فرماندار شهرستان طارم با اشاره به نقش مهم آمار و اطلاعات در حوزه اعتیاد گفت: پیشگیری و برنامه‌ریزی در حوزه‌مبارزه با مواد مخدر به آمار و اطلاعات دقیق و همچنین نتایج به دست آمده از پژوهش های تخصصی در این مورد نیاز دارد تا طرح‌های موثر تهیه و تدوین شوند.

ستار صفری شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان طارم اظهار داشت: پیشگیری در حوزه مواد مخدر یک موضوع تخصصی است و مولفه های زیادی در آن دخیل است و برای آنکه بتوانیم با دست پر و موثر در این حوزه وارد شویم باید تحقیقات و پژوهش های وسیعی داشته باشیم تا بتوانیم طرح های موثری برای اقدامات پیشگیرانه ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هرچقدر هم تجهیزات و امکانات برای مبارزه با مواد مخدر فراهم باشد، اما اگر این مواد به وفور و آسان در سطح جامعه عرضه شود، نمی توان در امر مقابله موفق بود.

این مسوول سهولت دسترسی به مواد مخدر را یک مشکل بزرگ عنوان کرد و افزود: اگر از دسترسی آسان نوجوانان و جوانان به مواد مخدر جلوگیری کنیم، در امر پیشگیری از اعتیاد گام بزرگی برداشته ایم.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان طارم ضمن اشاره به آمار نگران کننده در مورد افزایش گرایش نوجوانان و زنان به اعتیاد تصریح کرد: مطالعات ومشاهدات نشان می دهد که تغییرالگوی مصرف معتادان از سنتی به محرک صنعتی در بین نوجوانان و جوانان وکاهش تفاوت های جنسیتی درسوء مصرف مواد بر آمار معتادان زن درکشور افزوده است.

وی عنوان کرد: برنامه ها، اقدامات و راهکارهای توزیع مواد در بین توزیع کنندکان بسیار متنوع است و در مقابل اقدامات برای مقابله با توزیع مواد از طرق مختلف معدود می باشد و این موضوع موجب شده است تا توزیع کنندگان در دایره وسیعی اقدام به توزیع مواد مخدر کنند.

صفری گفت: یکی از اقدامات جدید و نوظهور توزیع کنندگان مواد مخدر استفاده از فضای مجازی است و ضروری است نیروی انتظامی شهرستان برای جلوگیری از این اقدام توزیع کنندگان تحقیقات لازم را انجام دهند و به صورت مستمر این حوزه را رصد نمایند.

فرماندرا طارم حضور نزدیک به ۵۰۰۰ هزار کارگر غیر بومی در فعالیت های کشاورزی طارم را نشان از ظرفیت بالای اقتصاد کشاورزی این شهرستان عنوان و خاطرنشان کرد: نگرش ها به حضور کارگران غیربومی در شهرستان نباید منفی باشد و اینکه بگوییم با حضور آنان آمار اعتیاد نیز در شهرستان بالا خواهد رفت اشتباه است.

وی اظهار داشت: البته ضروری است نظارت و کنترلها در این بخش به صورت دقیق انجام بگیرد و در صدد هستیم که با احداث خانه های کارگری و محل اسکان مناسب برای کارگران هم اقامت فصلی این قشر زحمت کش را سهولت بخشیم و هم بتوانیم به راحتی بر رفتار آنان نظارت و کنترل داشته باشیم.

مقام عالی دولت در شهرستان نظارت بر اماکن عمومی بویژه نظارت بر اماکن عرضه قلیان را از ضروریات برشمرد و افزود: با توجه به اینکه در سطح جامعه به راحتی، نوجوانان و جوانان به بهانه مصرف قلیان در واقع طعم مواد مخدر را می چشند، دامنه مصرف مواد مخدر در هر نقطه ای از کشور گسترده شده و به آسانی قابل خریداری و استعمال است و ضروری است نظارت ها در این بخش بیش از پیش باشد.

جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان طارم نیز ضمن اشاره به مقایسه کشفیات سه ماهه اول سال قبل با سه ماهه اول سال جاری اظهار داشت: در سه ماهه اول سال قبل مقدار ۵ هزار و ۷۵۰ گرم کل کشفیات طارم بوده که این میزان در سال جاری به ۳ هزار گرم کاهش یافته و این درحالی است که از این مقدار کشفیات میزان مواد مخدر صنعتی نسبت به سال قبل سیر صعودی داشته است.

اصغر یوسفی افزایش گرایش مصرف کنندگان به مواد صنعتی و گل در طارم را نگران کننده توصیف و عنوان کرد: نیروی انتظامی شهرستان با توجه به تغییر ذائقه مصرف کنندگان از مواد سنتی به سمت مواد صنعتی بررسی های لازم را انجام خواهد داد تا در مورد اعتیاد نوجوانان و جوانان به این نوع مواد راههای پیشگیری موثر را ارائه دهد.

یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: برای استفاده از تبلیغات محیطی جهت آگاه سازی مردم در مورد موضوع مواد مخدر نیازمند کمک شهرداران و دهیاران هستیم تا با نصب بنرهایی من باب این موضوع در سطح شهرها و مراکز دهستانها اقدام کنیم.

شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.