باعنایت به اینکه در دولت، تحقق شعار رونق تولید با محوریت تولید بیشتر با کمیت بالاتر و کیفیت بهتر، مورد توجه قرار گرفته است. به گزارش جارچی اخبار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز در سال رونق تولید اقدام به اجرایی کردن ۳۵ پروژه در ۷ محور کرده که از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، از این تعداد ۶ پروژه به عنوان پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی تعیین شده است .همزمان با فرارسیدن روز ملی صنعت اهم برنامه های وزارت صمت در سال رونق تولید مورد بررسی قرار گرفت.

 

توسعه تولید و تعمیق  ساخت داخل

محور اول  برنامه های وزارت صنعت مبتنی بر توسعه تولید و تعمیق  ساخت داخل است. این مساله با توجه به جنگ تحمیلی اقتصادی کشورمان از سوی آمریکا و تشدید تحریم ها بیش از پیش مورد اهمیت است. وزارت صمت ۱۰ برنامه در این زمینه دردستور کار قرار داده است.  در حال حاضر برخی از واحدهای تولیدی زیر ظرفیت خود مشغول به کارند. بر این اساس  فعال‏سازی ظرفیت‌خالی واحدهای تولیدی با تسهیلاتی معادل ۱۴ هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است. هدف کلی پروژه فعال سازی ظرفیت خالی در ۲۰۰۰واحد تولیدی کشور است.

یکی دیگر از برنامه های وزارت صمتدر این زمینه  اجرای پروژه توسعه تولید و تجارت صنایع نساجی و پوشاک  است. هدف کلی این پروژه رشد تولیدات نساجی و پوشاک به میزان ۲۵درصد با ایجاد اشتغال ۹۳ هزار نفر است. از الزامات مورد نیاز این پروژه تخصیص و تأمین منابع به عنوان سرمایه درگردش به‌ میزان۴۴۰۰۰ میلیارد ریال و تخصیص و تأمین منابع ارزی از محل صندوق توسعه ملی مشمول اعمال نرخ ترجیهی(۴درصد) به عنوان سرمایه ثابت طرح‌های صنایع نساجی، پوشاک و چرم در یک دوره ۵ ساله به میزان ۲۸۰۰ میلیون یورو است. کارشناسان با تاکید بر اهمیت حمایت دولت از صنعت نساجی، این صنعت را از صنایع با ظرفیت اشتغالزایی بالا عنوان می کنند و بر ادامه سیاست های حمایتی دولت از این بخش تاکید دارند.

یکی دیگر از صنایعی که مورد توجه قرار گرفته توسعه صنایع لوازم خانگی در کشور است. با تشدید تحریم ها واردات لوازم خانگی به کشور کاهش و شاهد افزایش قیمت ها در این بازار بودیم. با تاکید دولت تعمیق  ساخت داخل و سیاست های حمایتی از این صنعت پیش بینی می شود شاهد توسعه بیشتر این صنعت باشیم.  هدف سیاست گذار از این طرح افزایش ظرفیت تولید یخچال به ۱۰۰۰هزار دستگاه، ماشین لباسشویی به۸۰۰ هزار دستگاه و بخاری گازسوز هرمتیک هوشمند به ۳۰۰هزار دستگاه است.

اجرای پروژه توسعه صنایع دریایی چهارمین برنامه وزارت صنعت در این زمینه است. هدف کلی این پروژه احیای صنعت دریایی و تامین شناورهای مورد نیاز کشور است که منابع مورد نیاز آن ۷۹۳ میلیون یورو است.

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی سنگین با هدف کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی هوای کلان شهرها وتثبیت اشتغال ۲۷۰۰۰ نفری  از دیگر برنامه های وزارت صمت است. بر این اساس  نوسازی ۶۷۵۸۶ دستگاه در سال۹۸ در دستور کار قرار گرفته است.

حمایت از تامین و توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی به تعداد ۱۳۱۰۰ انواع واگن با هدف تحقق اهداف ماده ۵۴ برنامه ششم و توسعه استفاده حداکثری ازتوانمندی های واگن سازان ومجموعه سازان داخلی و استفاده از ظرفیت بلااستفاده شرکت های واگن سازداخلی از دیگر برنامه هایی است که در سال جاری از سوی وزارت صمت دنبال می شود.

بازسازی و نوسازی صنایع و صنوف تولیدی با حداقل تعداد ۱۵۰۰ واحد با هدف ارتقاء و به‌روزآوری سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، ساختاری و مدیریتی صنایع و صنوف تولیدی به منظور بهبود بهره‌وری و رقابت‌پذیری صنعتی ازدیگر برنامه های سیاست گذاران است.

