رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان گفت: با افزایش کیفیت آسفالت خیابان های شهر زنجان سالانه ۲۰۰ میلیارد ریال صرفه جویی می شود.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، حمید رضا حمیدی روز جمعه افزود: همه ساله شهرداری زنجان مبلغ هنگفتی را که حدود یک چهارم بودجه عمرانی شهرداری را به خود اخنتصاص داده، صرف ترمیم و لکه گیری و روکش و آسفالت معابر و مکان های عمومی می کند و با وجود هزینه زیاد برای این موضوع وضعیت آسفالت از کیفیت مطلوب برخوردار نبوده و موجب نارضایتی مردم شده است.

وی اظهار داشت: طبق بررسی های انجام گرفته عوامل متعددی از قبیل پایین بودن کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در کارخانه آسفالت شهردار، روز نبودن و پایین بودن کیفیت ماشین آلات کارخانه آسفالت شهرداری و عدم رعایت برخی استانداردها به هنگام تولید آسفالت موجب کاهش کیفیت آسفالت شده است.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر زنجان، نبود گواهی نامه فنی کارخانه آسفالت، نبود نظارت صحیح به هنگام آسفالت ریزی، عدم زیر سازی مناسب محل آسفالت ریزی و عدم استفاده از کاتر برای ترمیم محل خرابی از دیگر علل کاهش کیفیت آسفالت در شهر زنجان است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: برای حل این مساله راهکارهایی از قبیل تهیه پروتکل نحوه تولید، توزیع و اجرای آسفالت با بهره گیری از مطالعات علمی و اخذ نظر صاحب نظران که این پروتکل توسط معاونت عمرانی شهرداری تهیه شده که در صورت اصلاح و تکمیل می تواند اثر گذاری بهتری را داشته باشد.

وی اضافه کرد: استفاده از پیمانکاران معتبر و دارای صلاحیت و رتبه در موضوع آسفالت، عقد قرار داد با شرکت مهندسین متخصص در حوزه آسفالت برای نظارت بر فرایند تولید و اجرای آسفالت
و تضمین کیفیت آسفالت توسط مشاور و پیمانکار مجری برای بازه زمانی مشخص از دیگر راهکارهای پیشنهادی این مشکل است.

حمیدی افزود: برای امکان اجرایی کردن ضمانت کیفیت، لازم است سامانه GIS(جی آی اس) برای درج مشخصات محل آسفالت ریزی به عنوان شناسنامه محل ترمیم مثل محل دقیق با درج مختصات utm، زمان اجرا، ابعاد و مساحت محل، نحوه زیر سازی، تصویر محل و غیره و الزام به استفاده از فن آوری های نوین و مواد نانو مثل زایکو ترم در تولید آسفالت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: برای افزایش کیفیت اجرا نیز پیشنهاد می شود، عملیات اجرایی توسط اکیپ امانی کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، شهر زنجان به عنوان مرکز استان ۴۲۰ هزار نفر جمعیت و چهار منطقه شهرداری دارد.