شهید حجت الاسلام سیدکاظم موسوی ششم خرداد ۱۳۱۴ در روستای حسین آباد شهرستان میامی به دنیا آمد، از ۱۳ سالگی به تحصیل علوم دینی در جوار بارگاه امام هشتم (ع) پرداخت و در سال ۱۳۳۶ به تهران رفت و در دبیرستان علوی به ادامه تحصیل پرداخت، سیدکاظم برای خدمت به فرهنگ اسلامی و فرا گرفتن علوم صرف و نحو کتاب «عربی آسان» را تألیف کرد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، شهید موسوی در محضر آیت الله العظمی میلانی (ره)،حاج میرزا محمود مدرس، حاج شیخ هاشم قزوینی و میرزا جوادآقا تهرانی مشغول فراگیری علوم اسلامی شد.
وی از طلبه‌های با استعداد و کوشایی بود که هر روز درس‌هایی را که فراگرفته بود به عربی نیز می‌نوشت و به دلیل این توانایی از سوی آیت الله میلانی برای نوشتن بیانات و درس‌های ایشان انتخاب شد.
سیدکاظم در کنار حوزه علمیه به تحصیل در دانشگاه نیز پرداخت و موفق به دریافت دانشنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات عرب شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید موسوی به عنوان نماینده امام خمینی (ره) در وزارت آموزش و پرورش منصوب شد و در زمان فعالیت شهید رجایی در این وزارت خانه مشاور وی بود، وی همزمان عضو دادگاه تجدید نظر اداری، عضو شورای انتخاب نشریه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و شورای سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس نیز بود.
با آغاز فعالیت حزب جمهوری اسلامی همکاری سیدکاظم با این حزب آغاز شد، مبارزات شهید موسوی تنها به پیروزی انقلاب اسلامی ختم نشد، او در جبهه‌های جنگ تحمیلی نیز حضور می‌یافت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، به هنگام بیان خاطره‌ای از وزارت آموزش و پرورش، از شهید موسوی هم یاد می‌کنند: «سه تن در آموزش و پرورش مشغول اداره کارها بودند؛ شهید رجایی، شهید باهنر و بعضی دیگر هم بودند؛ از جمله شهید سیدکاظم موسوی.»
شهید رجایی نیز در باره همرزم شهیدش گفت: ما سخنان امام (ره) را گوش می‌دادیم و بعد منتظر می‌ماندیم که آقای موسوی با برداشت‌های خاص خود به اداره بیاید و ضمن بازگو کردن آنها ما را به وجد بیاورد.
شهید محمدعلی رجایی هم چنین درباره روحیه کاری شهید موسوی گفت: در هر یک از استان‌ها که مشکلی داشتیم، ابتدا با ایشان مشورت می‌کردیم و خود ایشان داوطلب و در اندک مدتی جهت رفع آن اشکال عازم آن منطقه می‌شد، هر روز با یادداشت‌های حاوی مطالب لازم و پیشنهادات مؤثر به وزارت خانه می‌آمد و به ما رهنمود می‌داد.
شهید حجت الاسلام سید کاظم موسوی در وصیت نامه خود با تاکید بر نقش زنان در پیشرفت و توسعه کشور گفته است: زنان با تأمل در زندگی حضرت زهرا (س) و الگوپذیری، مقام خود را به عنوان یک بانوی مسلمان حفظ و راه سعادت را طی کنند.
کتاب مستند «روشنگر، پژوهشی در زندگی روحانی شهید حجت الاسلام سید کاظم موسوی» سال ۱۳۹۴ در میامی رونمایی شد، این کتاب در ۱۱ بخش از زمان تولد، تحصیلات، مبارزه‌ها، دست نوشته‌ها و نحوه شهادت شهید موسوی، توسط عباس خواجه شکوهی گردآوری شده است، کتاب روشنگر با حمایت ستاد کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان در ۲ هزار نسخه به چاپ رسید.
عشق به اهل بیت (ع) آن چنان روح سیدکاظم را به هم آمیخته بود که سرانجام شهادت را برای رخت بربستن از این دنیا برگزید، وی تنها شهید استان سمنان در واقعه هفتم تیر ۱۳۶۰ در فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به همراه شهید بهشتی و دیگر یاران با وفای امام (ره) به فیض شهادت نائل گشت.
مزار مطهر این شهید والامقام در بهشت زهرای تهران در قطعه شهدای هفتم تیر زیارتگاه دل‌سوختگان و عارفان است.
مردم شهرستان میامی در شرق استان سمنان ۱۴۳ شهید به انقلاب و نظام تقدیم کرده اند.