معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از بین طرح های در دست ساخت در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور، ۳۵۰۰ طرح در مرحله نصب ماشین آلات قرار دارند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، محمدعلی عزیزمحمدی روز جمعه در حاشیه بازدید از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین افزود: بخشی از این طرح‌ها که دارای پیشرفت فیزیکی بالا هستند، امسال راه اندازی و مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: اکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ طرح مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در مرحله نصب سوله هستند.

این مسئول گفت: یکی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران این است که بتوان با ارائه تسهیلات بانکی به طرح‌های نیمه تمام که دارای پیشرفت فیزیکی بالا و توجیه اقتصادی مناسب هستند، آنها را زودتر تکمیل و به مرحله بهره برداری رساند.

عزیزمحمدی یادآور شد: امسال از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه، ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ارائه تسهیلات مالی به واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است که بخشی از این اعتبارات صرف پرداخت تسهیلات به طرح‌ها و واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خواهد شد.

ساماندهی ۱۰۰ خوشه صنعتی در کشور

معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با اشاره به شناسایی ۴۰۰ خوشه صنعتی توسط این سازمان، گفت: تاکنون کار ساماندهی ۱۰۰ خوشه به پایان رسیده و در نظر داریم تا ساماندهی ۴۰ خوشه صنعتی دیگر را نیز پیش ببریم.

وی ادامه داد: ساماندهی خوشه‌های صنعتی که غالباً مربوط به صنایع کوچک و متوسط است مزایایی چون تکمیل زنجیره‌های تولید و پایین آمدن هزینه‌های تولید، ارتقای بهره وری و دانش واحدهای دارای کسب و کار یکسان و بازاریابی بهتر برای آنها می‌شود.

خوشه صنعتی (Industrial Cluster) به مجموعه‌ای از واحدهای کسب و کار گفته می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می‌پردازند و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترک برخوردار هستند.