویت‌ها عنوان و خواستار توجه به این مهم شد.

وی اضافه کرد: در این جلسه مقرر شده کلیه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع آب بند ظرف ۱۰ روز آینده با ارائه قوانین و ضوابط مربوطه و پیشنهادات خود برای ارائه الگوها و بسته‌های حمایتی اقدام کنند.