توسعه کارآفرینی و تجارت فرش دستباف با هدف تلاش برای حداکثر سازی مشارکت اقتصادی کار آفرینان و فعالین علاقه مند به سرمایه گذاری در حـوزه فـرش دستباف و بهره گیری مناسب از ظرفیت های جمعیت فعال کشور در حوزه فرش دستباف از دیگر برنامه هایی است که در سال رونق تولید دنبال می شود.

اجرا و پیاده‌سازی پروژه‏ توسعه خوشه‌های صنعتی به تعداد ۴۰ خوشه صنعتی با هدف  توسعه کسب و کارهای خرد،‌کوچک و متوسط و رونق تولید و اجرای برنامه‏های ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی در ۵۰۰ واحد صنعتی در صنایع لوازم خانگی و خودرو از دیگر برنامه های وزارت صمت است.

 

توسعه صادرات غیر نفتی

محوردوم  سیاست گزار بخش تولید، بر  توسعه صادرات غیر نفتی است. این مساله با توجه به کاهش درآمدهای نفتی با تاکیدات بیشتری از سوی کارشناسان همراه است. سیاست گذار بخش صنعت در سه محور این موضوع را دنبال می کند.  افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به کشورهای همسایه یکی از این برنامه هاشت. این برنامه با هدف ۳۲ میلیارد دلار صادرات با رشد ۶/۳۱ درصد به ۱۵ کشور هدف (شامل عراق، امـارات متحده عربی، تـرکیه،  افغانستان، پاکستان، عـمان، آذربایجان، ترکمنستان، روسیه، کویت، قطر، ارمنستان، قزاقستان، بحرین و عربستان سعودی ) و ۱۲ میلیارد دلار صادرات با رشد ۸/۸ درصد به  سایر کشورهای دارای اولویت ( شامل چین، هند و روسیه ) هدفگزاری شده است.

توانمند سازی و توسعه بنگاه های خرد، کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی ازدیگر برنامه های وزارت صمت در راستای توسعه صادارت غیرنفتی است. این طرح که در سال جاری در حال انجام است   با هدف افزایش صـادراتSMEها از طریق کنسرسیومهای صادراتی است و۷۰  میلیون یورو صادرات غیر نفتی را شامل می شود.

گسترش قراردادهای تهاتری کالا – کالا برای مبادلات کالاهای وارداتی و صادراتی با هدف گسترش قراردادهای تهاتری کالا- کالا از دیگر برنامه هایی است که در سال رونق تولید در دستور کار دولت  قرار گرفته است.

 

توسعه معادن و صنایع معدنی

جایگزین شدن درآمدهای معدنی به جای نفتی از اهداف اسناد بالادستی کشور است و این مساله مورد توجه دولت یازدهم و دوازدهم بوده است و به باور کارشناسان اقدامات خوبی برای توسعه بخش معدن صورت گرفته که البته همچنان با چشم انداز اسناد توسعه فاصله دارد. توسعه معادن و صنایع معدنی از سیاست های دولت در سال رونق تولید است و مشتمل بر ۵ برنامه در دستور کار قرار گرفته است.  اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی با هدف برنامه ریزی جهت شناخت مزیتها وپتانسیل های معدن وصنایع معدنی و توسعه  به منظور ارتقاء بخش معدن به جهت دستیابی به اقتصاد غیر نفتی در راستای اقتصاد مقاومتی ۲۷ پروژه در قالب ۶۶ سیاست است. اجرای پروژه توسعه فعالیت‏های اکتشافی، اجرای پروژه احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به تعداد ۱۵۰ معدن با هدف فعالسازی معادن کوچک مقیاس، ایجاد اشتغال در بخش معدن و افزایش میزان استخراج مواد معدنی ، اجرای پروژه تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی (فولاد، مس و آلومینیوم) با هدف  تکمیل زنجیره ارزش فلزات در کشور و  ایجاد ارزش افزوده بیشتر از معدن تا محصولات پایین دستی آن  و تجهیز و ونوسازی معادن کشور از دیگر برنامه های وزارت صمت است.

 

توسعه فناوری و شرکتهای دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری

استفاده از دانش روز دنیا یکی از ضرورت های امروز تولید در کشور است و این مساله  در برنامه های امسال دنبال می شود.  اجرای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار با هدف  طرح ملی تاپ با هدف توانمند سازی ، توسعه دانش بنیان بنگاه های صنعتی، معدنی وتجاری موجود و ایجاد اشتغال پایدار، حمایت از رسوخ فناوری های ایجاد شده  توسط شرکت های دانش بنیان به صنعت با همکاری تشکل های مرتبط (۱۰ پروژه  با هدف کاهش وابستگی به فناوری های خارجی در صنعت،  حمایت از ایجاد دانش فنی وفناوری تولید محصولات منتخب وارداتی از نظر ارزبری با همکاری دانشگاه های توانمند کشو، ارتقای توانمندی های فناورانه و نوآورانه صنایع کشور در راستای رقابت پذیری آنها و دستیابی به توسعه اقتصادی، سودآوری مالی و افزایش رفاه ملی و  ایجاد مراکز تحول دیجیتال در مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم با هدف آماده سازی جهت ورود به نسل چهارم انقلاب صنعتی از اهم برنامه های وزارت صمت در سال ۹۸ است.

 

مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری 

وزارت صمت در سال رونق تولید ساماندهی لجستیک تجاری  و مدیریت بازار را در دستور کار قرار داده است و برنامه هایی با سه محور در دستور کار قرار داده است.  ساماندهی لجستیک تجاری و زنجیره‏های تأمین کشور  با هدف کلی توانمند سازی و توسعه لجستیک تجاری، تدوین سند جامع نظام توزیع، ساماندهی و توسعه مراکز ذخیره سازی و لجستیکی، ساماندهی وبهبود عملکرد فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای یکی از این برنامه هاست.  تکمیل ارتباطات سامانه جامع تجارت با سایر دستگاه ها از جمله گمرک، سازمان بنادر و دریانوردی و حذف ارتباطات کاغذی و حمایت از توسعه فروشگاه ها و بازارهای الکترونیکی کالا و خدمات ازدیگر برنامه هایی است که در حال اجراست.

 

بهبود فضای کسب و کار

یکی از مهمترین موانع رونق تولید در کشور دستورالعمل های غلط و قوانین دست و پاگیر است. وزارت صمت در سال ۹۸ برنامه هایی با ۶ محور برای بهبود کسب و کار در دستور کار قرار داده است.  اصلاح فرآیندها و دستورالعمل ها و حذف یا کاهش زمان صدور مجوزها، تنقیح قوانین و مقررات مانع تولیدبا هدف کلی مقررات زدایی و رفع موانع تولید و تجارت، شفاف‏سازی و ایجاد دسترسی آزاد به اطلاعات برای عموم ذینفعان و مبارزه با فساد اداری، ایجاد و توسعه سامانه‏های جامع اطلاعاتی ، تدوین و ابلاغ سیاستهای صنعتی، معدنی و تجاری با هدف آسیب‌شناسی و تعیین مشکلات بخش صنعت، معدن و تجارت و تدوین برنامه راهبردی که باید در آن سیاست ارزی، سود بانکی و اهداف کلان اقتصادی در زمینه حمایت از تولید تعیین شود و دستگاه‌های دیگر نیز از اجرای این برنامه حمایت کنند از اهم این برنامه هاست.  همچنین اجرای رتبه بندی و تکریم سرمایه‏گذاران و کارآفرینان برتر باهدف کلی واحد های صنعتی توانمند فعال در عرصه ملی و بین المللی و یا بنگاه هایی که قابلیت فعال شدن را داشته باشند، شناسایی و رتبه بندی می شوند، تا با ایجاد بستر پشتیبانی توسط دولت برای واحدهای صنعتی که مزیت رقابتی دارند امکان رشد فراهم شده و شاهد حضور فعال آنها در بازارهای بین المللی باشیم.

 

تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری

تامین منابع مالی ازمهمترین چالش های تولیدکنندگان در کشور است. سیاست گذار بخش صنعت برنامه هایی برای حمایت از تولیدکنندگان در سال جاری در نظر گرفته است و این سیاست ها در حال حاضر در حال اجراست.

جذب سرمایه‌گذاری با هدف ساخت داخل کالاهای منتخب وارداتی دارای قابلیت صادرات با هدف کاهش واردات کالا‌های دارای مزیت ساخت در داخل کشور، تعمیق ساخت داخل در واحدهای صنعتی و معدنی موجود،حمایت از تولید کالاهای دارای مزیت صادراتی  و تکمیل زنجیره ارزش صنایع  یکی از این برنامه هاست.  بکارگیری ابزارهای نوین تامین مالی با هدف جذب نقدینگی سرگردان با هدف شناسایی و تشخیص ابزارهای نوین تأمین مالی، بسترسازی و حمایت از راه اندازی هلدینگ های سرمایه گذاری استانی و رشته ای با همکاری سازمان بورس  با هدف جذب سرمایه‌های مردمی به پروژه‌های توجیه پذیر در ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری و اجرای طرح های توسعه ای در مناطق محروم و کمتر برخوردار با هدف کمک به توسعه متوازن و محرومیت‌زدایی از مناطق محروم و کمتر برخوردار از طریق توسعه صنایع و ایجاد اشتغال صنعتی ازدیگر برنامه های وزارت صمت در سال جاری است.